Menar du att det skulle förekommit något förbud för medicinsk personal att vara beväpnade? Det är en missuppfattning; de fick bära vapen för självförsvar. Det var amerikanerna som officiellt var obeväpnade, även om det förekom att deras medics hade en M1911 undanstoppad.Marcus Wendel skrev:Läkare vid förband var vad jag vet beväpnade, till och med medlemmarna av tyska Röda Korset bröt mot reglerna och var tidvis beväpnade. (Angolia, In the service of the Reich)
Waffen-SS soldat inför rätta för att vägrat skjuta fånge
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Re: Waffen-SS soldat inför rätta för att vägrat skjuta fånge
Dags kanske för ett försök till sammanfattning.
1) Tyskarna sköt svarta krigsfångar 1940
2) Sjukvårdspersonal på fältet var inte allt för sällan beväpnade
3) En läkare i ett krigsjukhus eller motsvarande torde sällan varit beväpnad och om så vore fallet max pistol
4) Skall man nu skjuta en svart krigsfånge efter striden är väl en läkare den sista man skulle beordra - han har ju s.a.s. fortfarande sitt jobb framför sig, att lappa ihop de skadade
5) En onystad sak, vad var det gängse straffet för ordervägran i SS runt 1940?
Det jag ifrågasätter är historien om att han påstår sig ha varit läkare i SS, beordrats att avrätta svarta krigsfångar, vägrat och blivit utsparkad ur SS efter rättegången.
MVH
Hans
1) Tyskarna sköt svarta krigsfångar 1940
2) Sjukvårdspersonal på fältet var inte allt för sällan beväpnade
3) En läkare i ett krigsjukhus eller motsvarande torde sällan varit beväpnad och om så vore fallet max pistol
4) Skall man nu skjuta en svart krigsfånge efter striden är väl en läkare den sista man skulle beordra - han har ju s.a.s. fortfarande sitt jobb framför sig, att lappa ihop de skadade
5) En onystad sak, vad var det gängse straffet för ordervägran i SS runt 1940?
Det jag ifrågasätter är historien om att han påstår sig ha varit läkare i SS, beordrats att avrätta svarta krigsfångar, vägrat och blivit utsparkad ur SS efter rättegången.
MVH
Hans
Nej.B Hellqvist skrev:Menar du att det skulle förekommit något förbud för medicinsk personal att vara beväpnade?
/Marcus
Torsten på AHF tror att namnet på SS läkaren är Ernst Henning von Hardenberg.
Enligt denna länk var han inte utsparkad ur SS 1943.
http://www.ushmm.org/remembrance/surviv ... /vol_1.pdf
Sidan 35.
MVH
Hans
Enligt denna länk var han inte utsparkad ur SS 1943.
http://www.ushmm.org/remembrance/surviv ... /vol_1.pdf
Sidan 35.
MVH
Hans
Hittills inga spår av honom i SS efter 1940.
/MarcusGraf v.Hardenberg, Henning Dr
SS-Hstuf.
born on 18 Oct 1907 at Demmin
SS # 220 823
NSDAP # 2 639 957
Commissioned SS-Ustuf on 10 Mar 1935
SS-Ustuf with I/LSSAH in March 1935
Promoted SS-Ostuf on 20 Apr 1935
1936 DAL - serving with San.Abt.III
1937 DAL - serving with San.Abt.III
1938 DAL - serving with San.Abt.III
promoted SS-Hstuf - probably Jan 1940
SS-Hstuf with 2./Sani.Abt.2 in May 1940
Intressant, vet du vad AHF Peter har som källa? Länken som jag postade (ingen aning om trovärdigheten förutom att en jude talar väl om en SS officer - vilket i mina ögon höjer den - då det väl är inte så vanligt) och detta går emot varandra. Det kan väl knappast funnits två Henning von Hardenberg då? Länken var från 43 och att han inte var i listan 44 - kan det vara något?Marcus Wendel skrev:Hittills inga spår av honom i SS efter 1940.
/MarcusGraf v.Hardenberg, Henning Dr
...
SS-Hstuf with 2./Sani.Abt.2 in May 1940
Sanitäts Abteilung är vad jag förstår divisionens sjukvårdsavdelning - inte direkt en grupp eller plutonssjukvårdsman. Och Hauptsturmführer motsvarar kapten.
MVH
Hans
Källorna är DAL (Dienstalterliste) från olika år, dvs SS egna listor över officerare.
/Marcus
/Marcus
Frikännandet av den militära domstolen kan ju faktiskt tänkas bero på att han blivit beordrad att utföra ett krigsbrott. Men då borde ju den överordnade som gett honom ordern därefter ha ställts inför rätta.Hans skrev:Att svarta franska krigsfångar regelvidrigt sköts av tyskarna vet vi.
En sjukvårdsman eller sjukvårdare eller liknande är dock inte riktigt en 'physician' - jag undrar fortfarande varför en läkare (min översättning) springer runt beväpnad och blir beordrad att avrätta krigsfångar. Det är detta jag ifrågasätter.
MVH Hans
-
Masterchief
- Medlem
Det är inte så enkelt att krigsfången hamnade på fältsjukhuset o "läkaren" där blev beordrad o "avliva" fången?
Sant.Stilleben skrev:Frikännandet av den militära domstolen kan ju faktiskt tänkas bero på att han blivit beordrad att utföra ett krigsbrott. Men då borde ju den överordnade som gett honom ordern därefter ha ställts inför rätta.
Så kan det vara men med en dåres envishet inbillar jag mig att bland de sista att bli beordrade att göra en sådan sak är en läkare, tillika kapten, som förmodligen i två fall av tre hittar fram och bak på pistolen om han nu har en sådan. De finns massor av soldater och underofficerare som vet att hantera ett vapen som kan göra jobbet.Masterchief skrev:Det är inte så enkelt att krigsfången hamnade på fältsjukhuset o "läkaren" där blev beordrad o "avliva" fången?
MVH
Hans
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
En spekulation är att det kan ha uppstått en kontrovers, där läkaren blivit beordrad av en överordnad att skjuta en sårad fånge för att statuera exempel.