Paintball-scenariospel i sommar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Paintball-scenariospel i sommar

Inlägg av Gribing » 2 juni 2003, 09:05

För er kännedom, (tyckte att det passade på den här avdelningen):

Bakgrundsfakta om vår paintballverksamhet och tidigare scenariospel:
http://www.finnerodjapaintball.tk

Även denna sommar blir det scenariospel. 16-17 augusti.
Den bakomliggande storyn kommer inte bygga på nån konkret historisk händelse men däremot försöker jag nu i planeringen få in en del roliga moment. Tex:

* Flodövergång i landstigningsbåtar (försvarets pontonbåtar, mod.)
* Anfall mot befäst bunkerlinje. (gammalt fårstängsel får agera taggtråd)
* Överfall på jeepkonvoj.
* Ta och säkra broarna
osv

Tanken, liksom vid tidigare arrangemang är att försöka skapa en upplevelse som liknar den du får när du spelar ett dataspel. Och främst då multiplayer, eftersom vi inte har tillgång till några AI-spelare :)

All info om detta galna arrangemang kommer upp på en egen hemsida under sommaren.

/Gribing

[/url]
Senast redigerad av 1 Gribing, redigerad totalt 8 gånger.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Re: Paintball-scenariospel i sommar

Inlägg av Per Andersson » 2 juni 2003, 20:14

Gribing skrev: Den bakomliggande storyn kommer inte bygga på nån konkret historisk händelse men däremot försöker jag nu i planeringen få in en del roliga moment. Tex:

* Flodövergång i landstigningsbåtar (försvarets pontonbåtar, mod.)
* Anfall mot befäst bunkerlinje. (gammalt fårstängsel får agera taggtråd)
* Överfall på jeepkonvoj.
* Ta och säkra broarna
Låter helt klart intressant, men jag skulle vilja hissa lite varningsflagga för konvojscenariot, helt enkelt för att motorfordon och distraherande verksamhet inte hör ihop.
Olycksrisken kan helt enkelt bli för hög.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 2 juni 2003, 20:34

vart ligger paintball stället? funderar på om jag kan komma nån gång

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Re: Paintball-scenariospel i sommar

Inlägg av Gribing » 3 juni 2003, 08:09

Per Andersson skrev: Låter helt klart intressant, men jag skulle vilja hissa lite varningsflagga för konvojscenariot, helt enkelt för att motorfordon och distraherande verksamhet inte hör ihop.
Olycksrisken kan helt enkelt bli för hög.
Ingen fara. I somras körde vi ett spel som hette "RANGER" och då hade vi 5 suzukijeepar och 1 valp med. Säkerhetsreglerna var tydliga och allt gick väldigt bra. Och då fick alltså spelarna åka på flaken.

Bild

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 3 juni 2003, 08:10

Slickepinnen skrev:vart ligger paintball stället? funderar på om jag kan komma nån gång
Finnerödja. 7 mil sydväst om Örebro. På gränsen mellan Närke och Västergörtland. Längs E20.

/Gribing

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 3 juni 2003, 13:43

Säljer ni jordgubbar??? :D Jag får säga att eran sida (har sett den förut) är riktigt tuff och att det verkar görkul, men man får ju aldrig tummen ur att dra ihop ett gäng för att åka och spela... :|

/Johan

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 3 juni 2003, 14:09

Planeringen fortlöper...

Var sjutton får man tag i sandsäckar?
Precis som i en film är det förstås viktigt att det ser bra ut.

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 3 juni 2003, 16:30

Skaffa potatissäckar eller liknande eller fråga på nåt regemente om dom har lite säckar att "låna" ut

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 3 juni 2003, 16:44

Slickepinnen skrev:Skaffa potatissäckar eller liknande eller fråga på nåt regemente om dom har lite säckar att "låna" ut
Tyvärr, potatissäckar går inte, alldeles för stora. Jag vill ha "riktiga" sandsäckar med ungefärliga måtten 25x40 cm.

Försvarets säckar är av plast och finns förmodligen inte längre heller eftersom man gett upp tanken på fasta besfästningar...

Vet inte vilken typ av säck man använder vid översvämningar (tex Arvika) men det kanske bara är i USA man har den klassiska sandsäcken och bygger dammar av?

