http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.10962678
Statoil lette etter en trasé for å føre i land olje, men fant i stedet en tysk ubåt – like ved der kvikksølvubåten «U-864» ligger.
– Jeg og andre som så på bildene var i tvil. Men da vi koblet en senkning som vi visste om i Fedjeosen og satt den sammen med Statoils posisjon i kartet, så oppdaget vi at punktene bare var 2000 meter fra hverandre.
Det sier Arild Marøy Hansen ved Bergen Sjøfartsmuseum.
Hansen var selv med på et nytt tokt i mars i år, for å endelig bekrefte funnet. Da Statoil først oppdaget skroget på 250 meters dyp i 2012 var det ennå ikke sikkert hva det var.
Nå er imidlertid Hansen sikker i sin sak.
– Denne ubåten har et spesielt belegg utenpå skroget. Det er et syntetisk gummibelegg som skulle virke slik at radarsignaler ble vesentlig svekket. Og dette mønsteret kan vi se.
Ubåten har blitt torpedert, og er delt i to. Den ligger bare 2000 meter fra kvikksølvubåten «U-864». «U-486» kan ifølge Hansen inneholde drivolje og ueksploderte torpedoer.
Ordfører i Fedje, Kristin Handeland (KRF), sier til NRK.no at det bør gjøres en skikkelig undersøkelse for å finne ut hva som befinner seg i vraket.
– Med den erfaringen vi har med det andre vraket vil jeg ha bekreftet hva det kan inneholde. Jeg er opptatt av å vite hva som ligger utenfor kysten her, sier Handeland.
/Marcus