Nationaldag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Nationaldag

Inlägg av Hans » 6 juni 2025, 16:51

Nationaldagen firas dels till minne av att Gustav Vasa valdes till Sveriges kung den 6 juni 1523, dels till minne av att 1809 års regeringsform (som gällde fram till 1974 års regeringsform) skrevs under den 6 juni 1809.
Så Gustav flyttade innanför tullarna och något papper skrevs på, av en ren slump, just den dagen.

Att skriva på något papper eller storma ett fängelse känner jag till, men annars?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Nationaldag

Inlägg av Markus Holst » 6 juni 2025, 17:38

Det är väl Sveriges "problem" med nationaldagen. Vi har ingen händelse som sitter i märgen på alla svenskar så firandet blir lite krystat. Dock tycker jag staten gör ett bra jobb med att skapa nya traditioner, som att hylla nya medborgare och med kungligt folklustspel på Skansen. Fast den riktiga svensk-dagen är ju midsommar.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 6 juni 2025, 18:37

Talmannen höll tal på Nationaldagsgaloppen på Gärdet - som blivit Sveriges största nationaldagsfirande med ca 50 000 besökare varje år - och i det nämnde han att en färsk undersökning visar att hälften av svenskarna firar nationaldagen på något sätt.

Jag tror att svenskarna uppskattar en ledig dag under försommaren som de kan fira lite friare än midsommar, som ju är mer fylld med traditioner och släktmiddagar.

De flesta skänker nog varken Gustav Vasa eller 1809 års regeringsform en tanke. Inte ens talmannen.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 6 juni 2025, 20:14

Hur firar en 'normal' svensk 6/6? Under min uppväxt var svenska flaggans dag inget som uppmärksammades. Så hur är det idag? Talman på Gärdet, men i övrigt? Försvaret borde ju göra något extra.

Jag fick frågan av min hustru och hade inget bra svar.

Vi åt skaldjur med en svensk flagga på bordet.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 6 juni 2025, 20:28

Många som vill fira beger sig nog till olika arrangemang. I Gävle arrangerar kommunen festligheter i Boulognerskogen som lockar ett antal tusen personer. Parad med blåsorkester, artistuppträdanden, ponnyridning, poliser och brandbilar visas upp osv. Plus spontan picknick . Antar att andra kommuner har liknande arrangemang. Ett år var jag i Surahammar, det var trevligt. För finns b.la. ett motorcykelmuseum som var öppet.

Själv hade jag tänkt åka till Karmansbo bruk, som har en tradition att öppna och tända i lanchashiresmedjan den 6 juni. Väderprognoserna fick mig dock att avstå.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 6 juni 2025, 22:50

Idag sjöng jag nationalsången i en hembygdsgård på landsbygden. Efter ha öppnat nationaldagsfirandet med en salutskjutning.

Jag bryr mig inte en sekund om nationer, så jag sjunger generellt inte nationalsånger eller reser mig för dom eller nåt sånt. Men om någon betalar en för att vara karolin på nationaldagen, ja då sjunger man nationalsången. Det skulle förstöra all stämning och trovärdighet annars.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 6 juni 2025, 23:31

Jag håller med dig om nationer är märkliga. För mig är individen, möjligen undantaget familjen, den största enheten. Men - mången vill identiska sig med en nation så dess existens är svåra att bortse från.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 6 juni 2025, 23:43

Hans skrev:
6 juni 2025, 20:14
Hur firar en 'normal' svensk 6/6? Under min uppväxt var svenska flaggans dag inget som uppmärksammades. Så hur är det idag? Talman på Gärdet, men i övrigt? Försvaret borde ju göra något extra.

Jag fick frågan av min hustru och hade inget bra svar.

Vi åt skaldjur med en svensk flagga på bordet.

MVH

Hans
Min gissning är att majoriteten inte firar nationaldagen alls, men att ganska många firar den som ett slags "midsommar light", kanske tittar på något evenemang på t.ex. en hembygdsgård, äter "somrig" mat hemma på uteplatsen om vädret tillåter, etc. Jag gissar att ganska många ser på nationaldagsfirandet från Skansen på TV.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 7 juni 2025, 12:05

Vi tittade en stund på firandet på Skansen. Blött förstod jag.

