elof skrev:Men har någon sorts merovingkultur (fornfrankkultur) haft stort inflytande i Europa 500-800 e.Kr.? Jag måste erkänna att jag har dålig koll.
Merovinger var den första germanska kungaätten i Frankrike, saliska franker av gammal hövdingaätt.
Jag har hört att den första ska ha hetat Faramund vars son Chlodio regerade ca 428-448.
Denne efterträdes av en avlägsen släkting vid namn Merovek som kanske är mer välkänd? (448-457)
Sedan var det en son (?tror jag?) till Merovek vars namn jag inte minns som efterträdde. Dennes grav har i vilket fall hittats i Belgien under 1600-talet. Han är intresant för att han var far till Chlodvig I som grundlade den franska enhetsstaten och var den förste kungen som döpte sig.
Efter Chlodvigs död ca 511 delades riket upprepade gånger och sönderföll i Francia (Soissons), Austrasien (Reims) och Neustrien (vet inte var men väster om de andra rikena).
751 avsattes den siste Merovingerkungen Childerik III av Pippin den Lille - karolingisk rikshovmästaren.
Kanske mer förvirrande än givande? Jag utgår ifrån gamla anteckningar och vet knappt själv vad jag menat när jag skrev dem en gång i tiden.
Hur som helst ligger mitt intresse i Nordisk forntid och vikingatid och det var så jag kom in på Merovinger så de måste haft inflytande *lol*
Hittade dock inget mer givande om dem så här på rak arm i mina anteckningar.
Mvh
BJörn