Lasse Odrup skrev:kblomster skrev:
Lasse Odrup skrev:Strv 103 var en utmärkt vagn för försvar och fördröjningsstrid men den var från början avsedd för att bekämpa pansar från stridsställningar. Det kännetecknar inte en riktig stridsvagn som skall kunna möta, hejda och slå.
Detta är också bevisligen helt uppåt väggarna fel. Det finns inget som helst stöd för denna uppfattning i förstahandskällorna från 1950- och 60-talen. Armén ville ha en stridsvagn, man beställde en stridsvagn, utveckade en stridsvagn, jämförde den med andra stridsvagnar och använde den också som en stridsvagn. Om du vill hävda något annat så får du allt börja med att hänvisa till någon faktisk förstahandskälla som säger att man "från början" avsedde att utveckla någonting annat.
Det vore också intressant att få höra någon motivering till påståendet:
Pbrig fick med 103 ett fordon som var perfekt att möta och bekämpa en motståndare med men inte att ta terräng och slå en motståndare.
Du verkar ha tagit illa upp och då ber jag om ursäkt. Det var inte min mening att förarga dig. Men Rickard O Lindström FMV
http://www.ointres.se/strv_103.htm är en tillräckligt stor auktoritet för mig och han säger uttryckligen att:
"Den stridsvagn som efterfrågades skulle heller inte användas som ett anfallsvapen på de sätt stridsvagnar normalt brukades på andra håll i världen, utan skulle istället användas för svensk försvarsstrid från stridsställning. Bedömningen var att denna tornlösa stridsvagn med lätthet skulle kunna hålla stånd mot dåtidens hotstridsvagnar från öst i form av T-55 och T-62 och senare kunskap har visat att detta var en riktig bedömning."
"Den under 1950-talet rådande taktiska och stridstekniska doktrinen utgick från att Sverige var starkt underlägset en angripare i antalet stridsvagnar och andra kvalificerade vapensystem. Därför var strävan att även under en anfallsrörelse strida med stridsvagnen från stridsställning. Strid från stridsställning blev således styrande för hur S-vagnen kunde designas. Strv 103 exponerade i denna situation en synnerligen liten målyta och hade mot dåvarande hotbild ett mycket gott frontskydd."
Förlåt, jag var onödigt kort i tonen i går kväll. Jag var lite irriterad och vill be om ursäkt för mitt onödigt aggressiva tonfall.
Jag har den största respekt för Rickard O. Lindström (har ett signerat ex av hans bok Svenskt pansar i hyllan) men i det här fallet presenterar han en förenklad bild av verkligheten. Han blandar en del korrekta fakta med påståenden som jag inte ser att det finns någon grund för.
Detta stycke är t.ex. i stort sett i linje med min egen uppfattning:
Den under 1950-talet rådande taktiska och stridstekniska doktrinen utgick från att Sverige var starkt underlägset en angripare i antalet stridsvagnar och andra kvalificerade vapensystem. Därför var strävan att även under en anfallsrörelse strida med stridsvagnen från stridsställning. Strid från stridsställning blev således styrande för hur S-vagnen kunde designas. Strv 103 exponerade i denna situation en synnerligen liten målyta och hade mot dåvarande hotbild ett mycket gott frontskydd.
I pansarreglementena från 1960-talet presenteras denna uppfattning i doktrinform -
för både strv 103 och strv Centurion. Reglementena är eniga i att:
Pansarreglemente pansarbataljon, 1966 års utgåva skrev:Våra pansarförband måste vara beredda att möta fientliga förband, som är överlägsna bl a i antalet stridsvagnar. Denna överlägsenhet skall uppvägas genom att våra förband väl behärskar en lämplig taktik och stridsteknik.
När man sedan kommer ner på detaljnivå i vad detta innebär så handlar det mycket riktigt om att välja fördelaktiga stridsställningar även under anfall (stridsvagnarna framrycker växelvis till positioner där skydd finns), uppnå lokal eldöverlägsenhet, inte slösa ammunition på skott med låg träffsannolikhet och därmed alltså stanna vagnen innan man öppnar eld osv osv. Så långt inget kontroversiellt. Observera dock att denna doktrin gäller även för Centurion - den är inte skriven speciellt för strv 103.