Och det glädje mig att Kungen nämnde Ukraina mer än en gång i sitt tal. Det gjorde inte Statsministern.

Och försvaret fanns ju där med lite eskort och truddelutter. Annars var det väl som en vanlig allsång.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 7 juni 2025, 16:04

Problemet med 6 juni är väl dels att datumet delvis krockar med examensfirande, "bröllopssäsong", etc., dels att midsommar kommer bara ett par veckor senare. Dessutom är ju 6 juni på olika veckodagar. Det blir inte mycket till "folkfest" om de flesta ska jobba dagen efter. Sedan är ofta inte vädret så bra i början av juni, sommaren har ofta inte riktigt börjat än.

Vill man koppla nationaldagen till Sveriges frigörelse från Kalmarunionen tänker jag att Malmö recess den 1 september 1524 skulle kunna vara ett lämpligare datum:

Mera definitiv tidpunkt då Sverige blev självständigt.
Krockar inte lika mycket med folks familjehögtider och liknande.
Ofta stabilt sensommarväder
Tydligare separerat från midsommar, skolavslutningar, etc.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 7 juni 2025, 18:55

Det är på midsommar alla svenskar kände sig svenska. Det borde vara vår nationaldagen.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 7 juni 2025, 18:59

Jag jobbade. Men jag brukar annars besöka nåt som ingår i Motorhistoriska dagen.
https://mhrf.se/kulturarvet/motorhistoriska-dagen/

Men annars är jag sur för att dom sabbade en långhelg. Och varför ända in i helvete har vi ett kristet parti i riksdagen om dom inte ens ställde till ett jävla liv när man ersatte en kristen högtid med en sekulär? Töntar.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 8 juni 2025, 00:21

Markus Holst skrev:
7 juni 2025, 18:55
Det är på midsommar alla svenskar kände sig svenska. Det borde vara vår nationaldagen.
Jo, på sätt och vis är det Sveriges "riktiga" nationaldag, men i praktiken skulle knappast midsommaren fungera som nationaldag:

Midsommaren är en rörlig helg (sedan 1953), vilket i och för sig skulle gå att ändra på.
Jag tror inte att det officiella Sverige är så sugna på olika ceremonier under midsommarhelgen.
Vid midsommartiden närmar vi oss semestertider. En nationaldag bör väl ske under en mer normal arbetsvecka?
Midsommaren har koppling till sommarsolståndet och Johannes döparen, inte till Sverige mer än att helgen är extra populär här.

Jag tänker också att sensommaren och hösten saknar helgdagar och att det skulle ha varit lämpligt att lägga en nationaldag där.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 juni 2025, 14:37

När det gäller firandet av nationaldagen så tar inte denna artikel upp vissa aspekter. Jag vet att en del flaggar på denna dag och möjligen äter någonting som är förknippad med nationaldagen.

Jag tycker att denna undersökning som länken går till inte tar upp någonting, som har med rädsla att göra.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsa ... fWmCSaRg9g

Nu skriver jag lite gåtfullt och förstår att den vara mer eller mindre kontroversiell, tänker inte skriva speciella ord. Jag förmodar att vissa av er är medvetna om vad som kan sägas när vi har firat vår dag. På det viset att folk inte vill visa riktigt att de firar för att minska risken för att inte bli kallade för någonting. Vi kan också fira nationaldag som hos våra grannar i väster (Norge), men såvitt vad jag vet så har inte ett speciellt ord inte blivit så infekterat där som i Sverige.

Jag vill inte att detta inlägg skall väcka någonting och vill bara ha en vettig diskussion.

Stefan

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 8 juni 2025, 15:32

Så där rapporterade Dagens Nyheter nationaldagen den 7 juni 1925, det går att läsa hela tidningen utan lösenord (eftersom den är äldre än hundra år nu).

https://tidningar.kb.se/xg8hp9w8370wh82/part/1/page/1

Stefan

Skriv svar