Waffen-SS soldat inför rätta för att vägrat skjuta fånge

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Waffen-SS soldat inför rätta för att vägrat skjuta fånge

Inlägg av Marcus » 21 april 2012, 11:28

Har någon ytterligare information om nedanstående fall från invasionen av Frankrike?
Citatet är från "Hitler's African Victims: The German Army Massacres of Black French Soldiers in 1940" av Raffael Scheck, sidan 7.
Violence against black POWs was never prosecuted by the Nazi authorities. The only known legal case concerns a soldier of a Waffen-SS unit who refused to shoot a wounded black POW. The soldier was acquitted of criminal charges by an SS court but expelled from the SS.
Fotnoten ger denna information:
Robert W. Kesting, "Blacks under the swastika: A research note", Journal of Negro History 83 (1998), 95.
/Marcus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Waffen-SS soldat inför rätta för att vägrat skjuta fånge

Inlägg av Hans » 21 april 2012, 14:19

Marcus Wendel skrev:Tyskar sköt svarta krigsfångar
Det finns en hel del på franska, kan du vara lite mer precis i frågeställningen så kan jag tråla lite eller är det bara fallet med ordervägran du letar efter?

http://www.google.com/#hl=sv&gs_nf=1&pq ... dcd82&bs=1

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 21 april 2012, 14:50

När det gäller behandlingen av svarta fångar i Frankrike så har jag den förträffliga boken jag citerade ovan, det jag var ute efter var det specifika fallet av vägran att skjuta en fånge och dess resultat.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 21 april 2012, 15:12

Det var dåligt i trålen idag, bara lite skräpfisk.

http://www.golf-dornseif.de/uploads/War ... ldaten.pdf

Skriv och fråga - http://www.colby.edu/~rmscheck/

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 21 april 2012, 15:29

Tack, jag får vid tillfälle ta och jaga rätt på artikeln av Kesting.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 21 april 2012, 20:02

En av medlemmarna på AHF hade praktiskt nog tillgång till artikeln:
Wahrheitseeker skrev:Hello Marcus. The relevant portion of Kresting's article (p.95) states:
In 1940, Ernst Heming Hardenberg, a member of the SS since 1933 and a physician to the 2nd SS Panzer Grenadier Division "Das Reich" during the French Campaign, was tried by an SS court for failure to shoot a wounded African-French prisoner of war. He was acquitted of the charges, but the court recommended his removal from the SS. Heinrich Himmler issued the order removing him.68
Footnote 68 reads:
68. Report of interrogation of Ernst Heming Hardenberg, Records of Headquarters, ETOUSA, Asst. Chief of Staff for Intelligence (G-2), MIS-Y, box 68, NARA Record Group 332, Archives II, College Park, Maryland.
Hope this helps.
/Marcus

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 21 april 2012, 20:16

Marcus Wendel skrev:Report of interrogation of Ernst Heming Hardenberg
Intressant, typ minst fem år senare säger han detta i ett förhör med jänkare - vore intressant att se hela förhöret. Och att veta vad han gjorde efter att ha blivit enligt egen utsago utsparkad ur SS. Dessutom en läkare som blir beordrad att skjuta fångar, var en läkare i SS beväpnad?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 21 april 2012, 20:23

Jag känner inte till några fler detaljer men efter att ha läst bland annat boken av Scheck så förvånar mig inte påståendet att någon skulle bli beordrad att avrätta svarta krigsfångar under den kampanjen, det var en lång rad enheter inblandade i sådana krigsbrott och med tanke på att vi pratar om 1940 när Waffen-SS fortfarande var små så är det i första hand reguljära Heer-förband som ligger bakom dessa.

