Att emigrera till - Australien
Re: Att emigrera till - Australien
Då bodde du inte i ett fransktalande land, 'parapluie'. 'Regenschirm' eller 'umbrella'?
MVH
Hans
MVH
Hans
Tack varjag för din historia (liksom alla andra tidigare på forumet). Historia i våra tryckta böcker tenderar att beskriva det allmängiltiga, det övergripande och de stora skeendena. Men det blir en historia som tappar sin livsnerv. Det personliga och det individuella berättandet tillför otroligt mycket för att förstå vilka motiv och avväganden som ligger bakom det vi mera sakligt kan konstatera i den stora historieskrivningen.
Det var ju fin timing vad gäller höger-vänster trafik, men hur såg det ut med rattens placering? Var det i Australien som i Sverige (med huvudsakligen ratten på vänster sida trots vänstertrafik), som i England, eller mera blandat? (inser att jag inte vet hur det egentligen var i Sverige, har bara hörsägen att gå på).
/Håkan
Det var ju fin timing vad gäller höger-vänster trafik, men hur såg det ut med rattens placering? Var det i Australien som i Sverige (med huvudsakligen ratten på vänster sida trots vänstertrafik), som i England, eller mera blandat? (inser att jag inte vet hur det egentligen var i Sverige, har bara hörsägen att gå på).
/Håkan
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Att vi i Sverige hade ratten på vänstersidan var ett av många argument från ja-sidan för att byta till högertrafik - vilken folkopinionen var emot.HJ skrev: ↑1 februari 2022, 10:44Det var ju fin timing vad gäller höger-vänster trafik, men hur såg det ut med rattens placering? Var det i Australien som i Sverige (med huvudsakligen ratten på vänster sida trots vänstertrafik), som i England, eller mera blandat? (inser att jag inte vet hur det egentligen var i Sverige, har bara hörsägen att gå på).
Även jag HJ- måste ruska om minnet; Först Australien med tre bilmäken - alla bilar hade ratten på höger sida. Lastbilar inkluderade -HJ skrev: ↑1 februari 2022, 10:44Tack varjag för din historia (liksom alla andra tidigare på forumet). Historia i våra tryckta böcker tenderar att beskriva det allmängiltiga, det övergripande och de stora skeendena. Men det blir en historia som tappar sin livsnerv. Det personliga och det individuella berättandet tillför otroligt mycket för att förstå vilka motiv och avväganden som ligger bakom det vi mera sakligt kan konstatera i den stora historieskrivningen.
/Håkan
vilket gav fördel till England med Bedford, Albion & såna märken.....Fiat, Volvo och Mercedes följde på sent 80-tal.....
I Sverige var det bäggedera - utländska märken utom engelska - levererades i orginalskick, vänster/högerstyrning om vartannat.
Jga kan inte minnas att Sverige hade några lagar om styrningens placering.......
mvh, Varjag
Tack för svaret!
/Håkan
/Håkan
Re: En Svensk Viking......
En Svensk Viking introducerar Grace Bros Removals till Rockhampton !
Så löd rubriken till en artikel i Rockhampton Morning Bulletin >
För tusan - jag kände ju knappast en själ i stan - här gällde det att bli känd !
Traskade in till tidningen, introducerade mig och - erbjöd dem en ordentlig annons - mot lite publicity......
At jag var nyimporterad svensk hjälpte minsann ! Innan jag visste ordet av satt jag i förhör om vem/varifrån/varför ------
som passade mig perfekt !
Jag fick min artilkel - dom fick sin annons - allt frid och fröjd
Jag tilldelades en gammal Albion truck >
och en utility > >>>> (den senare en av Australiens allra vanligaste biltyper ....) min var helt Gracegrön - men jag lät kvickt måla den i firmans färger>>>>>
Husvärden var en äldre tysk - har glömt hans namn; men ALDRIG HAGELSTORMEN >>>>>>
vi hade väl varit i byggnaden sex-sju månader - när hagelstormen slog till >
Taket, hade troget legat där i nog 45-50 år men - det började knattra på taket - sedan pang-pang-pang....haglen gick rakt genom
takpannorna!
Och inga vanliga hagel....nej dom största var som tennisbollar.....gjorde ordentliga hål vid passagen.......
När stormen var över hade vi väl 100-130 stora hål i taket !
Husvärden var snabbt där - jag fick min första chans prova min skoltyska:
''Das Dach ist ganz kaputt!
Ja kann ich selbst sehen......
forts.
Varjag
Så löd rubriken till en artikel i Rockhampton Morning Bulletin >
För tusan - jag kände ju knappast en själ i stan - här gällde det att bli känd !
Traskade in till tidningen, introducerade mig och - erbjöd dem en ordentlig annons - mot lite publicity......
At jag var nyimporterad svensk hjälpte minsann ! Innan jag visste ordet av satt jag i förhör om vem/varifrån/varför ------
som passade mig perfekt !
Jag fick min artilkel - dom fick sin annons - allt frid och fröjd
Jag tilldelades en gammal Albion truck >
och en utility > >>>> (den senare en av Australiens allra vanligaste biltyper ....) min var helt Gracegrön - men jag lät kvickt måla den i firmans färger>>>>>
Husvärden var en äldre tysk - har glömt hans namn; men ALDRIG HAGELSTORMEN >>>>>>
vi hade väl varit i byggnaden sex-sju månader - när hagelstormen slog till >
Taket, hade troget legat där i nog 45-50 år men - det började knattra på taket - sedan pang-pang-pang....haglen gick rakt genom
takpannorna!
Och inga vanliga hagel....nej dom största var som tennisbollar.....gjorde ordentliga hål vid passagen.......
När stormen var över hade vi väl 100-130 stora hål i taket !
