Hitler gjorde i alla fall...
Hitler gjorde i alla fall...
Varför fick Hitler ta åt sig äran av Volkswagen och Autobahn?
Alla viste ju att dessa projekt var planerade och startade när han trädde till makten. Det här lever ju alltjämt vidare. När Hitler kommer på tal är det ofta någon som slänger in, jo men han byggde ju autobahn osv. Jag tycker att det är intressant hur historien har dömt honom, men ändå försöker rentvå honom i vissa frågor.
Synpunkter...?
Alla viste ju att dessa projekt var planerade och startade när han trädde till makten. Det här lever ju alltjämt vidare. När Hitler kommer på tal är det ofta någon som slänger in, jo men han byggde ju autobahn osv. Jag tycker att det är intressant hur historien har dömt honom, men ändå försöker rentvå honom i vissa frågor.
Synpunkter...?
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Visst var det så att det fanns redan en Autobahn sträcka mellan två tyska städer innan Hitler tog makten. Men det var Hitler, med påtryckningar av Fritz Todt, som satte igång dessa arbeten riktigt ordentligt för att bekämma arbetslösheten och gynna bilindustrin. Angånde Volkswagen så var det Porshe som skappade denna bilen, men det var Hitler som beodrade att man skulle ta fram en billig bil(Hitler var bilfantast och gillade snabba bilar) så att vanligt folk kunnde ha råd med att köpa en bil. Sen kan man säga att Hitler påverkade hur bubblans skulle se ut med sinna skisser som han gav till Porsche.(som alla vet var Hitler konstnär)
- Olof Larsson
- Medlem
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Men dom flesta tyskar som sparade dom där 5 mark i veckan fick aldrig sin bil, för när kriget startades så byggdes bilarna om så att den tyska armén kunnde använda dom och fabriken ställdes om för att producera andra krigsbilar, Larsson känner nog till några. Sen efter kriget har jag för mig att britterna satte igång produktionen i deras zon för att ge dom tyskar som hade betalt men inte fått någon bil, en volkswagen.
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Olof Larsson
- Medlem
Kubelwagen och Schwimmwagen
Schwalbe frågor sig oroligt om inte ovannämnda bilar har likheter med Volksvagen-bubblan. Jo, tyvärr. Såvitt jag förstår så är de just de som är Bubblans mera krigiska ersättare. *ler över ett lyckat skämt*
- Verspieder
- Medlem
- Ort: Västerbotten (men uppväxt i Jämtland, därav avatar-flaggan)
Visst var Kübelwagen en militär version av "Käfer Cab" 
"Kul att Bubblan fortfarande rullar" sa Affe.
Klart sådana rullar i världen då de nytillverkas än i dag i Brasilien!
Tyvärr får man inte ta in nyare "Brassebubblor" än 75:or till Sverige...
Hade varit kul att har en 03:as Bubbla med 75:ans design på gården
varför då? emmsionsregleringar eller?Verspieder skrev:Visst var Kübelwagen en militär version av "Käfer Cab"