Nu är ju inte det sant heller. Dalmas menade att andra världskriget var ett exempel på diktaturernas ineffektivitet. Det vill säga att dödssiffrorna hade varit lägre om Ryssland inte styrts av en diktator. Du kontrade med att en demokrati kanske gett upp inför förlusterna vilket inte kan anses vara styrkt av historien. Som jag påpekade led fransmännen svåra förluster under första världskriget vilket var ett exempel på motsatsen. Det är då försöken kommer att göra gällande att Frankrike vek ner sig 1940 på grund av förlusterna och inte på grund av att armén var besegrad. Det var den enligt alla bedömare så jag förstår inte varför du envisas med att tillskriva nederlaget demokratins veklighet.Dûrion Annûndil skrev:Du får nog läsa igenom tråden igen. Vad Dalmas påstod var att en demokratisk stat (specifikt Sovjetunionen om så var fallet) skulle kämpat bättre (vad det nu betyder), med mindre förlustsiffror. Jag kontrade med att den demokratiska staten Frankrike gav upp (likt andra demokratiska stater som kapitulerade 1940 inför terrorbombningar eller invasion). Frågan var alltså huruvida man kan hävda att kriget hade gått bättre för Sovjetunionens del om det inte varit en diktatur. Om Sovjetunionen varit en demokrati skulle utfallet lika gärna kunna ha varit att det kapitulerat, så spekulationer om att det kämpat bättre är alltså ganska lösa.Lekmannen skrev:Vad vi diskuterade var huruvida en demokratisk regering skulle lagt sig för dom hemska förlusterna ryssarna led.Dûrion Annûndil skrev:Jag tror vi kommer ifrån huvudpoängen i resonemanget här. Poängen var att en demokrati är lika benägen att kämpa vidare eller ge upp som en diktatur är. Någonting som garanterar att befolkningen slåss till sista blodsdroppen finns inte. Det kan gå åt båda hållen.
Men nu har du ju lagt ner den debatten så det är ju positivt.Dûrion Annûndil skrev:Å andra sidan kan man lika gärna spekulera i att en mer medkännande regering skulle gett upp kampen inför dessa enorma förlustsiffror.
Han menade nog snarare att diktaturer är mer benägna att slösa med människoliv.Dûrion Annûndil skrev:Vilket skulle kunna tolkas som att befolkningen är mer villiga att ställa upp för en demokrati, i sammanhanget i den här tråden. Vilket var vad jag gjorde.Lekmannen skrev:Vad han säger är att en demokrati fört kriget på ett bättre sätt.
Där ser du själv.Dûrion Annûndil skrev:Det var inte Sovjetunionen som anföll Tyskland, utan tvärtom.Lekmannen skrev:Det kan till och med sägas att det inte skulle blivit ett krig utan Stalins vansinniga utrikespolitik.
Nu undrar en överårig och nyfiken ynglig om du studerade humaniora på universitet?Dûrion Annûndil skrev:fö`rutsättning subst. ~en ~arLekmannen skrev:Det är en missuppfattning. Samma politik drevs under 1vk så en kommandoekonomim var inte en förutsättning.
ORDLED: för-ut--sätt-ning-en
1 (antagen) omständighet som utgör en nödvändig grund (för ngt) t.ex. ngn utveckling el. slutledning {epremiss, villkor 1}: under ~ att inget oförutsett inträffar; tillförsel av organisk substans är en ~ för allt jordbruk; slutsatsen följer inte av ~arna
KONSTR.: (under) ~ (att+SATS), (under) ~ (av ngt), en ~ (för ngt)
Exempelvis i ett historiskt ögonblick: Förutsättningen för att omstruktureringar sker inom den sovjetiska kommandoekonomin 1941 är ett beslut (då, eller tidigare) från Högsta Sovjet (i.e. Stalin) att så skall ske.
Men vi kanske använder ordet på olika sätt...
Mvh -Dan
Med förutsättning menas, som det står i ditt citat, en omständighet som är en nödvändig grund för något annat.
När man studerar logik så ingår sådana här resonemang i moment 1. Lite schematiskt kan man säga att om A förutsätter B, så måste villkoret B vara uppfyllt för att A ska kunna inträffa. Utanför en laboratoriemiljö kan det vara svårt att pröva en sats giltighet genom att bevisa den. Därför går man ofta omvägen och försöker motbevisa den. Detta kan antingen ske logiskt genom att jämföra den med andra satser eller också empiriskt genom att undersöka om det finns ett fall där A inträffat utan att B varit uppfyllt.
I vårt exempel så kan vi alltså pröva satsen kommandoekonomi måste föreligga för att utföra evakuering av industrin genom att undersöka om evakuering av industri utförts utan att kommandoekonomi förelegat.
Som jag berättat några gånger så finns exemplet från första världskriget när den tsarryska regeringen evakuerade industrin från Warszawa, Kaunas och Vilnius. Det är på grund av att den tsarryska industrin låg vid Tysklands gränser 1914 som idén uppstod.
Alltså, eftersom villkoret kommandoekonomi inte var uppfyllt under första världskriget har vi nu på empirisk väg falsifierat satsen kommandoekonomi måste föreligga för att utföra evakuering av industrin.
VSB & MVH