Tjena John
Har tröskat igenom beredskapsverket ett antal ggr om svenska beredskapen och även handlingarna om frivilligkåren.
De böcker jag kan tipsa om är följande:
-F19 minnesboken av Greger Falk
-boken Svenska frivilliga i Finland 1939-1944
-beredskapsverket och dessa rejäla handlingar och krigsdagböcker
Mvh Ola
K-pistar i frivilligkåren?
Re: K-pistar i frivilligkåren?
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Hittade i För Finlands Frihet av bröderna Von Schmidt-Laussitzola skrev:III. Stridsgruppen var väl grupperad i Kemi i Finland och med en del i Kemijärvi som kårens reserv - så även om den inte kom i strid var den och dess utrustning tillgänglig?
En annan fråga när jag har dig på "tråden". Hade Frivilligkåren 5st 8cm Grk per Stridsgrupp som den svenska bataljonen hade?
1 8cm m/29 grk per skyttekompani (1 grktropp med enbart 1 grkgrupp med då 1 grk )
3 8cm m/29 grk på tungt kompani (1 grkplut med 3 grupper med 1 grk per grupp)
Tot: 6 8cm m/29 grk
Mvh Ola
Texten ligger som bildtext på sidan 39 så det tog et tag att hitta.
I Skyttekompanierna:
Att I grp hade grk troppen 2 grk
och II Grp hade två grk troppar a 2 grk. (kan ju vara att III grp's grk fick gå in i organisationen men det är min spekulation)
Och tunga kompanierna enligt Ola.
God Jul
/John
Vill inte vara en viktigpetter eller så men är tämligen säker på att det rör sig om far och son von Schmidt-L.JohnT skrev:Hittade i För Finlands Frihet av bröderna Von Schmidt-Laussitz
Tack, det vara bara att läsa på omslaget så ser jag att du har rätt.King Kong skrev:Vill inte vara en viktigpetter eller så men är tämligen säker på att det rör sig om far och son von Schmidt-L.JohnT skrev:Hittade i För Finlands Frihet av bröderna Von Schmidt-Laussitz
/John
ittade i För Finlands Frihet av bröderna Von Schmidt-Laussitz
Texten ligger som bildtext på sidan 39 så det tog et tag att hitta.
I Skyttekompanierna:
Att I grp hade grk troppen 2 grk
och II Grp hade två grk troppar a 2 grk. (kan ju vara att III grp's grk fick gå in i organisationen men det är min spekulation)
Och tunga kompanierna enligt Ola.
God Jul
/John
Det var som tusan , iofs troligt III. grupp kom ju aldrig iväg.
Blev sugen på att fördjupa mig i frivilligkårens org och dess förband , dumt att KRA är i fel världsdel (bor i Götet)
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Hittade detta filmklipp,
11:30 in i filmen ser man en kPist m/37 (enligt trovärdiga källor på Axis history)
http://www.filmarkivet.se/movies/gosta- ... film-nr-1/
11:30 in i filmen ser man en kPist m/37 (enligt trovärdiga källor på Axis history)
http://www.filmarkivet.se/movies/gosta- ... film-nr-1/
Sent svar ..ola skrev: ↑11 december 2017, 17:48Tack för rättelsen om 9mm-ammunition. Du har ingen information om antalet k-pistar?
Den finska bataljonen hade 24 k-pistar och 24 kulsprutegevär, men den svenska bataljonen (som stridsgrupperna verkade baserade på) hade 48 kulsprutegevär. 12 k-pistar (en per skyttepluton) fanns också och tilldelades i regel gruppchefen i första skyttegruppen i varje pluton fram till 1940, då det fanns tillräckligt med k-pistar för att varje gruppchef skulle kunna få en.
Hade frivilligkårens stridsgrupper en k-pist per pluton, tro?
Har frivilligkårens laguppställning och vad jag i stora drag kan se så ser det ut så här:
-Kårstabskompaniets jägarpluton = 6st kpistar (2 soldater per grupp)
-Skyttekompaniets skyttepluton (3 plut a 4 grupper i varje) = 12st kpistar (1 soldat per grupp)
-Jägarkompaniet kunde jag tyvärr inte se antalet men antar att det är samma som i det oberoende jägarkompaniet
-Oberoende jägarkompaniet (3 plut a 4 grupper i varje) = 24st kpistar (2 soldater per grupp)
Mvh Ola
Pvkomp hade en kpist för pjäscheferna, tross chefen och följegruppschefen, med 3 pjäser i pluton blir den 5 kpist/ plut
Totalt 10 kpist till.
Varje Artilleribatteri skulle ha 3 Kpist (några underbefäl) .
och sedan var plutonschefer och stf tänkta att utrustas med Kpist vid jägar och gevärsplutonerna.
allt enligt SFK's "Sammansättningsplaner Huvudexemplar"
dock finns inga datum på dokumentet så det kan ju varit en plan bland alla andra.
Verkligheten tenderar ju att anpassas snabbare än planerna och vad det gäller 37 mm pv och 20mm pvLv
så stämde tablåerna inte med verkligheten.