Quiz: Sjöfartshistoria
-
johanmmolin
- Medlem
Re: Quiz: Sjöfartshistoria
Som väl här har bättre tider stundat för amiral Togos flaggskepp, efter andra världskrigets slut:

well - I'll be damned 
-
johanmmolin
- Medlem
Ja, det måste vara Mikasa, kändisen från bl a slaget vid Tsushima.
Man lever & lär, har aldrig fattat att nedriggningen av Mikasa gick så lågt som frågebildenjohanmmolin skrev: ↑11 september 2020, 09:57Ja, det måste vara Mikasa, kändisen från bl a slaget vid Tsushima.
Och vad - är den runda ''festsalen'' på akterdäcket ?????
undrar - Varjag
-
johanmmolin
- Medlem
Ingen aning - men hon måste ju ha varit upplåten åt allmänheten rätt så snart efter krigsslutet. Om jag förstår det hela rätt blev hon rätt illa åtgången under själva kriget, men jag har inga uppgifter om på vilket sätt. Så bilden borde vara tagit rätt så snart därefter.
-
johanmmolin
- Medlem
Jag antar att jag ska ta över frågerundan då - jag vet ju att svaret är rätt.
1. Var är vi någonstans?
2. Vad händer?
3. Kan någon identifiera ångbåten och den lilla (motor-)slupen som ligger bredvid varandra? Det var inga jättevanliga besökare på den här platsen.
1. Var är vi någonstans?
2. Vad händer?
3. Kan någon identifiera ångbåten och den lilla (motor-)slupen som ligger bredvid varandra? Det var inga jättevanliga besökare på den här platsen.
Ingen aning …..
Hjo hamn - ångaren TRAFIK
??????????????
Hjo hamn - ångaren TRAFIK
??????????????
-
johanmmolin
- Medlem
Nej, Hjo är det inte, och TRAFIK är det inte heller.
Hjo har inte något sådant berg som det som sticker ut till höger i bild.
Jag valde avsiktligt en svår bild, men om man tittar noga så ser man att det står massor med folk på kajen, likaså ombord på den ångare som normalt sett hade andra revir.
Och, vad pågår utanför hamnen? Det är ingen tremastskonare man ser, utan faktiskt två galeaser. Med varsin konstig påbyggnad på däck.
Nu avvaktar jag ett tag till. Men du var i rätt sjö, så så långt var det bra!
Hjo har inte något sådant berg som det som sticker ut till höger i bild.
Jag valde avsiktligt en svår bild, men om man tittar noga så ser man att det står massor med folk på kajen, likaså ombord på den ångare som normalt sett hade andra revir.
Och, vad pågår utanför hamnen? Det är ingen tremastskonare man ser, utan faktiskt två galeaser. Med varsin konstig påbyggnad på däck.
Nu avvaktar jag ett tag till. Men du var i rätt sjö, så så långt var det bra!
-
johanmmolin
- Medlem
Ledtråd:
Här ses mycket riktigt ångaren TRAFIK – med massor av folk ombord!
Här ses mycket riktigt ångaren TRAFIK – med massor av folk ombord!
-
johanmmolin
- Medlem
... och här var det ännu mer folk. s/s Motala Express skymtar.
Pass
Varjag
Varjag
visst är det Mikasa, och hennes misär precis efter VK2 är ryssarnas fel. De krävde hon skulle skrotas. Amerikanerna vägrade och man nådde en kompromiss att hon skull avväpnas. Hon återställdes i slutet av 50-talet tack vare en brittisk affärsman.
Liten film om misären
Kör på
Liten film om misären
Kör på
-
johanmmolin
- Medlem
Tack Psilander! Då fick både varjag och jag veta något nytt om Mikasa.
Jag fortsätter med viss envishet med min fråga. Berget vid vattnet och ångaren Trafik borde kunna bidra till att hitta var vi är, geografiskt.
Men härnäst får vi väl förflytta oss till strax utanför hamnen, där galeaserna Don Carlos och Carl Gustaf var huvudaktörerna. Deras sysselsättning genererade ofantliga människoströmmar.
