Hearts of Iron

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 3 mars 2003, 14:55

Hej!

Håller själv på att spela HoI. Problemet är:
Jag kör Sverige och jag tycker det är väldigt svårt att ta över t.ex. Norge. Jag har större styrkor och arméer men jag lyckas ändå inte. Är det för att norrmännen är anpassade för krigföring på berg (hela Norge är ju en bergskedja)?

Eller ska det vara "riktigt svårt" att kunna lyckas i spelet med Sverige?
Jag har inte hunnit spela nägra större länder så jag har inte kunnat jämföra svårigheterna men det vore tacksamt om ni kunde förklara varför det är svårt med Sverige eller vad jag gör för fel.

Jag kör på lättaste svårighetsgrad.

MVH

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 3 mars 2003, 15:00

PanzerClaw skrev:Hej!

Håller själv på att spela HoI. Problemet är:
Jag kör Sverige och jag tycker det är väldigt svårt att ta över t.ex. Norge. Jag har större styrkor och arméer men jag lyckas ändå inte. Är det för att norrmännen är anpassade för krigföring på berg (hela Norge är ju en bergskedja)?

Eller ska det vara "riktigt svårt" att kunna lyckas i spelet med Sverige?
Jag har inte hunnit spela nägra större länder så jag har inte kunnat jämföra svårigheterna men det vore tacksamt om ni kunde förklara varför det är svårt med Sverige eller vad jag gör för fel.

Jag kör på lättaste svårighetsgrad.

MVH
Du får ge divisionerna bra generaler, du får utveckla bättre trupper osv. annars är det praktiskt taget omöjligt att klara sig.

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 3 mars 2003, 15:16

docster skrev: Du får ge divisionerna bra generaler, du får utveckla bättre trupper osv. annars är det praktiskt taget omöjligt att klara sig.
Ok, då vet jag.
En fråga; generalerna har ju en viss skill och experience. Ökar man dem om man är ute i krig? För de generaler som man börjar med har ju högst 2 i skill och högst 10 i experience. Är krig enda lösningen?

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 3 mars 2003, 15:20

Ok, då vet jag.
En fråga; generalerna har ju en viss skill och experience. Ökar man dem om man är ute i krig? För de generaler som man börjar med har ju högst 2 i skill och högst 10 i experience. Är krig enda lösningen?
Ja, det är enda sättet, ett annat tips är att alltid göra några flygbombningar innan du attackerar med mark trupper. Detta gör att fiedens organisation försämras. Du kan också lägga din flotta utanför provinsen för att ge understödseld under ett anfall

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 3 mars 2003, 15:39

Attackera bergprovinserna med bergsjägare.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 3 mars 2003, 16:28

Finns det något demo att ladda ner?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 3 mars 2003, 17:14

D. Löwenhamn skrev:Finns det något demo att ladda ner?

mvh/ Daniel
Nej, tyvärr.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 3 mars 2003, 17:14

D. Löwenhamn skrev:Finns det något demo att ladda ner?

mvh/ Daniel
Nej, tyvärr.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 3 mars 2003, 17:56

PanzerClaw skrev: Är det för att norrmännen är anpassade för krigföring på berg (hela Norge är ju en bergskedja)?
Berg ger starka modifikationer till försvararen. Det är därför, rimligen, svårare att inta provinser som består av berg eller djungel jämfört med slätt eller öken.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 3 mars 2003, 21:57

Hej igen!

Manualen är inte bra alltså.
På sidan 14 längst upp (Production Screen) står det om "Manage Convoys" och World Market. Det står bara lite kort om dem för lite längre ner i stycket står det att "vi ska komma in närmare på det i kapitlet "production". Men jag ÄR ju på production. Jag har bläddrat igenom hela manualen och jag kan inte hitta något mer om konvojer och world market.

Men det är om konvojerna jag vill veta mer om.

Om jag trycker på en båt och sedan väljer "send on convoy duty", då försvinner båten. Hur får man tillbaka den om man ångrar sig? Vad är det för skillnad att göra så och att gå in på Send Convoy-fliken under World Market-knappen? Går man den vägen verkar ju inga båtar försvinna.

Och hur man höjer sin IC, det är enligt manualen att man erövrar andra länder och provinser. Är det enda sättet?

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 3 mars 2003, 23:29

Som en en gång sade på HoI-forumet: DRTFM, Don't Read The Fucking Manual!

Skickar du skepp på convoy duty kan du aldrig få tillbaka dem. De läggs i konvoj-poolen och kan då användas i konvojer.

Med send convoy-knappen bestämmer du rutten för dina konvojer.

Höj ditt IC genom att trycka på knappen "build industries". Detta halverar tillfälligt provinsens IC-produktion, men när den är klar får du en extra IC i provinsen.

/Johan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 4 mars 2003, 00:00

Johan Elisson skrev: Höj ditt IC genom att trycka på knappen "build industries". Detta halverar tillfälligt provinsens IC-produktion, men när den är klar får du en extra IC i provinsen.

/Johan
Den reduceras med 5. Är IC lägre än 5 halveras den.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 4 mars 2003, 16:22

Ok! :) Borde det förresten inte vara att den halveras om den är under tio?

20 IC -> 15 IC
15 IC -> 10 IC
12 IC -> 7 IC
10 IC -> 5 IC
8 IC -> 4 IC
6 IC -> 3 IC
4 IC -> 2 IC
osv?

Istället för:
20 IC -> 15 IC
15 IC -> 10 IC
12 IC -> 7 IC
10 IC -> 5 IC
8 IC -> 3 IC
6 IC -> 1 IC
4 IC -> 2 IC

/Johan

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 8 mars 2003, 22:58

hmm Jag har spelat HOI ett tag nu det är imångafall vad jag längtat efter men ändå saknar jag några saker och kan inte riktigt sätta fingret på det än bara.
någon som känner likadant????

EnSvenskTiger
Medlem

Inlägg av EnSvenskTiger » 24 mars 2003, 02:05

jag förstod mig aldrig på det, och vad är skillnad mellan strategisk och taktisk bombning?

Skriv svar