Hexmaster skrev:Jan Guillou hävdar att hans far Charles och farfar Lucien Guillou var aktiva i franska motståndsrörelsen under kriget. Vad tror vi om det?
Sylvain Cornil, representant för dokumentationsarkivet France-Libre, har ingen notering om någon FFL-kommitté (Comité de la France Libre) vare sig i Le Journal officiel de la France Combattante från augusti 1942 eller i utrikesministeriets arkiv i Paris, där de listas.
Vad mer är, i det franska registret över enskilda medlemmar i motståndskampen (Francais libres) upptas 60 000 namn, dock varken någon Lucien eller Charles Guillou.
Paul Frigyes,
"I registret upptas inte Charles Guillou", Expressen 5 januari 2014
I SVT visade Jan Guillou ett fotografi på Charles i uniform och med Lothringen-korset. Frigyes påpekade att han skrev in sig i mars 1945 vilket onekligen är sent. Guillou menar att "den invändningen är fullständigt betydelselös".
http://www.svt.se/kultur/norstedts-drar ... uillou-bok
Att han blev registrerad ganska sent
är ganska betydelselöst. Om jag mins rätt, var det rätt allmänt i Frankrike med sena registreringar i motståndsrörelsen. Av naturliga skäl hölls inte några fullständiga listor under kriget. När kriget väl var vunnet blev boomen. Vilket har diskuterats många gånger, huruvida väl grundade en del medlemskap egentligen var. Men i stort sett har väl egenkontrollen fungerat i Frankrike.
Frigyes "undersökning" är exempel på typisk kvällstidningsjournalistik. Slarvigt gjord, byggd på svagt underbyggda halvsanningar, och outtalade lögner. Endast skrivet för att väcka sensation (läs! pengar)
Det här skrivet av mig, en som inte ens är särskilt stor fan av Guillou
Men som Förlaget själv säger: "Men jag ska inte skylla ifrån mig. Vi räknade med att uppgifterna var korrekta, vilket de då kanske inte är, och det är förlaget som har ansvar för det".