Ubåtskränkningar

Skriv svar
JohnT
Stödjande medlem 2022

Re: Ubåtskränkningar

Inlägg av JohnT » 5 mars 2013, 23:03

Rickard skrev:
JohnT skrev:Jag känner att detta börjar bli mer en fråga om religion snarare än en faktabaserad diskussion,
Eftersom jag antar att du själv tycker dig stå för "fakta" så är det jag som är "religion", dvs blint troende på något och oemottaglig för alla invändningar?

Det är ett lite tråkigt argumentationsgrepp tycker jag, även om du naturligtvis får tycka vad du önskar. Själv försöker jag hålla en sansad diskussion med kritisk inställning till både källmaterialet och annan information.
Jag har absolut inte alla fakta, det är just det som är problemet.
Vi har lite fakta i detta ämne, sedan har vi en erfarenhetsbank som är olika för oss alla.
Med hjälp av dessa erfarenheter så bygger man sedan upp en världsbild som till större eller mindre grad fyller i luckorna där man saknar fakta.

Och då har jag en personlig erfarenhet från ubåtsjakterna på åttiotalet som innefattar en massa ologiska saker som gjordes av personer som inte var tillräckligt övade för att hantera de situationer vi ställdes inför.
två exempel:
1.
Flottan hade ingen riktig miniubåt att öva mot innan Spiggen II kom 1990, och före 1983 så var ubåtsjakt inte prioriterat i utbildningen ens för patrullbåtarna. Hur ska man kunna jaga en ubåt om man inte kan öva?

2.
Ett OpIL meddelande skulle expedieras snarast, men en mörk natt så dröjde det fem timmar innan eldförbudet kom fram till helikoptergruppen. Om Flottan hade lyckats sänka en egen ubåt så vore ju det en katastrof.
Berodde detta på att någon gick främmande makts ärenden?
Nej, det var en trött signalist som inte hade sovit på 36 timmar (han fattade inte att han måste sova när vi omgrupperade utan hade hålls sig vaken mest hela tiden). När nu kryptot började ticka fram på fjärrskrivaren råkade han göra något fel sedan stressade han upp sig och gjorde hur många fel som helst i rad. Hans befäl var ju också trött och tyckte att han skulle försöka reda upp det själv men efter några timmar så agerade han och bringade ordning i kaoset.
Det hade gått fem timmar och två värnpliktiga hade gjort några fel var.

Om du nu trettio år senare sitter och bedömer ubåtjakterna utifrån perspektivet att misstag tyder på avsiktligt uppsåt så har jag en helt annan syn på de få fakta vi har tillgängligt idag.

Och det är då jag tycker att vi dras mot en mer religös än faktisk inställning till vad vi diskuterar.
Jag har tyvärr utifrån mina erfarenheter fått en bild av att du oftast bortser från vad jag anser som den enklaste förklaringen med en som uppenbarligen enligt din erfarenhet är "orimlig".

Och om vi då inte kan komma så mycket längre än att vara överrens om att vi inte har samma uppfattning av vad som är rimligt så får vi väll avrunda den sortens diskussioner ?

Rickard skrev:
JohnT skrev:uppfattar jag dig rätt om jag tolkar din argumentation so som att
Om andra inte delar din uppfattning om hur han borde agera så är det bevis?
Eftersom det endast är du som talar om "bevis" så kan jag ju svara att du inte tolkar mig rätt nej.

Sedan är din frågeställning i sig ytterligare ett märkligt påstående. Vi för ju en diskussion här och då har du fört fram en teori, som jag sedan visat varför jag inte tycker den håller överhuvudtaget, varvid du istället för att ens försöka bemöta det drar till med ovanstående konstiga variant att jag skulle tro det är "bevis om andra inte delar min uppfattning".
Jag håller med dig fullständigt att det av mig skrivna ovanstående resonemang är helt förkastligt.
Dock är jag kvar i hur du anser att Bror Stefensson ska agera för att bevisa sin oskuld.
Rickard skrev fre jun 08, 2012 10:32 am skrev:

Han vet att han är misstänkt för att på eget bevåg släppt ubåten - vilket inte kan klassas som annat än landsförräderi och skriver för övrigt själv så sent som år 2007 om sin fortsatt starka övertygelse att ubåtarna i Hårsfjärden var sovjetiska.

