Historieintresse

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Historieintresse

Inlägg av Galadriel » 27 september 2002, 14:04

Många elever tycker att historia är tråkigt. Jag själv tyckte 2:a vk var intressant, men saknade helt intresse för svensk historia. Nu är det istället tvärt om, svensk historia är det jag tycker är roligast. Detta är en viktig anledning att jag inte lärde mig så mycket historia i skolan: jag var inte intresserad. När man väl blir intresserad (som de senaste åren) så lär man sig mycket enklare.
Så hur gör man eleverna engagerade i historieämnet? Hur kan man få en femteklasare att tycka det är intressant med kalmarunionen, en niondeklassare att själv vilja lära sig om mekanismerna bakom romarrikets uppgång och fall mm.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 27 september 2002, 15:57

Jag är ju absolut ingen expert, men vi hade en historielärare som var väldigt omtyckt och han brukade berätta små bihistorier som väckte intresset till det han talade om.
Fast när det gällde arbetarklassens historia somnade jag....är fortfarande allergisk mot ådalen-31!

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 28 september 2002, 11:56

Hej!

Att undervisa i historia är bland det viktigaste man kan göra. Och visst skall man som lärare bemöda sig om att framställa historia på ett roligt sätt, men faktum är att allt inte kan göras roligt. Däremot måste det upplevas som meningsfullt att lära sig.

Personligen anstränger jag mig att nutidsförankra min historieiundervisning, så att eleverna direkt kan se följderna mellan dåtid och nutid. Ibland lyckas eleverna själva upptäcka följderna, och ibland måste jag hjälpa dom. Men oftast diskuterar vi oss fram till "lösningar".

Mvh artur

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 28 september 2002, 17:11

Hej artur
Skulle du kunna ge ett konkret exempel, t.ex. den franska- eller industriella revolutionen, hur gör man det till ett engagerande ämne.

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 29 september 2002, 11:29

Hej!
Skulle du kunna ge ett konkret exempel, t.ex. den franska- eller industriella revolutionen, hur gör man det till ett engagerande ämne.
Om man som elev inte förstår att det är meningsfullt att lära sig om Franska Revolutionen eller den Industriella revolutionen, ja, då har jag misslyckats fatalt som lärare.

Beträffande Franska Revolutionen så kan man anordna rollspel i klassrummet, där elevgrupper får presentera olika intressen under revolutionen. Vidare är det viktigt att dra paralleller till andra revolutioner som exempelvis den ryska.

Den industriella revolutionen innebar en omvälvande förändring, på samma sätt som den neolitiska när människan övergick från nomadism till att bli bofast och odla jorden.
Att göra den industriella revolutionen engagerande är att få eleverna att skriva ett arbete om hur de tror att världen hade sett ut utan den. Hur har den industriella revolutionen, som faktiskt pågår hela tiden, påverkat just deras liv, är frågor som eleverna kan försöka besvara.

Jag försöker göra så gott jag kan för att göra eleverna engagerade, ibland går det, ibland inte; men som jag har skrivit tidigare, allting kan inte göras roligt.

Mvh Artur

Användarvisningsbild
Mercai
Medlem

Inlägg av Mercai » 29 september 2002, 16:00

Som elev måste jag säga att det är viktigt att inte använda boken så mycket. En lärare som berättar är mycket bättre. Skolans historieböcker är ofta ointressant skrivna. Vill man sen fånga killars intresse så är detaljerade beskrivningar av slag/uplopp mm bra. Tjejjer brukar intresseras av diplomati typ...

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 28 april 2003, 11:56

Våran lärare (jag går A-kursen i Gymn) håller endast föreläsningar, boken är bara ett frivilligt kompliment. Mycket bra undervisning i mitt tycke.

Användarvisningsbild
Darius
Medlem

Inlägg av Darius » 28 april 2003, 14:34

Det är bra om läraren kan berätta utöver boken.

Våra lärare kan inget utanför boken så det finns inte plats för disskutioner :cry:

Skulle vara kul att ställa en fråga som hör till det man pratar om för tillfället och få ett svar som inte går att hitta i boken .. Om det händer på våran skola kommer jag förmodligen sluta skriva här ett tag , Chocken tar nog mig då :P

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 29 april 2003, 18:30

Hej artur
Ja det torde inte vara så svårt, det är ju dessa två händelser som lagt grunden till hur vår värld ser ut idag. Upplysningens idevärld har ju lagt grunden till i stort sett alla våra stora politiska idéer samt det faktum att hela folket bör ha inflytande hur en stat styrs.

Man kan försöka föreställa sig hur vår moderna värld sett ut utan upplysningsidéer som typ "nationalism" eller "jämnlikhet" eller "frihet"?Går det att tänka sig ett högteknologiskt despotiskt samhälle? Det kanske rent av finns sådana i typ Saudiarabien?

Den industiella revolutionen är också enormt viktig, den skapa nya samhällsklasser, nytt välstånd, folkomflyttningar, urbanisering mm

Finns det samhällen idag där den industriella revolutionen ännu inte inträffat?

Hör dessa två revolutioner ihop, hade den ena kunnat inträffa utan den andra?

Franska revolutionens händelseutveckling är dessutom spännande med de olika "partierna" och de åtföljade revolutionskrigen som avslutas med Napoleon.

Även företagande i industriella revolutionens barndom, varför inte ett studiebesök på något Uppländskt Vallonbruk?

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 29 april 2003, 19:10

Som elev tycker jag att revolutionerna är urtråkiga det är intressantare att läsa om krig.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 29 april 2003, 20:04

Tobbe!

Revolutionerna innehöll en rejäl dos krig och våld. Först själva revolutionen, sedan efterföljande krig (till viss del för att sprida revolutionen) och slutligen napoleonkrigen som var riktigt rejäla.

Den industriella revolutionen var förutsättningen för första och andra världskrigen, en stats styrka räknades i hur mycket stål man kunde producera. Dessutom medförde den en ny sorts krig "kriget mellan klasserna".

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 29 april 2003, 21:46

Fortfarande trist.

LasseMaja
Redaktör emeritus

Inlägg av LasseMaja » 29 april 2003, 22:00

Personligen tycker krig är tämligen trista, det är mer intressant att söka efter orsakerna till krigen.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 29 april 2003, 23:28

tobbe skrev:Fortfarande trist.
Du tycker Napoleons erövring av halva Europa är trist? Ojoj. Håller inte alls med :)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 29 april 2003, 23:31

Haldir skrev:
tobbe skrev:Fortfarande trist.
Du tycker Napoleons erövring av halva Europa är trist? Ojoj. Håller inte alls med :)
Om man vill vara riktigt taskig mot tobbe, och använda Hitlers term för revolution, så är inte Hitlers maktövertagande intressant för tobbe.(skall ha hört att han sagt att "det kommer inte bli någon annan revolution inom 1000 år i Tyskland" efter det att nazisterna tagit makten) :)

Skriv svar