Tyska ambassaden
Tyska ambassaden
Kanske lite utanför ämnet, men söker efter vilka som jobbade på tyska ambassanden 1939-1945.
Vem var ambassadör, militärattache, kulturattache, etc..
Vem var ambassadör, militärattache, kulturattache, etc..
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
Oj, vilken fråga. Trodde att det världsvida nätet skulle greja detta i ett kick, men det här verkar vara ett svart hål vad gäller information.
August Finke var iallafall assisterande handelsattaché och tillika SD-chef vid den tyska legationen i Stockholm. Hanna Feldtange var hans sekreterare.
Hans Thomsen var tysk ministär (eller minister för sverigefrågor??) 1943-1945.
August Finke var iallafall assisterande handelsattaché och tillika SD-chef vid den tyska legationen i Stockholm. Hanna Feldtange var hans sekreterare.
Hans Thomsen var tysk ministär (eller minister för sverigefrågor??) 1943-1945.
- Belisarius
- Medlem
- Inlägg: 5093
- Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
- Ort: Utrikes
http://susning.nu/Gustaf_V
"Tre och en halv timme efter invasionen [av Sovjetunionen] uppsökte den tyske envoyén [Karl Schnurre]?, i sällskap med den tyske stockholmsambassadören, prinsen av Wied"
Så var det klarlaggt
"Tre och en halv timme efter invasionen [av Sovjetunionen] uppsökte den tyske envoyén [Karl Schnurre]?, i sällskap med den tyske stockholmsambassadören, prinsen av Wied"
Så var det klarlaggt
Tackar så mycket.. Skulle fler namn dyka upp så är det tacksamt..
Vet att det finns att hitta i en del böcker, men de har jag inte tillgång till just nu. Och att hittade det på nätet gick ju inte heller.. Vet någon vad den kvinna som spionerade för Sverige på ambassaden hette ? Hon jobbade som sekreterare minns jag, men kommer inte på namnet nu..
Sammanfattar:
Prinz Philip von Wied, Ambassadör, chefen för den tyska legationen.
Ulrich von Gienanth, Legationssekreterare (First Secretary) November 1943-Maj 1945.
von Below, Legationsråd.
Hermann Friedrich August Wilhelm Bolte, Legationssekreterare.
Bruno von Uthmann, General, Militärattaché.
Curt Drews, Överste, Krigsförvaltningschef hos militärattachén.
Dr. Gerhard Johannes Georg Kleeberg, Pressattaché Stockholm 1939-1942, Bryssel 1942-1944.
Hans Thomsen, Tysk ministär (Minister to Sweden) 1943-1945. Född ca 1890. Eventuellt ambassadör efter von Wied. Eventuellt var han handelsattaché i USA (Washington) innan han kom till Sverige.
August Finke, Assisterande handelsattaché och SD-chef.
Hanna Feldtange, sekreterare till August Finke.
[Karl Schnurre], Tyske envoyén.
Hans Georg Wagner, Överstelöjtnant, Nybrogatan/Stockholm.
Vet att det finns att hitta i en del böcker, men de har jag inte tillgång till just nu. Och att hittade det på nätet gick ju inte heller.. Vet någon vad den kvinna som spionerade för Sverige på ambassaden hette ? Hon jobbade som sekreterare minns jag, men kommer inte på namnet nu..
Sammanfattar:
Prinz Philip von Wied, Ambassadör, chefen för den tyska legationen.
Ulrich von Gienanth, Legationssekreterare (First Secretary) November 1943-Maj 1945.
von Below, Legationsråd.
Hermann Friedrich August Wilhelm Bolte, Legationssekreterare.
Bruno von Uthmann, General, Militärattaché.
Curt Drews, Överste, Krigsförvaltningschef hos militärattachén.
Dr. Gerhard Johannes Georg Kleeberg, Pressattaché Stockholm 1939-1942, Bryssel 1942-1944.
Hans Thomsen, Tysk ministär (Minister to Sweden) 1943-1945. Född ca 1890. Eventuellt ambassadör efter von Wied. Eventuellt var han handelsattaché i USA (Washington) innan han kom till Sverige.
August Finke, Assisterande handelsattaché och SD-chef.
Hanna Feldtange, sekreterare till August Finke.
[Karl Schnurre], Tyske envoyén.
Hans Georg Wagner, Överstelöjtnant, Nybrogatan/Stockholm.
Senast redigerad av 1 Simon_HBG, redigerad totalt 9 gånger.
- Robert Sköld
- Medlem
- Inlägg: 2581
- Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
- Ort: Linköping/Motala
- Kontakt:
Hon hette Erika Schwarze. Skrev många år efter kriget boken "Kodnamn Onkel" Dog för 1-2 år sedan.Simon_HBG skrev:Tackar så mycket.. Skulle fler namn dyka upp så är det tacksamt..
Vet att det finns att hitta i en del böcker, men de har jag inte tillgång till just nu. Och att hittade det på nätet gick ju inte heller.. Vet någon vad den kvinna som spionerade för Sverige på ambassaden hette ? Hon jobbade som sekreterare minns jag, men kommer inte på namnet nu..
