Tyska Förråd

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Alle
Medlem

Tyska Förråd

Inlägg av Alle » 30 april 2003, 01:05

Skulle var intressant att få veta mer om i vilken utsträckning som tyskarna använde förråd och dylikt på svensk mark.

skulle oxkså vara kul att få veta vad dom allierade ansåg om det, var väl ett brott mot neutraliten?

anledningen till att jag frågar detta är att några hundra meter från mitt hus så ligger karlshälls magasinen, och enligt vad jag hört så var det därigenom alla tyska trupper i norge & finland försågs med sina förnödenheter.

skulle vara kul om man kunde hitta bilder och info från den tiden.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 30 april 2003, 07:20

Permitterings trafiken var INGET brott emot neutraliteten.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 30 april 2003, 09:36

Hej Alle, kul med fler Luleåbor på Skalman :D
Lars Gyllenhaal har en del bilder på magasinen från 40-talet, på sin sida.
http://hem.fyristorg.com/arcticwar/

MVH

PS: I Slaget om Nordkalotten av ovan nämde författare, finns en hel del information om trafiken över Luleå (inklusive magasinen)med underhåll till tyska armén i norra Finland och Norge.
Senast redigerad av 1 Battler, redigerad totalt 30 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Re: Tyska Förråd

Inlägg av MD650 » 30 april 2003, 09:39

Alle skrev:Skulle var intressant att få veta mer om i vilken utsträckning som tyskarna använde förråd och dylikt på svensk mark.

skulle oxkså vara kul att få veta vad dom allierade ansåg om det, var väl ett brott mot neutraliten?

anledningen till att jag frågar detta är att några hundra meter från mitt hus så ligger karlshälls magasinen, och enligt vad jag hört så var det därigenom alla tyska trupper i norge & finland försågs med sina förnödenheter.

skulle vara kul om man kunde hitta bilder och info från den tiden.
I Lars Gyllenhals bok Slaget om Nordkalotten finns det väl beskrivet det Du eftersöker.

:)

Alle
Medlem

Inlägg av Alle » 30 april 2003, 12:34

ok tack :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 30 april 2003, 14:36

Battler skrev:
PS: I Slaget om Nordkalotten av ovan nämde författare, finns en hel del information om trafiken över Luleå (inklusive magasinen)med underhåll till tyska armén i norra Finland och Norge.
Sorry Battler ..... såg inte ditt inlägg.......... :oops:

:)

J-O
Medlem

Inlägg av J-O » 30 april 2003, 15:16

Hejsan pojkar

Absolut bra med fler Norrlänningar här !

Som sagt, Lars Gyllenhal har skrivit en utförlig bok om detta.

Finns på Biblioteket.
/ J-O

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

spår av förråden

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 30 april 2003, 20:53

Hej!

På rak arm minns jag inte att de västallierade protesterade mot Wehrmachts Luleåförråd, men nyligen fann jag uppgifter om den sovjetiska inställningen till dem, och många andra avsteg vi gjorde till förmån för Tyskland. Mer om dessa i kommande bok :D

Alle, du som bor intill de största förråden alla kategorier - har du sökt av grannar och mark på lämningar från 1940-1945? Utöver alla tiotusentals varor och lådor från Wehrmacht fanns ju 25 000 sovjetiska f.d. krigsfångar mellan förråden och "samhället" under sommaren 1945. Det är allmänt känt att de bytte bort diverse småsaker som ryska hantverk mot livremmar och mat. Jag har själv sett sådana hos Lulebor inne "i stan". Någon ute hos er borde också ha kvar något. Fråga runt bland pensionärerna föreslår jag!

F.ö. finns det mer info om förråden i pocketversionen av "Slaget om Nordkalotten" än i den inbundna. Och några fler detaljer i de senaste årens "Luleå stadsarkivs årsbok" som säljs i kommunentrén och på biblioteket - där de även kan lånas gratis så klart.

Norrbottniska hälsningar,

Anderson
Medlem

Inlägg av Anderson » 30 april 2003, 22:29

Har för mig att ett tyskt företag köpte en bit mark nere i Skanör, uppförde en byggnad samt la räls strax innan kriget bröt ut. Stod dock tom och användes aldrig vad jag vet. Var nog mer tänkt att användas till en eller flera kanoner modell större då byggnaden var byggd i betong. :?

Alle
Medlem

Inlägg av Alle » 30 april 2003, 23:38

Jag har funderat på att leta igenom området runt magasinen men det är stort så ganska svårt att veta vart man ska leta, har iaf hittat några nyhetstidningar från 40-talet tidigare.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

anslag

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 1 maj 2003, 15:40

Hej Alle,

Ni har kanske en anslagstavla i byn/vid affären? Testa med att sätta upp ett anslag där om att du söker upplysningar om bygden under krigsåren, särskilt efterlämnade föremål, papper och foton. Du kan kanske även fråga dem som arbetar på Malmbanans museum, som idag äger de största f.d. tyska förråden.

Lycka till o berätta gärna här om ev resultat!

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 2 maj 2003, 13:15

Radiolänkgruppchefen skrev:Permitterings trafiken var INGET brott emot neutraliteten.
Det där är nog en Tolkningsfråga.

Som Neutral stat så ska man inte på något sätt hjälpa någon krigförande stat.

Om Tyskland får passera med Permitterings tåg, så kan man inte kalla sig för Neutral.

Samma var med Engebrecht divisionen som fick passera Sverige., Ett solklart brott mot Neutraliteten.

Men det är klart, vi var Neutrala efter andra världskriget också, då var det andra vindar som blåste och västmakterna låg väldigt varmt om hjärtat.

Neutralitet för Sverige har en annan mening än för andra länder. Sverige är neutral så länge det inte påverkar oss. Får vi ett hot eller någon annan press på oss, då vänder vi oss till dom som verkar störst för tillfället.

Andra länder slåss för sin Neutralitet, Norge till exempel. :lol:

Skriv svar