Husvärden var snabbt där - jag fick min första chans prova min skoltyska:
''Das Dach ist ganz kaputt!
Ja kann ich selbst sehen......
forts.
Varjag
Du har inte kvar artikeln?
MVH
Hans
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Re: Affärskontakter och möte med australiskt Vildliv.....
Mitt arbete tvingade mig till snara kontakter med ''business'' >>>>>
Varav inte mycket fanns i Rockhampton......Men jag lyckades i.a.f. etablera kontakt med CQME !
Som stod för Central Queensland Meat Export Co. >>>>>> Ett jätteslakteri som namnet anger - slaktade hundratals djur daglgen och -
exporterade majoriteten till Kina & Indonesien.
Nästa - låg 13 mil bort - men Queensland Alimina Ltd. i Gladstone (då en stad med 5500 innebyggare - idag med flera industrier 24000 !)
blev sedermera en ytterst viktig och omhuldad kund !
Sen - var det kontakten med - Det Australiska Vildlivet ====== i väntan på vårt nybyggda hus, bodde vi i en liten ''flat'' i norra Rockhampton
En het sen kväll med alla fönster och dörrar öppna - fanns vi invaderade av hundratals små fladdedrmöss !!!!!
De förtjusande små varelserna kom aldrig i närheten av oss - var nästan ljudlösa i sin framfart och - koncentrerade sig på allehanda
flygfän i takområdet >>>>>>>> minst 30-40 stycken !
Exakt hur vi blev av med dom minns jag inte - men fönster & dörrar förblev stängda efter den läxan >>>>>
forts.
Varjag
Varav inte mycket fanns i Rockhampton......Men jag lyckades i.a.f. etablera kontakt med CQME !
Som stod för Central Queensland Meat Export Co. >>>>>> Ett jätteslakteri som namnet anger - slaktade hundratals djur daglgen och -
exporterade majoriteten till Kina & Indonesien.
Nästa - låg 13 mil bort - men Queensland Alimina Ltd. i Gladstone (då en stad med 5500 innebyggare - idag med flera industrier 24000 !)
blev sedermera en ytterst viktig och omhuldad kund !
Sen - var det kontakten med - Det Australiska Vildlivet ====== i väntan på vårt nybyggda hus, bodde vi i en liten ''flat'' i norra Rockhampton
En het sen kväll med alla fönster och dörrar öppna - fanns vi invaderade av hundratals små fladdedrmöss !!!!!
De förtjusande små varelserna kom aldrig i närheten av oss - var nästan ljudlösa i sin framfart och - koncentrerade sig på allehanda
flygfän i takområdet >>>>>>>> minst 30-40 stycken !
Exakt hur vi blev av med dom minns jag inte - men fönster & dörrar förblev stängda efter den läxan >>>>>
forts.
Varjag
Du åt väl inte upp dem? Vi kanske måste kalla pesten för den svensk/australienska pesten.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Själv var jag i Australien under elva dagar omkring millennieskiftet med bas i Sydney och fick nya upplevelser, själv har jag haft tankar på Nya Zealand och kustvägen norrut från Gisbourne är väldigt vackert har man sett med hjälp av Street View. Medan man var i Australien så provade man på Emu och känguru samt provade på inhemska ölsorter. Jag känner till att svenskar har flyttat till Australien och det som skon klämmer på är snusande som jag gjort med vissa avbrott sedan 1986. Jag antar att det går att odla tobak för tillverkning av snus såväl i Australien som Nya Zealand, annars får man nog begära bidrag för hundra stockar snus.
Stefan
Stefan
Re: Yeppoon
Efter ett par månader i Rockhampton - åkte jag och frugan ned till Yeppoon......och insåg bums att det var här vi ville bo.
Staden hade då ungefär 2700 innevånare - varav majoriteten odlade annanas på tusentals tunnland - med egen
att frakta all frukten - samt en rälsbuss som servade Rockhampton.....(järnvägen lades ned 1982) - och ananasen fick åka lastbil >
Dessutom hade Yeppoon en trålarflotta om cirka 45 fartyg som levde på räkfiske i Keppel Bay.
Idag ha Yeppoon c:a 24000 innevånare > - de flesta annanasfarmerna är nedlagda och - av trålarflottan finns bara ett halvdussin kvar
På samma dag köpte vi ett splitternytt litet hus på Evelyn Street i Cooee Bay - och en tomt för framtida hus på Cokas Ave på Miekleville Hill
norr om Yeppoon.
Huset kostade AUD $ 8500 och tomten AUD $ 1875 ! Huset -låg i ''civilisationen'' men tomten vid en liten gata som visserligen hade asfalt
- men det var allt. Inga hus inga byggplaner - bara omplöjda annanasfält >>>>>>
Det var 1968 och en australdollar var värd cirka Sex Kronor
forts.
Varjag
Dessutom hade Yeppoon en trålarflotta om cirka 45 fartyg som levde på räkfiske i Keppel Bay.
Idag ha Yeppoon c:a 24000 innevånare > - de flesta annanasfarmerna är nedlagda och - av trålarflottan finns bara ett halvdussin kvar
På samma dag köpte vi ett splitternytt litet hus på Evelyn Street i Cooee Bay - och en tomt för framtida hus på Cokas Ave på Miekleville Hill
norr om Yeppoon.
Huset kostade AUD $ 8500 och tomten AUD $ 1875 ! Huset -låg i ''civilisationen'' men tomten vid en liten gata som visserligen hade asfalt
- men det var allt. Inga hus inga byggplaner - bara omplöjda annanasfält >>>>>>
Det var 1968 och en australdollar var värd cirka Sex Kronor
forts.
Varjag
Ungefär vad fick du ut själv i månaden då?
MVH
Hans
MVH
Hans
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
Idag är australdollarn värd 6,50