Sällsynta foton på Göring

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Sällsynta foton på Göring

Inlägg av B Hellqvist » 27 mars 2013, 16:46

Jag köpte nyligen in ett antal foton som tillhört en Luftwaffesoldat. Ett par av dem avbildar en Generalfeldmarschall i Luftwaffe, och men i auktionen angavs det bara att det var en riddarkorsbärare. Jag slängde ut en förfrågan på Skalmans systerforum, Axis History Forum, och fick snart svar. Det visade sig vara Hermann Göring! En googling visade att fotona tagits vid Sedan i Frankrike, juni 1940. Troligen har en soldat vid en Luftwaffeenhet tagit bilderna, och sedan sålt kopior till sina vänner, då det inte rör sig om något propagandafoto. De visar en lite smalare och mer nedtonad Göring, och inte den rundlagda julgran man är van vid att se. Ett lite oväntat fynd på eBay!

Bild

Bild

Grille
Medlem

Re: Sällsynta foton på Göring

Inlägg av Grille » 27 mars 2013, 23:42

Kul. Får man ha en "favoritkoryfé"kanske han toppar? Verkligen ingen mysgubbe utan hade stor del i förintelsen. Men ändå leksakstågen, fantastiuniformerna, konstsamlandet( läs stölder) och var bland de smartaste av de som dömdes i Nürnberg.

Misslyckades kapitalt med Luftwaffe. Kommer ihåg några rader ur "Spill inte på Göring". Loa Falkmans pappa får bud en sen kväll. "Der Dicke" vill ha ett stort antal ostron levererade. Falkman frågar om det är fest men vakten bara nickar och säger att Göring är ensam hemma och äter allt själv....

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 28 mars 2013, 08:46

Fascinerande. Grattis till bilderna och historien!

På den andra bilden tycker jag att han är lättare att känna igen. Hade jag bara sett den första hade jag knappast reagerat alls, mer än på den läckra pipan.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av sveahk » 28 mars 2013, 09:31

Ett par pommes-frites senare...
göring2.jpg
Fotot (från min samling) taget i september/oktober 1940 på besök hos JG 51 i Pihen/St. Inglevert i Frankrike.

Hans K

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 28 mars 2013, 11:17

Vad jag har förstått så gick Göring upp i vikt under stressfulla perioder av sitt liv - ibland oerhört mycket - parat med morfinmissbruk och gick ofta ner när han hade mer kontroll.

Så att han ser helt ok ut 1940, efter segern mot Frankrike, där Luftwaffe gjort oerhört bra ifrån sig är kanske inte så konstigt.

Användarvisningsbild
gostap
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gostap » 29 mars 2013, 19:54

Pipan har jag sett på andra foton, dock har jag j sett detta foto innan.....
Mvh

Gostap

"Fortis in adversis humilis in secundis"

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 29 mars 2013, 22:28

von Adler skrev:Vad jag har förstått så gick Göring upp i vikt under stressfulla perioder av sitt liv - ibland oerhört mycket - parat med morfinmissbruk och gick ofta ner när han hade mer kontroll.

Så att han ser helt ok ut 1940, efter segern mot Frankrike, där Luftwaffe gjort oerhört bra ifrån sig är kanske inte så konstigt.
Intressant, om man bara läser populärhistoria och ser filmer får man intrycket av just den riktigt feta Göring. Den mer nedtonade bilden har jag aldrig tidigare skådat.
No one can prevent me from raising towers in babylon

Skriv svar