Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33776
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av Hans » 16 maj 2025, 15:14

Jag undrade över typen men utan glasögon...

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7353
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av koroshiya » 16 maj 2025, 16:31

Fina plan, men det blir svårt att få tag på anden ändå.

De kan flyga i 800,85 km i timmen.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12404
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: Klockrike

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av sveahk » 16 maj 2025, 16:53

(Sp)arrows = sparvar

Red Arrows
https://en.wikipedia.org/wiki/Red_Arrows

Som sagt, försökte vara lite finurligt "rolig" - missade skändligt!

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7353
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av koroshiya » 16 maj 2025, 17:23

Det är bra ändå. Inte alla förstår väl mitt fattiga skämt, som jag ju också skamlöst har lånat.

Man måste få skämta.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12404
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: Klockrike

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av sveahk » 31 maj 2025, 17:15

Tre nybyggda Junkers F 13 brummar förbi en av topparna här i Alpstein.
f13. Kopie.jpg

Härlig airshow - 30 år flygmuseum Altenrhein nere vid Bodensjön...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33776
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av Hans » 31 maj 2025, 18:52

Nybyggda, det var som något inte lämpligt ord.

https://en.wikipedia.org/wiki/Junkers_F_13

MVH

Hans

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7353
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av koroshiya » 31 maj 2025, 18:54

25 miljoner för ett plan, läste jag. Vilka köper plan som det här? Det måste vara någon som vill återskapa något.

Riket har annars nåtts av rapporter om en förstörd by i Schweiz. En glaciär kollapsade och åt upp byn. Läste jag rätt skall en människa ha omkommit. Byn var evakuerad.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sate ... -i-alperna

Det skulle inte förvåna mig om det blir mer sådant här i framtiden.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33776
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av Hans » 31 maj 2025, 18:58

Planet eller raset?

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1827
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av adlercreutz » 31 maj 2025, 19:51

Från wikipedia-artikeln:
Manufactured 1919–1932/2009-2019
Lysande :thumbsup:

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7353
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av koroshiya » 31 maj 2025, 20:44

Hans skrev:
31 maj 2025, 18:58
Planet eller raset?

MVH

Hans
Jag tror det är slut med planet. Schweizarna är kanske lite efter, men skall nu satsa på K 16 och G 24 istället. Det kommer föra dem in i 30-talet.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12404
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: Klockrike

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av sveahk » 31 juli 2025, 09:34

Tintin är ute och reser igen - här i St Gallen...
IMG_4705.jpeg

Hans K

Patrik Öbrink
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 20 oktober 2013, 23:55
Ort: Gävle

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av Patrik Öbrink » 5 augusti 2025, 09:21

Schweiz har flest Michelin-stjärniga restauranger per 100 000 invånare. Om det nu är något att stå efter ...
Bilagor
schweiz.jpeg
schweiz.jpeg (32.94 KiB) Visad 2808 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33776
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av Hans » 5 augusti 2025, 10:39

Definitivt. Jag har ätit på två trestjärniga, en tvåstjärnig och en enstjärnig.
Alla utom den sista i Frankrike. De är av naturliga orsaker hemlighetsfulla hur de gör men det sägs vara enklare att få stjärnor utanför Frankrike.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2026
Inlägg: 12404
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: Klockrike

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av sveahk » 5 augusti 2025, 11:30

Jag undviker stjärnrestos - är varken mödan eller pengen värd. Den bästa maten lagar frugan...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33776
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Schweiz, Suisse, Svizzera, Svizra

Inlägg av Hans » 5 augusti 2025, 13:10

Men jag är inte gift med henne.

MVH

Hans

Skriv svar