Hennes verksamhet i all korthet här, ur http://home.swipnet.se/Sverige_under_kr ... tjanst.htm :
"I november 1941 lämnar en ung tyska Oslo där hon tjänstgjort i ockupationsmaktens brevcensur. Det är den 23-åriga Erika Wendt som efter ett kraschat äktenskap återvänder till Berlin för nya uppgifter inom den tyska säkerhetstjänsten. När hon inställer sig på det tyska militärhögkvartet träffar hon en man som trots sina 48 år gör ett mycket speciellt intryck på henne. Mannen, som presenteras som "unser schwediscer Freund", är Helmuth Ternberg. Erika berordras att fara till Sverige och tjänstgöra på tyska legationen - ett arbete som ter sig långt mer lockande än ett arbete inom industrin eller in något ockuperat land.
Väl framme i Stockholm i mitten av januari 1942 anmäler hon sig på ambassaden på Hovslagargatan, där hon placeras på en avdelning som lyder under underrättelsetjänsten, Kriegsorganisation Schweden. På legationen möter hon åter den svenska bekantskapen från Berlin, som hade så goda förbindelser med den tyska underrättelsetjänsten. Han presenters som Hauptmann Ternberg och Erika får så småningom klart för sig att kapten Ternberg arbetar på den svenska underrättelsetjänsten. Hon blir nyfiken på denne man som dyker upp då och då i hennes omgivning: "Kapten Ternberg är en typisk svensk, mystisk och svåråtkomlig. Det vimlar visserligen av kaptener men med honom är det något speciellt, är det han som är den Gösta Berling jag letat efter?" De båda lär känna varandra, och Erika presenteras för flera andra underrättelse- och säkerhetsmän i Sverige, bl.a. Georg von Döbeln, Algot Törnman och Börje Brattberg. Men Ternberg, eller "Teddy" som hon kallar honom, är den hon tyr sig mest till. Helmuth Ternberg har lyckats med teatern och uppspelet är en lyckosam värvning enligt regelbokens alla paragrafer.
Med en från hemmet nedärvd misstänksamhet mot nazismen visar sig Erika var mottaglig för Ternbergs värvningsförsök och ger information om Gestapofolk som verkar i Sverige. Ännu har hon dock inte genomfört sin största gärning. Efter att tyskarna bytt utrustning och nycklar till krypteringsmaskinerna behöver underrättelsetjänsten den 1 mars 1943 några meddelanden i klartext för att kunna knäcka de nya koderna. Rykten börjar dock gå om Erikas förehavanden på tyska legationen och plötsligt får hon order om att återvända till Tyskland. Vad kan det innebära? Hennes svenska beskyddare ställer upp med "sjukhusvård" efter "akut sjukdom" och hon underkommer nazisterna. Erika Wendt blev svensk medborgare och lever fortfarande här. "
Saxar ur dagens GP:
Om personalen inte begripit vart det barkade hän förrän i allra sista stund så måtte de haft en mycket speciell uppfattning om krigets utveckling -- månne trodde de på den egna propagandan.På order av det svenska utrikesdepartementet stängdes det tyska generalkonsulatet sedan de diplomatiska förbindelserna med Tyskland avbrutits.
Konsulatet var inrymt i Posthusets övre våning med ingång från Stampgatan. Representanter från länsstyrelsen och polisen bommade igen lokalerna och satte sigill på dörren.
I trappuppgången fanns spår av den brådstörtade röjning som den tyska personalen fått göra i sista stund. Viktigare handlingar hade personalen hunnit bränna i postverkets värmepanna.
Re: Tyska ambassaden
Jag skulle vilja veta om Tyskland hade några andra kontor/lokaler i Stockholm utöver ambassaden på Hovslagargatan 2 och informationscentralen på Kaptensgatan 6 under tiden 1933-1945 som dom använde, har fått för mig att dom hade något kontor på antingen Brahegatan eller Grev Turegatan. Hade Gestapo eller någon annan organisation något kontor Stockholm?
-
patrik blom
- Medlem
- Inlägg: 1098
- Blev medlem: 11 februari 2010, 14:42
Re: Tyska ambassaden
Red Baron,
Ur "Stockholm som spioncentral" av Vilhelm Agrell kan dessa "tyska" adresser hämtas: "Den viktiga radioavdelnngen, där legationens teleprintercentral med dess Geheimschreibers var placerade, låg på Karlavägen 59. Här på Karlavägen låg också "luft", flygattachéavdelningen som Wennerström hade så goda kontakter med. Militärattachén hade sina ämbetslokaler på Strandvägen 7C, i nuvarande hotel Diplomats fastighet."
På Nybrogatan 27 låg "Büro Wagner" dvs Abwehr. Det var där Erika Schwarze arbetade.
Ur "Stockholm som spioncentral" av Vilhelm Agrell kan dessa "tyska" adresser hämtas: "Den viktiga radioavdelnngen, där legationens teleprintercentral med dess Geheimschreibers var placerade, låg på Karlavägen 59. Här på Karlavägen låg också "luft", flygattachéavdelningen som Wennerström hade så goda kontakter med. Militärattachén hade sina ämbetslokaler på Strandvägen 7C, i nuvarande hotel Diplomats fastighet."
På Nybrogatan 27 låg "Büro Wagner" dvs Abwehr. Det var där Erika Schwarze arbetade.
Senast redigerad av 2 patrik blom, redigerad totalt 24 gång.