Falska nyheter sprider sig fortare

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
hilbert
Medlem

Falska nyheter sprider sig fortare

Inlägg av hilbert » 20 november 2020, 13:42

MIT har gjort en studie där man visar att falska nyheter sprider sig 70% snabbare än sanna på twitter.

Som sagt: Det är visserligen falskt men de är förjävligt i alla fall :( .

https://mitsloan.mit.edu/ideas-made-to- ... ster-truth

adlercreutz
Medlem

Re: Falska nyheter sprider sig fortare

Inlägg av adlercreutz » 20 november 2020, 13:50

hilbert skrev:
20 november 2020, 13:42
MIT har gjort en studie där man visar att falska nyheter sprider sig 70% snabbare än sanna på twitter.

Som sagt: Det är visserligen falskt men de är förjävligt i alla fall :( .

https://mitsloan.mit.edu/ideas-made-to- ... ster-truth
Man kan tänka sig att de flesta falska nyheter är designade för att spridas snabbt, det är väl ofta det som är syftet. Ofta upprörande känslomässigt innehåll etc., som trycker på rätt knappar hos folk. Så det är kanske rätt väntat.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 20 november 2020, 14:08

Man kan tänka sig att de flesta falska nyheter är designade för att spridas snabbt, det är väl ofta det som är syftet. Ofta upprörande känslomässigt innehåll etc., som trycker på rätt knappar hos folk. Så det är kanske rätt väntat.
Jo det är sant, sanningen är ofta rätt tråkig.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 26 november 2020, 09:36

Jag tror mer det är så att sanning, som man inte gillar, oftare ses som politisk agitering. Det ser vi bland annat här på Skalman, eller vid köksbord eller på jobb.

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 26 november 2020, 10:02

Davian skrev:
26 november 2020, 09:36
Jag tror mer det är så att sanning, som man inte gillar, oftare ses som politisk agitering. Det ser vi bland annat här på Skalman, eller vid köksbord eller på jobb.
Men gäller inte det osanningar i samma utsträckning? Om inte mer.

Konfirmationsbias existerar ju men det borde slå lika mycket på osanningar som sanningar. Jag tror skillnaden som sagt förklaras av att osanningar är designade för att spridas, sanningar är ju... sanning, så de är inte designade.

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 31 oktober 2021, 08:19

adlercreutz skrev:
26 november 2020, 10:02
Davian skrev:
26 november 2020, 09:36
Men gäller inte det osanningar i samma utsträckning? Om inte mer.

Konfirmationsbias existerar ju men det borde slå lika mycket på osanningar som sanningar. Jag tror skillnaden som sagt förklaras av att osanningar är designade för att spridas, sanningar är ju... sanning, så de är inte designade.
Håller med helt och hållet.

Sedan kanske det finns något som man skulle kunna kalla för indirekt sanningar/lögn; exempelvis att Stockholmspolitiker har sagt att svenskarna måste åka kollektivt (läs tunnelbana) till arbetet - det blir retoriskt mycket tacksamt att kommentera i Norrlands inland eftersom det väcker starka känslor. Egentligen är det ingen lögn men det är kanske orättvist ryckt ur sitt sammanhang. Kanske man samtidigt kan kalla det för en folklig satir om centralmaktens tokigheter?

Skriv svar