"Förintelsen var värre än man trott"

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

"Förintelsen var värre än man trott"

Inlägg av B Hellqvist » 3 mars 2013, 21:45

Den nazistiska förintelseapparaten med koncentrationsläger, förintelseläger, slavläger, arbetsläger och ghetton var långt mer omfattande än vad man tidigare vetat. En ny kartläggning listar 42.500 olika sådana platser runt om i Europa.

Kartläggningen har gjorts av historiker vid det amerikanska Förintelsemuseet i Washington, och har pågått i tretton år. I helgen beskrevs resultaten i en längre artikel i New York Times.

Forskarna har systematiskt gått igenom Europa land för land, region för region och dokumenterat nazistiska dödsfabriker, koncentrationsläger och andra anläggningar.
De mest kända förintelselägrelägren som till exempel Auschwitz–Birkenau, Treblinka, Sobibór, Majdanek och några till stod för den största delen av dödandet.

Men nazisternas olika läger, inklusive de rena dödslägren, var betydligt fler än så under perioden 1933 till 1945.

Geoffrey Megargee och Martin Dean är två av de ledande forskarna bakom projektet som resulterat i en encyklopedi, där två volymer redan publicerats av Förintelsemuseet och ytterligare fem är planerade.

När de startade arbetet år 2000 hade de, med utgångspunkt i uppskattningar gjorda efter andra världskriget, förväntningar om att finna runt 7.000 olika nazianknutna läger. Den siffran blev till sist sex gånger så stor, skriver New York Times.

De läger och platser som nu tillförs förintelsehistorien har många länge varit glömda, och andra kända bara av de boende i de olika regionerna, från Ryssland i öster till Frankrike i väster. De olika lägren varierade kraftigt i storlek och organisation, allt efter deras syfte.

Dokumentationen i form av listor, kartor och andra fakta inkluderar 980 koncentrationsläger, 30.000 tvångsarbetsläger, 1.150 judiska ghetton i olika europeiska städer, 1.000 krigsfångeläger, 500 bordeller fyllda med sexslavar och tusentals andra läger, bland annat transitläger, läger för politiska fångar, dödshjälpsläger för gamla, sjuka och handikappade, och särskilda läger för påtvingade aborter, eller för "germanisering" av krigsfångar.

Bara i Berlin har forskarna kunnat belägga att det fanns omkring 3.000 olika nazistiska läger. I Hamburg är motsvarande siffra 1300. I båda fallen är det siffror som än en gång väcker frågor om vad tyskar i gemen borde eller måste ha vetat om vad som försiggick i deras omedelbara närhet.

Forskarna räknar med att mellan 15 och 20 miljoner människor dödades eller satt fängslade i de olika lägren.

Mellan fem och sex miljoner judar beräknas ha dödats i nazisternas olika läger, varav hälften i de stora lägren och ghettona. Dessutom uppskattas mellan fyra och fem miljoner romer, politiska fångar, krigsfångar, homosexuella och andra ha mördats under naziregimen.
DN

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Re: "Förintelsen var värre än man trott"

Inlägg av koroshiya » 3 mars 2013, 22:12

Spontant känns det kanske inte helt korrekt att man buntar ihop så många olika läger i begreppet förintelse. Det är ju en rätt stor skillnad på de olika typerna.

Inte för att jag har läst undersökningen, men det är uppenbart av siffran 30 000 tvångsarbetsläger, att man räknat med väldigt många platser där fångar har arbetat inom vanlig industri.

Värt att påpeka där då är att de som styrde industrierna ganska snabbt fattade att man inte bara kunde ha ihjäl fångarna, för då blev det inget producerat. Därför blev förhållandena med tiden bättre, och fångarna fick mer mat.

Situationen för sådana fångar var väldigt annorlunda jämfört med ödet för många judar i rena dödsläger och människojakter.

Men annars tror jag säkert att siffrorna stämmer.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 mars 2013, 22:32

Jo, jag får också känslan att industrier med tvångsarbetskraft från läger har räknats.

"Bara i Berlin har forskarna kunnat belägga att det fanns omkring 3.000 olika nazistiska läger. I Hamburg är motsvarande siffra 1300. I båda fallen är det siffror som än en gång väcker frågor om vad tyskar i gemen borde eller måste ha vetat om vad som försiggick i deras omedelbara närhet."

Att koncentrationsläger och tvångsarbete förekom var knappast något okänt, men man ska vara försiktig att dra likhetstecken mellan det och kännedom om Förintelsen.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 4 mars 2013, 07:40

Ett inlägg som bröt mot forumets regler togs bort.

/Marcus

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 4 mars 2013, 12:32

Jag reagerade också på detta med att bunta ihop allt. Det blir inte bra för då kan lätt förnekare få en tått som de försöker repa upp hela historien på.
Att de förekom många små läger har man ju förstått, eller misstänkt, då man läst flera böcker av överlevare och annat i ämnet.
Jag minns en resa till Tyskland i f.d DDR, där det fanns en plakett uppsatt där man såg alla Naziläger i hela Europa. Det såg ut som att man skjutit på en Europa karta med en hagelbössa. (Kan ha varit vid besöket till Sachenhausen som jag gjorde då.) Varje stad verkade ha sitt eget lilla läger.

Sonderling

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 4 mars 2013, 13:16

Precis mitt intryck. Verkar ha legat läger överallt men de flesta i Tyskland var nog olika arbets/politiska läger och misstänker jag en hel del mindre fängelser. Man hade väl även krigsfångar som tvingades att arbeta. Här här jag inte läst så mkt om britter och amerikaner men väl fransmän och italienare.

Säkert ingen semester. Dessutom hotade bomber från ovan då läger kunde ligga vid industrier.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 4 mars 2013, 18:35

I systerforumet AHF finns det en avdelning tillägnad diskussioner om förintelsen och andra krigsförbrytelser under andra världskriget för de som är intresserade: http://forum.axishistory.com/viewforum.php?f=6

/Marcus

Skriv svar