U-486 hittad

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

U-486 hittad

Inlägg av Marcus » 25 mars 2013, 20:36

Bild
Statoil lette etter en trasé for å føre i land olje, men fant i stedet en tysk ubåt – like ved der kvikksølvubåten «U-864» ligger.
– Jeg og andre som så på bildene var i tvil. Men da vi koblet en senkning som vi visste om i Fedjeosen og satt den sammen med Statoils posisjon i kartet, så oppdaget vi at punktene bare var 2000 meter fra hverandre.
Det sier Arild Marøy Hansen ved Bergen Sjøfartsmuseum.
Hansen var selv med på et nytt tokt i mars i år, for å endelig bekrefte funnet. Da Statoil først oppdaget skroget på 250 meters dyp i 2012 var det ennå ikke sikkert hva det var.
Nå er imidlertid Hansen sikker i sin sak.
– Denne ubåten har et spesielt belegg utenpå skroget. Det er et syntetisk gummibelegg som skulle virke slik at radarsignaler ble vesentlig svekket. Og dette mønsteret kan vi se.
Ubåten har blitt torpedert, og er delt i to. Den ligger bare 2000 meter fra kvikksølvubåten «U-864». «U-486» kan ifølge Hansen inneholde drivolje og ueksploderte torpedoer.
Ordfører i Fedje, Kristin Handeland (KRF), sier til NRK.no at det bør gjøres en skikkelig undersøkelse for å finne ut hva som befinner seg i vraket.
– Med den erfaringen vi har med det andre vraket vil jeg ha bekreftet hva det kan inneholde. Jeg er opptatt av å vite hva som ligger utenfor kysten her, sier Handeland.
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.10962678

/Marcus

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: U-486 hittad

Inlägg av B Hellqvist » 25 mars 2013, 23:38

Från uboat.net:
Sunk 12 April, 1945 in the North Sea north-west of Bergen, Norway, in position 60.44N, 04.39E by torpedoes from the British submarine HMS Tapir. 48 dead (all hands lost).
U-486 sänkte på julafton 1944 trupptransportfartyget SS Leopoldville, där 763 amerikanska soldater omkom.

Användarvisningsbild
cats
Medlem

Inlägg av cats » 26 mars 2013, 06:03

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 26 mars 2013, 06:38

Spännande att den hade ett slags gummihölje. En av blott 9 U-båtar. Nytt för mig

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 26 mars 2013, 09:15

Grille skrev:Spännande att den hade ett slags gummihölje. En av blott 9 U-båtar. Nytt för mig
Det var en sorts tidig stealth-teknologi.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 26 mars 2013, 09:59

B Hellqvist skrev:
Grille skrev:Spännande att den hade ett slags gummihölje. En av blott 9 U-båtar. Nytt för mig
Det var en sorts tidig stealth-teknologi.
http://en.wikipedia.org/wiki/Anechoic_tile

MVH

Hans

Grille
Medlem

Inlägg av Grille » 26 mars 2013, 12:04

Tack. Har teknikutvecklingen någonsin gått snabbare? Man startade kriget med många långsamma plan. En del med öppen kabin och dubbelvingar. Sedan snudd på interkontinentala robotar. På gång med u båtar som kunde vara länge under ytan. Reaplan. Atombomb. You name it.
Senast redigerad av 1 Grille, redigerad totalt 26 gånger.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem

Inlägg av frodeh » 26 mars 2013, 14:36

Veldig interessant. Det står også at den var utrustet med snorkel, men det var kanskje vanlig mot slutten av krigen.
Når det gjelder dette materialet ubåten var dekket med, så ser jeg at det er benevnt som anekoisk, og jeg lurer på om artikkelen ikke her tar feil av demping av radarsignaler med demping av akustiske sonarekko. Jeg tror sistnevnte var det man ønsket å oppnå, men ser ikke bort fra at det kan ha påvirket radarekko for ubåten (men jeg tviler).

Siden funnet knyttes til U-864 et par kilometer unna, tillater jeg meg noen ord om denne: Det er bekymring knyttet til om de er en miljøfare og om de brukte kvikksølv som ballast, men så vidt jeg kan forstå var U-864 på veg til Japan med kvikksølv i lasten for å forsyne dem med råvarer våpenproduksjon.

U-864, som ligger et par kilometer unna trådens U-486, har lenge vært debattert som en stor miljøfare i og med sin last med kvikksølv. Tidligere har man hentet opp et par kvikksølvkontainere fra ubåten hvor lekkasje og delvis gjennomrusting er påvist. Man har frarådet gravide og ammende å spise fisk og sjømat fra området. Vraket har denne vinteren vært gjenstand for et omfattende tokt for oljetømming og kartlegging.
Man vurderer også å bruke dykkere for å hente opp kvikksølvet.
Dokument fra Kystverket om eventuell uthenting av kvikksølvbeholderene:
http://www.kystverket.no/Documents/Bere ... 0U-864.pdf

Her er Kystverkets side om U-864, noe unikt stoff der:
http://www.kystverket.no/Beredskap/Skip ... ter/U-864/
Og en dagbok fra denne vinterens tokt:
http://www.kystverket.no/Nyheter/2013/J ... rsokelser/

History Channel viste en film om U-864 for noen år siden og første del av denne ligger på tuben:

(resten kan også sees der)

Ellers: Dette med vrakfunn følger jeg ikke så godt med på, men jeg undrer på hvor mange ubåtvrak langs norskekysten som man har funnet, av de 50+ som er registrert senket der under krigen. Jeg så på en liste som en norsk miljøvernorganisasjon laget at man hadde grov posisjon på litt over 40 av dem.

Skriv svar