Jag vet inte exakt vilken position han hade under kampanjen i Frankrike men t.ex. i Normandie 1944 så sköt "medics" från 12 SS HJ allierade krigsfångar så det är i alla fall inte orimligt att han var beväpnad.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 21 april 2012, 20:25

Deras brittiska motsvarigheter bar tydligen vapen i alla fall:
Observers of period photographs will quickly notice that British orderlies are usually armed with pistols. It is a mistaken assumption that the Geneva Convention forbade medics from carrying weapons--they were only forbidden from using their weapons in a combatant or offensive role while on medical duty. Obviously, the line between using a weapon in self-defense and using one to attack the enemy can depend on one's perspective, and the U.S. Army strictly prevented its medical personnel from carrying arms to avoid the potential for misunderstanding. Judging from published accounts, however, it would seem that the British orderlies tore off their Red Cross armbands during firefights and assumed a combatant role far more frequently than American medics.
http://www.nwha.org/news_1Q2003/news_page5.html

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 21 april 2012, 20:29

En av kollegorna på AHF, Christoph Awender, har specialstuderat just Sanitätsdienste och skriver detta om deras beväpning:
Christoph Awender skrev:Every W-SS and Heer medical personnel were armed with a pistol! [...] San-UO, San.Soldaten, Krankenträger had a pistol. Medical officers in some small numbners of medical units had a MPi. This was the same in the Heer and the W-SS.
/Marcus

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 21 april 2012, 20:31

Att svarta franska krigsfångar regelvidrigt sköts av tyskarna vet vi.

En sjukvårdsman eller sjukvårdare eller liknande är dock inte riktigt en 'physician' - jag undrar fortfarande varför en läkare (min översättning) springer runt beväpnad och blir beordrad att avrätta krigsfångar. Det är detta jag ifrågasätter.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 21 april 2012, 20:37

Läkare vid förband var vad jag vet beväpnade, till och med medlemmarna av tyska Röda Korset bröt mot reglerna och var tidvis beväpnade. (Angolia, In the service of the Reich)

Gällande beordandet så kan vi givetvis inte veta det men med tanke på hur organiserat avrättandet av svarta krigsfångar var under den kampanjen så är det inte orimligt i alla fall.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 21 april 2012, 21:49

Marcus Wendel skrev:Läkare vid förband var vad jag vet beväpnade, till och med medlemmarna av tyska Röda Korset bröt mot reglerna och var tidvis beväpnade. (Angolia, In the service of the Reich)

Gällande beordandet så kan vi givetvis inte veta det men med tanke på hur organiserat avrättandet av svarta krigsfångar var under den kampanjen så är det inte orimligt i alla fall.

/Marcus
Läget med källor är svårt.

Tyskarna (armén och SS) avrättade regelvidrigt svarta krigsfångar 1940.

I min värld ställer jag mig frågande till att en SS-läkare (beväpnad?) blir beordrad (av vem?) till att avrätta en svart, sårad krigsfånge - vägrar och blir åtalad och såsom straff blir sparkad ur SS.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 21 april 2012, 22:35

Som sagt kan vi givetvis inte veta det men vad vi vet är att många svarta fångar sköts av tyska soldater (Waffen-SS liksom Heer), att medicinsk personal var beväpnad, att även medicinsk personal använde vapen mot fångar, att tyska soldater under kriget beordrades att skjuta fångar och civila, att det förekom att tyska soldater straffades för vägran att begå krigsbrott (med t.ex. omplacering), att SS-domstolarna dömde enligt en helt annan logik än vad vi är vana vid (t.ex Max Täubner som faktiskt åtalades för mord på civila och för att ha spridit foton på detta, morden fick han inget straff för men fotona beordrades att förstöras). Detta sammantaget är påståendet inte orimligt, något mer definitivt än så går inte att säga utan mer information.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 21 april 2012, 23:58

Marcus Wendel skrev:Som sagt kan vi givetvis inte veta det men vad vi vet är att många svarta fångar sköts av tyska soldater (Waffen-SS liksom Heer)
Ja.
Marcus Wendel skrev:att medicinsk personal var beväpnad, att även medicinsk personal använde vapen mot fångar,
Nja. Man kan inte likställa en sjukvårdsman med en läkare.
Marcus Wendel skrev:att tyska soldater under kriget beordrades att skjuta fångar och civila, att det förekom att tyska soldater straffades för vägran att begå krigsbrott (med t.ex. omplacering), att SS-domstolarna dömde enligt en helt annan logik än vad vi är vana vid (t.ex Max Täubner som faktiskt åtalades för mord på civila och för att ha spridit foton på detta, morden fick han inget straff för men fotona beordrades att förstöras).
Att soldater, inte läkare, blev beordrade att begå vidrigheter ifrågasätter jag inte. Det är bara denna läkare som efteråt påstår att han blev sparkad för sin ordervägran som jag funderar över.

MVH

Hans

Skriv svar