Äkta rasism.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Äkta rasism.

Inlägg av Hans » 11 augusti 2025, 14:18

Något provocerande titel. Rasism är bland det dummaste jag vet, att döma en människa utifrån hudfärg. Framförallt så tycker att det är extra korkat med söta brallisar. De kan komma i alla färger.

För att bli lite allvarlig så kan jag para mig med en brallis av alla varianter av Homo Sapiens och få avkomma. Men det finns några små skillnader. Förra årtusendet läste jag en studie från US Army som kom fram till att färgade soldater tålde kyla något sämre och någonstans läste jag att östasiater tål alkohol sämre.

Stämmer vad jag tror och finns det fler marginella skillnader?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Re: Äkta rasism.

Inlägg av Markus Holst » 11 augusti 2025, 14:38

Folket i Himalaya klarar syrefattig luft bättre. Tror det är blodet som har ändrats.

Även kan vi ju titta på möjligheten att metabolisera inte bara alkohol utan även laktos. Även den är sämre i Asien. På något av de större östasiatiska språken finns det inget ord för mjölk.

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 11 augusti 2025, 16:03

Jag har läst någonstans att östasiater egentligen inte tål vin eftersom de inte exponerats för det i lika många generationer som människor i bl.a. Europa. Vet inte om det stämmer.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 11 augusti 2025, 21:08

Patrik Öbrink skrev:
11 augusti 2025, 16:03
Jag har läst någonstans att östasiater egentligen inte tål vin eftersom de inte exponerats för det i lika många generationer som människor i bl.a. Europa. Vet inte om det stämmer.
Jag har hört något liknande, att vi ska ha supit så mycket att det har påverkat kroppens förmåga att ta hand om alkohol.

Vad gäller laktostolerans skall det finnas två olika mutationer som båda ger denna fördel.

Vissa förändringar tycks kunna sprida sig snabbt, om de beror på någon enstaka mutation, och folk är intresserade av att ha den. Det kan handla om rent estetiska saker, som vackra ögon, hårfärg och liknande. Våra könsorgan och kvinnors bröst har förmodligen påverkats av att vi började gå på två ben.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 11 augusti 2025, 21:23

Även läppstiftet lär bero på att damerna blev tvåbenta och inte längre kunde attrahera oss herrar med de andra läpparna :oops:

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 11 augusti 2025, 21:40

Visdomständerna försvinner.
Något som vi behövde förr i tiden för att mala sönder födan, i dag är ofta födan redan söndermalad innan den når munnen...

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 12 augusti 2025, 07:34

sveahk skrev:
11 augusti 2025, 21:40
Något som vi behövde förr i tiden för att mala sönder födan, i dag är ofta födan redan söndermalad innan den når munnen...

Hans K
Men det är väl likadant hos alla människor?

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 12 augusti 2025, 09:29

Det man får ha i åtanke är såklart att spridningen inom en grupp kan vara större än skillnaden mellan olika gruppers genomsnittliga person, och att det sällan är hårda gränser mellan etniciteter utan mer mjuka kontinuerliga övergångar, plus att folk flyttar och har flyttat mellan olika ställen sen lång tid tillbaka.

Med det sagt är väl hudpigment en lågt hängande frukt, mer specifikt så ger det oss olika risk för hudcancer. Nordamerikas och Oceaniens färger visar nog att det skett en viss migration dit från Europa, i ett evolutionärt perspektiv var det typ igår. Antar att ozonhål och sånt påverkar också iofs, men även inom ett visst land kan man se skillnader beroende på pigmentering om jag fattat det rätt.

Bild

Användarvisningsbild
sveahk

Inlägg av sveahk » 12 augusti 2025, 09:52

Markus Holst skrev:
12 augusti 2025, 07:34
sveahk skrev:
11 augusti 2025, 21:40

Hans K
Men det är väl likadant hos alla människor?
Nja, inte överallt. Förvisso, genetiska faktorer spelar in, men också vad vi äter varje dag. Att gnaga ben som på stenåldern, eller dagligen äta vad havet bjuder på, eller suga i sig "processed food" - är olika utmaningar också för tänderna. En av dem är visdomständerna. Rent allmänt - mycket allmänt - i Afrika hittar du i dag mer visdomständer än säg, i Korea och Japan. Och i Europa, någonstans mitt emellan...Ingen aning hur fort en så'n utveckling går, tusentals år eller hundra - men fact är att under de över fyrtio år som jag lagade tänder här i Klockrike, så hade jag åtminstone känslan av att visdomständerna blev färre och färre...samtidigt som den dagliga kosten blev mjukare och fast foodigare...

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 augusti 2025, 11:21

Visdomständer, låter jag han med det trevliga namnet reda ut.

