forts...
Ransoneringarna, slog hårt – även mot lotskåren. Därför, när dom hade tid – speciellt
mot slutet av seglingsäsongen – fiskades livligt. Med nät – det var småsik och storsik det
handlade om. Fisken saltades in i fjärdingar,

- heltunna.gif (26.9 KiB) Visad 1747 gånger
( en fjärding, var en kvarts tunna - bättre kallad kagge...)
även strömmingen på sommaren. Ja t.o.m. en ung varjag, fick lära sig ‘’salta in strömming’’. Det var ett enformigt jobb, det var saltbrist – och noga med att göra det korrekt – med så lite salt som möjligt.
Jag minns att efter efter nån timme – sved det i händerna av saltet….tills man doppa dom i färskvatten.
En ransoneringsvinjett; Far behövde en ny uniformsrock. (alla lotsarna bar uniform) – ett nästan fotsidt varmt ytterplagg…..Den – kostade hela familjens textilkuponger för år 1943!
Gummi, var en annan svår bristvara. Gummistövlar var ju ett nödvändigt fotplagg i lotsyrket - och såna fanns inte att uppdriva.....
Men det kom en sorts ''ersatz'', en stövel av nån sorts vinylmaterial, nitad till en träskobotten.....Bara det att träskobottnarna - var
livsfarligt halkiga i vått väder. Men - lotsarna hade tillgång till gamla bildäck som användes som fendrar på lotsbåtarna.
Så - dom sågade ''sulor'' ur gamla bildäck, som skruvades/spikades fast i träbottnarna -
Om dom blev mindre halkiga med den modifkationen vete fan - men när dom gick på bildäcksklackarna - fick dom en underligt
''rullande gång''......åminnande om den gamla sjömansvisan -
Vi har gungat uppå Havet - så det gungar när vi går....♪♪♪
Sjöfarten tillförde inte mycket ‘’godsaker’’’under kriget, då det rådde brist på praktiskt taget allt i de krigförande och ockuperade länderna.
(Något som skulle radikalt ändras efter 1945, då ‘’det amerikanska ymnighetshornet’’ även
tömdes över Rödkallen och dess folk…!)
Om något, har jag förstått att de fåtaliga danska fartygen i malmtrafiken, var bättre provianterade än andras och kanske kunde avvara nån begärlig skinka eller biff – men det var allt…
Alkohol – en viktigt ingrediens i alla krig och de flesta mänskliga aktiviteter, var till exempel
den enda bytesvara som tyskarna hade att erbjuda.
(Neutrala Svenska Kronor, i form av sedlar, var en eftertraktad hårdvaluta i det ockuperade Europa)
.....Tydligen hade Tyskland inte en tanke på att tillnyktra – hur illa kriget än gick - ☺
Neutrala Sverige, betraktades som Landet Gosen – av utländskt sjöfolk men hade i verkligheten mycket litet att bjuda på tack vare ransoneringarna.
Tyska sjömän, tror jag inte ens fick gå iland i Luleå – svenskar fick, hur det var med
danska och övriga – vet jag inte.
Men – fisket och fisken var en bra tillgång och det gick ingen nöd på oss. Vilket är mer än vad kunde sägas om arbetarfamiljer med många barn – speciellt pojkar som ‘’åt som hästar’’. ☺ Det förekom mycket byte av ransoneringskuponger mellan familjerna –
Mångbarnsfamiljer – bytte till sig brödkuponger (= bukfyllnad) – mot kött/fläsk dittos.
Fisk, var inte ransonerad – den såldes ‘’tills lagret var slut’’.
Bärplockning var en annan grej – på Sörespen (en annan ö) dit dom seglade - fanns det gott om lingon. Bara det att sylten blev ganska sur – sockret, var ju strängt ransonerat - ☻
En av lotsarna, Gustav S., tror han var nyligen pensionerad när jag nådde medveten ålder –
hade en son, Rolf, som inte bara var till sjöss - nej, Rolf ‘’seglade utanför spärren’’!
Det var minsann nåt att skryta om för hans yngre bröder……å bräcka av oss gröngölingar med.
Rolf ‘’var i en Transare – i Stilla Havet’’ och DET var minsann så häftigt det kunde bli!

- Transatlantics GOONAWARRA.JPG (103 KiB) Visad 1747 gånger
- med överfull däckslast av N.A. P-51 Mustanger!
Breven från ‘’Rolle’’, när dom kom fram – var ju många veckor om inte månader gamla – men, relaterades som aktuella krigsnyheter från Fjärran Östern…..vi gapade och var imponerade.
Jag har senare begripit att farhågorna för framtiden ökades på ön – i takt med ryska framgångar och framträngande till Östersjön, som sågs med stor oro av alla byborna….måste ha varit sommaren 1944. Det var något som ingen önskade – hur mycket dom än hatade Hitler…
De flesta var fullt införstådda med vad sovjetkommunismen innebar – och fruktade för
vad som komma skulle -
Slutligen - var vi ''gröna också'' -
En rad till om mathållningen och dom där utedasstunnorna…..som varsamt kördes på
skottkärra till en viss plats – där innehållet grävdes ned. Och där ‘’skärirågen’’ växte högre *och med fetare ax - än nån annanstans på skäret…..
Där växte också rabarber som nån planterat…. Väldiga feta hälsosamma rabarber…..
Delikata - till rabarberkräm eller soppa!
Vi återanvände s.a.s. våran egen skit - ☺
Lååångt – innan nån hittat på ordet ‘’återanvändning’’….
Varjag