Sveriges historia på TV4

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Sveriges historia på TV4

Inlägg av Fredrik Andersson » 14 september 2009, 09:34

Jag hittar banne mig ingen tråd om detta. Finns den så är det bara att blockera och ta bort den här tråden.

Vad tror ni? Trailern ser i mina ögon ganska bra ut. Det är delar av forna Troja television som ligger bakom.

http://www.sveatv.se/productions.php?pr ... &content=2

Bör kanske nämna att jag är lite jävig i frågan då jag varit med och spelad sjuk i lungpest, suttit med på banketten inför Stockholms blodbad samt blivit avrättad i Linköpings blodbad.

Jokke
Medlem

Re: Sveriges historia på TV4

Inlägg av Jokke » 1 maj 2010, 15:06

Vad säger folk om första avsnittet? Finns att se här http://www.tv4play.se/aktualitet/sverig ... =1.1618565

Användarvisningsbild
WEst Kennet Long Barrow
Medlem

Inlägg av WEst Kennet Long Barrow » 3 maj 2010, 10:35

Det var okej tycker jag. Ingen wow-känsla men det hade jag inte förväntat mig heller. Speakern var dock inte bra och frågan är om han behövs eller om det hade fungerat med bara Dick?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 3 maj 2010, 11:05

Jag kan väldigt lite om den period som behandlades så jag kan väl mer tycka om programmet som sådant.

Det är intressant att höra Dick men jag köper inte Timells deltagande fullt ut. Kändes lite som om han larvade sig lite redan i första avsnittet genom att jämföra neolitisk klädedräkt med en "misslyckad Pocahontas".

En bra blandning som jag tror tilltalar många som tidigare inte varit så insatta i den svenska historien. De "dramadokumentära inslagen" såg bra ut tycker jag. Det ska bli intressant att se hur kommande historiska epoker skildras.

Vad jag förstår så är serien uppdelad i två säsonger, den ena delen sänds nu i vår och nästa våren 2011. Hade nog hellre sett att den sändes som en helhet, men det är jag det.

Leopold Von Ranke
Medlem

Inlägg av Leopold Von Ranke » 3 maj 2010, 21:27

Jag håller med Sgt 83 Pluton. Det är svårt att uttala sig om första programmet då man inte känner till de senaste rönen för den perioden.
När det gäller speakern och produktionen så lever den oftast ett eget liv, vilket gör att Dick kan säga en sak medan speakern säger något helt annat. Enligt Dick själv - har han fått gått in flera gånger i produktionen och stoppat flera felaktiga inslag. Personer har kommit in i felaktiga epoker och orimliga teorier har lanserats av produktionsteamet. Så vi får se om Dick lyckats ta bort de värsta felaktigheterna.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 3 maj 2010, 21:57

Viss skepsis hos en del arkeologer:

http://tingotankar.blogspot.com/2010/04 ... ologs.html

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 4 maj 2010, 13:22

Hvilken dag og tid sendes programmet? Jeg kan se tv4 og vil gerne se det, jeg missede det sidst.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 4 maj 2010, 15:04

Torsdagar 21:00-22:00
--
Jörgen

Användarvisningsbild
Kai Robert
Medlem

Inlägg av Kai Robert » 4 maj 2010, 22:15

Camilla.dk skrev:Hvilken dag og tid sendes programmet? Jeg kan se tv4 og vil gerne se det, jeg missede det sidst.
Du kan se avsnitt 1 på tv4-play

/ Kai

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 5 maj 2010, 02:15

Ben skrev:Viss skepsis hos en del arkeologer:

Sedan när är den akademiska världen positiv till populistiska prodkuktioner? Jämför med schismen mellan Herman Lindqvist och historie-etablisemanget på 1990-talet.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 5 maj 2010, 08:52

Sgt 83 Pluton skrev:
Ben skrev:Viss skepsis hos en del arkeologer:

Sedan när är den akademiska världen positiv till populistiska prodkuktioner? Jämför med schismen mellan Herman Lindqvist och historie-etablisemanget på 1990-talet.
Inte övertygad om att Dick Harrison skulle bli entusiastisk över den jämförelsen.

Krappfiskarn
Medlem

Inlägg av Krappfiskarn » 5 maj 2010, 09:39

Det stora samtalsämnet blev ju Dicks ord om att det inte finns några ursprungsbefolkningar i Sverige. Tog lite hus i helvete hos många på diverse forum. Här försöker Dick trösta en sårad same:
Magnus Kroik: Är inte Samerna ursprungs befolkning? Eller du kanske inte vet det?
Dick Harrison: Ingen vet det. Eller rättare sagt: samerna kan mycket väl vara ursprungsfolk i vissa delar av landet. Andra kan vara det i andra delar av landet. Ingen - INGEN - vet vem som var allra först.
http://www.tv4.se/1.1618572/2010/04/29/ ... d_tittarna
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 5 maj 2010, 12:10

Krappfiskarn skrev:Det stora samtalsämnet blev ju Dicks ord om att det inte finns några ursprungsbefolkningar i Sverige.
Hänger inte riktigt med i Dicks resonemang (utvecklat på http://blogg.svd.se/kungabloggen?id=19174). Poängen verkar vara att folk en gång vandrat in, men då blir ju "ursprungsbefolkning" en meningslös term (annat än kanske någonstans i Afrika). Hans definition verkar vara, att de utgör de första bosättarna i landet och deras ättlingar. Enligt samma definition blir ju islänningarna sitt lands "ursprungsbefolkning" (med reservation för de osäkra munkarna).

Camilla.dk
Medlem

Inlägg av Camilla.dk » 5 maj 2010, 21:19

Ori skrev:Torsdagar 21:00-22:00
Tak for det!

@ Kai Robert - jeg ved det, men vil gerne se når det kommer i fjernsynet :)

stenen2
Medlem

Inlägg av stenen2 » 6 maj 2010, 01:19

Känns lite som att Harrison och Timell är gisslan i TV-producentens vilja att visa sin version av Sveriges historia. Minimun av seriositet kräver att Harrisson är någon slags av historisk guide, en man som i olika inslag intervjuar experter/arkeologer, ställer frågor och håller inte med ibland. Eftersom han är en tråkmåns köper jag Timell rent TV-mässigt, historien om Sverige är inte bara dokumenterade fakta utan också fixa, trixa, gissa, tycka, snacka och skoja.

Historiker som deras expert på stenåldern, då kan kanalen låta en gammal handbollsspelare vara fotbolls- och ishockeykommentator i sina andra program.

Skriv svar