stridsvagnsbekämpning vid infanteriet

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
VJ5
Medlem

stridsvagnsbekämpning vid infanteriet

Inlägg av VJ5 » 14 april 2012, 12:02

Vid en s.k. "veteranträff" med några äldre infanteriofficerare sades följande: "...man skulle binda stridsvagnar på vägen...och att det var dynamoprincipen som gällde...". Är det någon som hört talats om just dynamoprincipen? Tidsmässigt rör resonemanget om sent 1940-tal och tidigt 1950-tal.

JohnT
Stödjande medlem 2022

Re: stridsvagnsbekämpning vid infanteriet

Inlägg av JohnT » 16 april 2012, 23:02

VJ5 skrev:Vid en s.k. "veteranträff" med några äldre infanteriofficerare sades följande: "...man skulle binda stridsvagnar på vägen...och att det var dynamoprincipen som gällde...". Är det någon som hört talats om just dynamoprincipen? Tidsmässigt rör resonemanget om sent 1940-tal och tidigt 1950-tal.
Jag hittar inte min källa, jag tror att det var t ex artilleritidskrift eller liknande från sista åren av kriget 1943-45 så där.
Men från minnet så kommer detta:

Kan vara löpmina att man spikade fast sprängämne på en planka och plankan är i sin tur fastbunden i ett rep.
Man ligger med repet över vägen och drar fram plankan när stridsvagnen kommer.

Dynamoprincipen skulle vara att man tände sprängladdningen men en enkel dynamno.
Det har ju inget med taktiskt uppträdande men det är det enda jag kan koppla till dynamoprincipen.
Svag aning om att man slog in en kärna i en spole med ett slag.

Det jag absolut kommer ihåg är att första generationens närpansarvärnsvapen av typen buntladdningar inte hade någon vettig tändanordning, Man skulle
1. Tända pentylstubinen
2. Springa fram till stridsvagnen
3. Slänga upp buntladdningen på bakpansaret, och få den att ligga kvar där.
4. springa undan.

så även om det idag låter fåningt med eltändning via dynamno så var det bättre en övriga alternativ som fanns då.

Hoppas någon kan hjälpa till med detaljerna.
/John

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †

Inlägg av Stellan Bojerud » 17 april 2012, 05:53

Sprängladdningar initierades med elström. Som elkälla användes en cykel, som lades uppochner och vilade på styret. Så vreds framhjulet raskt så snabbt att dynamon genererade tändström -- PANG!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 17 april 2012, 08:30

Löpminering med sprängämne hade jag inte hört talas om, bara med stridsvagnsminor. Struntdetalj, man tänder ingen pentylstubin till något man håller i om man inte skrivit avskedsbrevet.

MVH

Hans

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 23 april 2012, 22:57

Hans skrev:Löpminering med sprängämne hade jag inte hört talas om, bara med stridsvagnsminor.
Hans
Tyvärr har jag inte hittat artikeln, men både tillgången på riktiga stridsvagnsminor och förtroendet för tändarna var sämre under kriget än senare.
Medan det tillverkades några hundra ton trotyl i månaden redan hösten 39.

Hans skrev:
Struntdetalj, man tänder ingen pentylstubin till något man håller i om man inte skrivit avskedsbrevet.
Ja, hjärnsläpp från min sida, krutstubin så klart.

Go Natt
/John

Skriv svar