Påståendet
Rickard O. Lindström skrev:Den stridsvagn som efterfrågades skulle heller inte användas som ett anfallsvapen på de sätt stridsvagnar normalt brukades på andra håll i världen, utan skulle istället användas för svensk försvarsstrid från stridsställning.
är däremot så fullständigt felaktigt att jag undrar om Lindström faktiskt läst sina egna källor. Det finns nämligen en hel uppsjö av källor som alla pekar åt rakt motsatt håll. Även du själv har
i tidigare debatt i denna fråga uttryckt uppfattningen att pansarbrigaderna skulle användas offensivt, och jag är av precis samma uppfattning. Jag undrar då vad som får dig att mena att armén avsiktligen skulle ha beställt en pansarvärnskanonvagn istället för en stridsvagn till dessa brigader, och därefter - fortfarande avsiktligen - behållit samma offensiva doktrin för de brigader som hade "pvkv 103" som för de som hade strv Centurion. Jag begriper inte hur det resonemanget går ihop, men du kanske kan förklara hur du tänker?
Medan du funderar på det så kan jag förklara hur
jag tänker och min tolkning av vad armén och armétygförvaltningen tänkte. Jag ska ge några konkreta exempel:
Rapport från studiegruppen för fortsatt tygmaterielplanering, 1958
Denna studie är det första dokument där Berges nya idé tas på allvar och utvärderas som möjligt alternativ till att köpa eller utveckla en tornstridsvagn. Här talar vi alltså verkligen om vad man tänkte "från början". Studiegruppen hade ganska fria händer och hade bl.a. i uppdrag att utvärdera dels vilken typ (eller vilka typer) av stridsvagnar armén skulle ha och dels hur dessa skulle användas. Typuppgiften som man i studien anser att stridsvagnarna måste kunna lösa och som man räknar på är absolut ingen försvarsstrid - det är i princip pansarbataljons anfall mot en kustinvasion där fienden just kommit iland med sina egna stridsvagnar. Det är detta scenario som är dimensionerande. Försvarsstrid tas inte upp överhuvudtaget.
Pansartruppskolan, skrivelse om iakttagelser om strv 103 i försök, 1961
Här analyserar PS vad som skiljer strv S (som då ännu endast förelåg i primitiv prototypform) från en tornvagn, och konstaterar: "Att strv S [...] skulle sämre kunna ingripa mot en fiende vid sidan om vagnens framryckningsriktning än en tornvagn kan icke påvisas." Man utgår alltså från antagandet att vagnen skall användas i anfallsstrid och vill säkerställa att den inte är underlägsen en tornvagn i detta scenario.
Arméstaben, skrivelse om anskaffning av ny huvudstridsvagn, 1961
Här diskuteras vilken stridsvagn som bör väljas till ny huvudstridsvagn. Huvudalternativet är Chieftain, men man kommer fram till att "alternativ S" bör kunna göra samma jobb minst lika bra om inte bättre. Något tal om att anskaffa en vagn specifikt för försvarsstrid finns inte.
Slutsats
Man avsåg från början att utveckla och köpa in en huvudstridsvagn som skulle göra samma jobb som Centurion. Doktrinen förblev också densamma.
Stefan Karlsson (museichef Arsenalen, f.d. pansarofficer) skrev häromåret:
Stefan Karlsson skrev:Användningen av Strv 103 var således som du beskriver - samma som för Centurion och om inte motståndarens vagnar hade utvecklats på snabbts om de gjorde så hade det kanske varit ok, men med facit i hand borde stridstekniken för Strv 103 (och även Centurion) ha anpassats och blivit mer defensiv under 1970-talet.
Det är detta som jag menar när jag då och då hävdar att vagnen användes på fel sätt, inte i början men efter hand som motståndarens vagnar utvecklades.
Även Centurionerna var out of date på 1970-talet och borde ha bytts ut redan då - sett till vilken nivå motståndaren hade.
Alltså: man försökte använda vagnen offensivt, men allteftersom tiden gick och motståndet fick bättre och bättre rörlighet och bättre möjlighet att skjuta under gång med bra precision så
borde man ha insett att varken strv 103 eller Centurion var tillräckligt bra för att hinna med, men ändå fortsatte man att öva just anfallsstrid.
Frågor på det?