/Gribing

Morot
Medlem

Inlägg av Morot » 3 juni 2003, 18:55

Finns en webbsida för vadsomhelst verkar det som :P
http://www.esandbags.com/b.html

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 3 juni 2003, 22:17

det verkar skitkul!
får man vara med? jag har en egen bössa å allt! (fråga ej om modell och tillverkningsår dock :oops: )

Sssmeagol
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sssmeagol » 5 juni 2003, 21:41

Morot skrev:Finns en webbsida för vadsomhelst verkar det som :P
http://www.esandbags.com/b.html
Faan, om du hoppar på erbjudandet om 10000 sandsäckar för en spänn styck så kan vi ju nästan bygga upp belägringen av Sevastopol i skala 1 till 1 juh! 8O

Adde M
Medlem

Inlägg av Adde M » 24 juni 2003, 20:24

Hej,
Gribing låter som en riktigt kul idé.

Några frågor:

Kommer alla köra med samma vapen(så att det inte blir så att den som har lagt ner 16 000 kr på ett vapen har ett stort överläge)?

Sist jag körde Paintboll var vi åtta killar som blev tillfrågade om vi hade lust att möta tre killar ur en klan. Vi antog utmaningen, jag menar en sådan numerär överlägsenhet borde ju inte kunna misslyckas. Skinande vapen och fullproppade med skott kom de för att möta oss. Hela vårt lag blev skiträdda, "fan de där vapnena dör man ju om man blir träffade av", men vad fan Sovjetisk kvantitet hade ju slagit Tysk kvalitet i WW II. Vi bestämde oss för att börja ganska defensivt, först släppa in dem på vår bana för att sedan gå till motanfall (Sovjetisk taktik :D, dessutom ville ju ingen springa fram och bli skjuten av de där jävla vapnena :lol: ). Helvetet brakade så loss... Jag sprang från startpositionen till första bästa skjul (där ett antal kamrater redan befann sig, vi fick klättra på varandra för att få plats :wink: ). Motståndarna matade konstant (antar att de inte behövde oroa sig för de facto att skotten skulle ta slut och att de då skulle vara tvugna att punga ut mer pengar för nya), och så fort man försökte besvara elden så möttes man av ett massivt kulregn. Vår taktik lades snabbt i grus, men en del tappra anfallsförsök förekom på flankerna. En efter en gick våra lagmedlemmar av planen träffade, och bland oss backar (de längst där bak) började panik och rädsla råda; "Var fan är dom", skrek vi till varandra och gav på så sätt bort våra positioner. Slumpmässigt besvarade man elden, samtidigt som man övervägde om man inte borde ge sig själv ett vådaskott i foten eller så :wink: ( man ville ju inte bli träffad av ett av deras vapen i huvudet från fem meters håll). Så kom skottet som träffade mig i handleden när jag besvarade deras eld som bäst. Jag tittade ner och såg att det var en direktträff på min hud (inga "skyddande" kläder), och änvärre: Jag blödde!
Slaget slutade med att de hade tagit ut oss alla, medan vi bara hade tagit ut en av dem. Jag pratade med en i klanen efteråt och han sade att han hade avfyrat 500 skott! 500 skott - på en match som var över på mindre än 10 minuter!

Så fråga två:
Kommer ni köra mer realistiskt eller är det fortfarande spotta ut mest kulor som gäller? Tycker att det vore roligare att köra något i stil med att man får bara fylla på vapnet med 30 kulor (ett magasin) och får bara ha med sig ett visst antal magasin "ut i fält".

MVH

Adde

Ps. När kommer hemsidan upp?

Användarvisningsbild
Gribing
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Gribing » 25 juni 2003, 08:51

Du har nästan svarat dig själv. Givetvis vill vi inte ha några galna teknikfreak som öser ut boll. Målsättningen, som alltid, är att sätta upp jämna lag som har samma förutsättningar. I just detta spel där stora delar utspelas i svår terräng, i vatten och i delvis mörker, så får man vara försiktigt om man kommer dragandes med en elmarkör. (den kan ju få kortslutning :) ) Spelupplägget och spelområdet passar alla spelstilar och markörer. Sen blir det förhoppningsvis ett spännande scenario med bland annat inslag av tex flodövergång osv. Hemsidan produceras så fort vi är klara med spelidén.

Schysst berättelse för övrigt :lol:

/Gribing

Användarvisningsbild
Wolfblitzer
Medlem

Inlägg av Wolfblitzer » 25 juni 2003, 17:21

kan du inte göra en MP version av paintball spelet? det är ju skitkul!

Skriv svar