Här har tydligen de två skutorna tagit paus, och då passar s/s Trafik på igen att beskåda arbetet:
Jag fortsätter med viss envishet med min fråga. Berget vid vattnet och ångaren Trafik borde kunna bidra till att hitta var vi är, geografiskt.
Men härnäst får vi väl förflytta oss till strax utanför hamnen, där galeaserna Don Carlos och Carl Gustaf var huvudaktörerna. Deras sysselsättning genererade ofantliga människoströmmar.
Här har tydligen de två skutorna tagit paus, och då passar s/s Trafik på igen att beskåda arbetet:
Berget är ju Omberg och dess plats på fotot ger ju att vi är på östra sidan av Vättern, söder om berget. Det fanns och finns inte många hamnar på den sträckan, så vi är antingen vid Hästholmen eller Gränna. Nu är det decennier sedan jag var på endera platsen men berget ser ut att vara nära och då är väl Hästholmen det sannolika.
Det hela ger intryck av att vara ett bärgningsföretag och lite letande ger vid handen att man 1921 faktiskt försökte bärga den sjunkna ångaren Per Brahe, ett försök som dock slutade i nederlag. Eller är det från året efter, när man faktiskt lyckades med bärgningen?
http://hembygdsbok.odeshog.se/dokument/2181
?
Det hela ger intryck av att vara ett bärgningsföretag och lite letande ger vid handen att man 1921 faktiskt försökte bärga den sjunkna ångaren Per Brahe, ett försök som dock slutade i nederlag. Eller är det från året efter, när man faktiskt lyckades med bärgningen?
http://hembygdsbok.odeshog.se/dokument/2181
?
Senast redigerad av 1 Sarvi, redigerad totalt 12 gånger.
-
johanmmolin
- Medlem
Där satt den!
Det är från augusti 1922, när Per Brahe till slut bärgades. Platsen är således Hästholmen, och det kom tiotusentals människor farande för att beskåda spektaklet, med tåg, och med båt (båtarna på första bilden var för övrigt s/s Frey, som vanligen trafikerade Motala - norra Vättern, med en massa brygg- och hamnanlöp - Askersund. Slupen sparar jag till en annan fråga någon gång i framtiden.
Det var mellan båda nämnda galeaserna som Per Brahe lyftes.
En lite mer osmaklig följd av historien är att bärgningsföretaget upptäckte att ångmaskinen på Per Brahe fungerade, så man turnerade Sverige runt med henne, i skick som ovan, och förevisade henne mot betalning.
En annan fundering är att när dykarna kom ner hittade de människor fullt påklädda, men som såg sig ganska lika ut - förutom att det växte sjögräs ur ögonen. Så fort man petade på någon av dem så rasade dock all hud av benen och allting trillade ihop. Vilket får mig att undra hur man kan vara så fantasilös att man ville låta bärga Estonia. Jag undrar vem som tvingats utföra DET jobbet, om det nu hade blivit av ...
Stafettpinnen till Sarvi.
Det är från augusti 1922, när Per Brahe till slut bärgades. Platsen är således Hästholmen, och det kom tiotusentals människor farande för att beskåda spektaklet, med tåg, och med båt (båtarna på första bilden var för övrigt s/s Frey, som vanligen trafikerade Motala - norra Vättern, med en massa brygg- och hamnanlöp - Askersund. Slupen sparar jag till en annan fråga någon gång i framtiden.
Det var mellan båda nämnda galeaserna som Per Brahe lyftes.
En lite mer osmaklig följd av historien är att bärgningsföretaget upptäckte att ångmaskinen på Per Brahe fungerade, så man turnerade Sverige runt med henne, i skick som ovan, och förevisade henne mot betalning.
En annan fundering är att när dykarna kom ner hittade de människor fullt påklädda, men som såg sig ganska lika ut - förutom att det växte sjögräs ur ögonen. Så fort man petade på någon av dem så rasade dock all hud av benen och allting trillade ihop. Vilket får mig att undra hur man kan vara så fantasilös att man ville låta bärga Estonia. Jag undrar vem som tvingats utföra DET jobbet, om det nu hade blivit av ...
Stafettpinnen till Sarvi.