Kan någon ge en något så när rimlig förklaring till varför Stefensson hellre fortsätter bli misstänkt för förräderi (knappast trivialt för någon, men allra minst för en militär) än att "avslöja" vad en socialdemokratiskt regering skulle gjort 1982?
jag kan inte få ihop den typen av bevisbörda som du lägger på Stefensson med " en sansad diskussion med kritisk inställning"

mvh
/John

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 6 mars 2013, 06:41

JohnT skrev:
två exempel:
1.
Flottan hade ingen riktig miniubåt att öva mot innan Spiggen II kom 1990, och före 1983 så var ubåtsjakt inte prioriterat i utbildningen ens för patrullbåtarna. Hur ska man kunna jaga en ubåt om man inte kan öva?

mvh
/John
Svenska marinen hade tillgång till en Ronilicu R2-m från januari 1985

https://hr.wikipedia.org/wiki/Ronilica_R-2_Mala

Ytterligare hade man

http://www.msubs.com/s102.html

http://www.nauticexpo.com/prod/msubs-lt ... 04852.html

Vill du tala om fakta så måste du nog läsa på bättre innan du kategoriskt uttalar dig om ubåtar.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 6 mars 2013, 18:15

Kent skrev:
JohnT skrev:
två exempel:
1.

mvh
/John

Ytterligare hade man

Vill du tala om fakta så måste du nog läsa på bättre innan du kategoriskt uttalar dig om ubåtar.
Vad som i mina ögon särskilt hedrar John T är att han tydligt har redogjort för sin bakgrund och sina konkreta erfarenheter avseende 80-talets ubåtsjaktverksamhet och att han har ett nyktert förhållningssätt till vad han presenterar och hävdar i övrigt.

I mina ögon begår du ett stort misstag om du utgår från att du på något sätt sitter inne med något slags tolkningsföreträde avseende fakta i denna fråga. Ytterst få på detta forum har med det marina perspektivet varit lika nära den skarpa ubåtsjaktverksamheten som John T under den aktuella perioden.

R-2:an var fö en "våt" dykarfarkost. Endast en okunnig lekman skulle benämna henne som miniubåt.

Miniubåten Marlin inhyrdes och användes i begränsad omfattning under 90-talet. Framför allt utnyttjades hon när Spiggen II (sjösatt 1990, levererad 1991) av någon anledning inte var tillgänglig. Spiggen II var alltid huvudalternativ i övningshänseende. Marlin utnyttjades en hel del av KA för deras olika fasta och rörliga system. Undertecknad deltog i tidiga försök och utvärdering av Marlin som mål 1990.
"Hit first, hit hard, and keep hitting"
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 6 mars 2013, 18:59

FNP skrev:
Vad som i mina ögon särskilt hedrar John T är att han tydligt har redogjort för sin bakgrund och sina konkreta erfarenheter avseende 80-talets ubåtsjaktverksamhet och att han har ett nyktert förhållningssätt till vad han presenterar och hävdar i övrigt.

I mina ögon begår du ett stort misstag om du utgår från att du på något sätt sitter inne med något slags tolkningsföreträde avseende fakta i denna fråga. Ytterst få på detta forum har med det marina perspektivet varit lika nära den skarpa ubåtsjaktverksamheten som John T under den aktuella perioden.
JAG har varit så nära att jag sett främmande ubåt i svenska vatten mer än en gång, MEN det ger mig absolut inget tolkningsföreträde det jag skrev var att man måste vara mera påläst om man skall hävda en sak och påskina det som fakta.

Även jag har varit på rätt många ubåtsjakter..

JohnT hävdade att Flottan hade ingen riktig miniubåt att öva mot innan 1990 och det är fel.
FNP skrev: R-2:an var fö en "våt" dykarfarkost. Endast en okunnig lekman skulle benämna henne som miniubåt.
Skrev jag ordet miniubåt i mitt inlägg???