Hudcancer, kan det ha med att göra att 'vita' vill ha en snygg solbränna och exponerar sig för solen mer? Eller är färgade mer tåliga?

Hursomhelst är vi alla afrikaner: https://education.nationalgeographic.or ... n-journey/
https://www.bradshawfoundation.com/step ... /index.php

Vilket får mig att funder på hur vi blev 'vita'. Sexuellt urval eller evolutionär fördel i kallare klimat?

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 12 augusti 2025, 11:34

Tage Danielsson är väl sinnebilden för en person som löper stor risk att drabbas av hudcancer - ljus hy och rödlätt och regelbunden semester vid Medelhavet.

Jag har hela mitt liv förväntat mig drabbas av hudcancer, men det finns ingen i släkten som haft hudmelanom och det kanske skyddar. Har läst att 5-10% av patienter med melanom har nära släktingar med melanom.

Så här står det i en artikel i Läkartidningen:

"Betydelsen av miljön med stark koppling mellan ultraviolett strålning och hudmelanom är välkänd, men tvillingstudier visar även att melanom påverkas starkt av ärftliga faktorer. Samverkan mellan arv och miljö syns tydligt där populationer av ljusa eller rödlätta individer migrerat till soligare breddgrader, till exempel i Australien och Nya Zeeland, som har världens högsta incidenser för hudmelanom."

https://lakartidningen.se/klinik-och-ve ... e-generna/

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 12 augusti 2025, 11:35

Hans skrev:Vilket får mig att funder på hur vi blev 'vita'. Sexuellt urval eller evolutionär fördel i kallare klimat?
Det lär väl att ha att göra med bildandet av D vitamin:
Hudfärg. En ljushyad person som utsätts för samma mängd solljus som en mörkhyad producerar fem till tio gånger mer D-vitamin än den mörkhyade. Hos en ljushyad person minskar D-vitaminproduktionen med ökad solbränna.
https://www.vetenskaphalsa.se/fakta-d-vitamin/

[Fixat. Latmask./Hans]

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 augusti 2025, 12:07

hilbert, lär dig citatfunktionen. Hinner inte fixa nu. Jag vägrar då smileys och liknande.

MVH

Hans

adlercreutz
Medlem

Inlägg av adlercreutz » 12 augusti 2025, 13:04

Ja, just D-vitamin är ju en grej som verkar vara starkt kopplad till vilken miljö man lever i och hudfärg. Alla små barn rekommenderas vitamintillskott i Sverige fram till två års ålder, ofta i form av oljedroppar. Men har man mörk hud behöver man ta det fram till fem års ålder.

https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0306000045
D-vitamin Olja ACO är en D-vitamin lösning som ges för att förebygga D-vitaminbrist hos barn. D-vitamin behövs bland annat för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalk. D-vitaminbrist hos barn kan leda till mjukt och missformat skelett (rakit).

D-vitamin Olja ACO rekommenderas för barn upp till 2 års ålder. Vissa barn kan behöva D-vitamin droppar upp till 5 års ålder och det gäller:

barn som inte får D-vitaminberikade livsmedel

barn med mörk hudfärg

barn som sommartid inte vistas tillräckligt mycket utomhus eller har kläder som täcker ansikte, armar och ben
Jag antar att den ljusa färgen är en anpassning till de långa mörka vintrarna.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021

Inlägg av koroshiya » 12 augusti 2025, 13:19

adlercreutz skrev:
12 augusti 2025, 13:04
Ja, just D-vitamin är ju en grej som verkar vara starkt kopplad till vilken miljö man lever i och hudfärg. Alla små barn rekommenderas vitamintillskott i Sverige fram till två års ålder, ofta i form av oljedroppar. Men har man mörk hud behöver man ta det fram till fem års ålder.

https://www.fass.se/LIF/product?userTyp ... 0306000045
D-vitamin Olja ACO är en D-vitamin lösning som ges för att förebygga D-vitaminbrist hos barn. D-vitamin behövs bland annat för att kroppen ska kunna tillgodogöra sig kalk. D-vitaminbrist hos barn kan leda till mjukt och missformat skelett (rakit).

D-vitamin Olja ACO rekommenderas för barn upp till 2 års ålder. Vissa barn kan behöva D-vitamin droppar upp till 5 års ålder och det gäller:

barn som inte får D-vitaminberikade livsmedel

barn med mörk hudfärg

barn som sommartid inte vistas tillräckligt mycket utomhus eller har kläder som täcker ansikte, armar och ben
Jag antar att den ljusa färgen är en anpassning till de långa mörka vintrarna.
Kolla på eskimåerna - di äro icke så vita. Vad som sägs där är väl att de får i sig d-vitamin genom födan.

Skriv svar