R-2:an står för övrigt på Marinmuseum i Karlskrona.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 6 mars 2013, 19:10

Kent skrev:JohnT hävdade att Flottan hade ingen riktig miniubåt att öva mot innan 1990 och det är fel.
FNP skrev: R-2:an var fö en "våt" dykarfarkost. Endast en okunnig lekman skulle benämna henne som miniubåt.
Så om R-2 inte var en riktig miniubåt, och S102 var klar i april 1990, vilken miniubåt var det då som Flottan hade att öva mot innan 1990?

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 6 mars 2013, 19:22

Bjernevik skrev:
Kent skrev:JohnT hävdade att Flottan hade ingen riktig miniubåt att öva mot innan 1990 och det är fel.
Så om R-2 inte var en riktig miniubåt, och S102 var klar i april 1990, vilken miniubåt var det då som Flottan hade att öva mot innan 1990?
Menar du att man inte kunde öva med R*2:an bara för att den var en SDV inte en riktig torr miniubåt? Vad hade man den i så fall till?

Idag så övar man ju med the SEAL och den är ju i högsta grad våt och det verkar fungera bra..

http://www.theseal.se/

Och S101 kom väl -87 så den fanns ju att tillgå.

http://www.salmonbaymarina.com/spec-198 ... -photo.htm

Idag så övar man ju med the SEAL och den är ju i högsta grad våt och det verkar fungera bra..

http://www.theseal.se/

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 6 mars 2013, 19:45

Kent skrev:
.
Ok, jag förstår. Du bör dock tänka på att om du väljer att citera ett avsnitt där texten specifikt nämner just miniubåtar, så är den naturliga slutsatsen att ditt svar också handlar om miniubåtar och inte om dykfarkoster.
- Admiral of the Fleet The Right Honourable the Lord Fisher of Kilverstone, GCB, OM, GCVO

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 6 mars 2013, 19:54

Kent skrev:
JAG har varit så nära att jag sett främmande ubåt i svenska vatten mer än en gång, MEN det ger mig absolut inget tolkningsföreträde det jag skrev var att man måste vara mera påläst om man skall hävda en sak och påskina det som fakta.

Det här låter mycket spännande! Om du inte har något emot det,så tror jag mig nog kunna tala för flera på forumet, när jag gärna ser att du berättar lite mer om var och när du tjänstgjorde och de iakttagelser du gjorde. Det är ju som sagt inte så många här som har den s.a.s. "direkta erfarenheten av tid och plats.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 6 mars 2013, 20:04

Kent skrev:Menar du att man inte kunde öva med R*2:an bara för att den var en SDV inte en riktig torr miniubåt? Vad hade man den i så fall till?
Nej, jag menar att eftersom du hävdar att JohnT har fel när han uppger att Flottan inte hade en riktig miniubåt att öva mot före 1990, så vore det smakligt om du uppgav vilken miniubåt det var som man hade att öva mot.
Kent skrev:Och S101 kom väl -87 så den fanns ju att tillgå.
Betyder alltså "fanns ju att tillgå" att den användes av Flottan? Eller var det bara så att den fanns på marknaden?

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 6 mars 2013, 20:42

FNP skrev:
Kent skrev:

Det här låter mycket spännande! Om du inte har något emot det,så tror jag mig nog kunna tala för flera på forumet, när jag gärna ser att du berättar lite mer om var och när du tjänstgjorde och de iakttagelser du gjorde. Det är ju som sagt inte så många här som har den s.a.s. "direkta erfarenheten av tid och plats.
Sök och du skola finna, jag har skrivit en del om dem här även om inte allt framkommit.

Gjorde min värnplikt på K4 samt ett förband till som jag inte kommer nämnda här.

Sedan så jobbar jag på havet och har genom detta konstant kontakt med folk inom den marina verksamheten inte minst inom vår fiskeflotta som brukade vara dem som ser det som försvaret inte klarar utav att upptäcka.
Bjernevik skrev:
Kent skrev:Menar du att man inte kunde öva med R*2:an bara för att den var en SDV inte en riktig torr miniubåt? Vad hade man den i så fall till?
Nej, jag menar att eftersom du hävdar att JohnT har fel när han uppger att Flottan inte hade en riktig miniubåt att öva mot före 1990, så vore det smakligt om du uppgav vilken miniubåt det var som man hade att öva mot.
Kent skrev:Och S101 kom väl -87 så den fanns ju att tillgå.
Betyder alltså "fanns ju att tillgå" att den användes av Flottan? Eller var det bara så att den fanns på marknaden?
S101 lär ju har byggs explicit för att den svenskan marinen skulle kunna öva ubåtsjakt så jag tar för givet att marinen fick tillgång till den tämligen omedelbart efter det att dess sjötester var avklarade.

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 6 mars 2013, 20:57

Kent skrev:S101 lär ju har byggs explicit för att den svenskan marinen skulle kunna öva ubåtsjakt så jag tar för givet att marinen fick tillgång till den tämligen omedelbart efter det att dess sjötester var avklarade.
"Lär" och "tar för givet" låter lite klent... Eftersom du anklagar JohnT för att inte ha koll på fakta så antar jag att du faktiskt vet att S101 användes av Marinen före 1990?

Kent
Medlem

Inlägg av Kent » 6 mars 2013, 21:01

Bjernevik skrev:
Kent skrev:S101 lär ju har byggs explicit för att den svenskan marinen skulle kunna öva ubåtsjakt så jag tar för givet att marinen fick tillgång till den tämligen omedelbart efter det att dess sjötester var avklarade.
"Lär" och "tar för givet" låter lite klent... Eftersom du anklagar JohnT för att inte ha koll på fakta så antar jag att du faktiskt vet att S101 användes av Marinen före 1990?
Eftersom tillverkaren uppgivit att det är så och jag tror på dem så, JA det är väl troligt att de inte ljuger eller vad anser du?

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 6 mars 2013, 21:05

Kent skrev:
Sök och du skola finna, jag har skrivit en del om dem här även om inte allt framkommit.

Gjorde min värnplikt på K4 samt ett förband till som jag inte kommer nämnda här.

Sedan så jobbar jag på havet och har genom detta konstant kontakt med folk inom den marina verksamheten inte minst inom vår fiskeflotta som brukade vara dem som ser det som försvaret inte klarar utav att upptäcka.
Ja, nu när jag gått igenom dina inlägg så ser jag vilken händelse du menar. Nej, det är klart att du inte kan nämna det förbandet här.

Jaha, så du jobbar aktivt på havet (med vad, eller är det också olämpligt att ta upp här?) det är ju onekligen rätt intressant för diskussionen på detta annars ganska så "landburna forum" (Varjag, Donkeyman och Psilander må ursäkta) då kvalar du alltså in i den sk båtmaffian då.;-)

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 6 mars 2013, 21:13

Kent skrev:Eftersom tillverkaren uppgivit att det är så och jag tror på dem så, JA det är väl troligt att de inte ljuger eller vad anser du?
Tja, eftersom de sidor du länkade till klart och tydligt uppgav att S102 användes av Marinen, men inte med ett ord nämnde att S101 skulle ha gjort det, tycker du att det är konstigt att jag frågar? Jag antar att du pratat direkt med tillverkaren då?

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 6 mars 2013, 21:34

Kent skrev:
JohnT skrev:
två exempel:
1.

mvh
/John

Ytterligare hade man

Tack för påpekandet Kent.

Jag har inga problem att erkänna att det ringde en varningsklocka när jag läste att Spiggen II hade en sluss för dykare, det stämde inte med mitt minne av en ren målubåt men jag trodde jag mindes fel.

Så vad det gäller S102 så kom den alltså till sverige i April 1990, så jag "råkade ha rätt" på årtalet.

Vad det gäller Mala så hade jag inget datum på när den kom till Sverige så därför garderade jag med att skriva just "riktig miniubåt" för att slippa skriva något om dykfarkoster.

Och rörande S101 så står det på den länk du själv presenterade
S101 was our first submarine. Launched in 1986, the Marlin Submarines S101 was influenced by our chief designer's experience of military submarines.

Highly streamlined and fitted with an effective diesel electric propulsion system, the performance was impressive for such a small craft. With all the machinery on the inside of the pressure hull to ease maintenance, S101 was operated from a marina berth in Plymouth Sound.
Så på mig låter det inte som den fanns i Sverige.

Alla kan vi göra misstag och man lär sig mest om man är medveten om vad man inte vet. :?

mvh
/John

Skriv svar