Sveriges historia på TV4
- Fredrik Andersson
- Medlem
Sveriges historia på TV4
Jag hittar banne mig ingen tråd om detta. Finns den så är det bara att blockera och ta bort den här tråden.
Vad tror ni? Trailern ser i mina ögon ganska bra ut. Det är delar av forna Troja television som ligger bakom.
http://www.sveatv.se/productions.php?pr ... &content=2
Bör kanske nämna att jag är lite jävig i frågan då jag varit med och spelad sjuk i lungpest, suttit med på banketten inför Stockholms blodbad samt blivit avrättad i Linköpings blodbad.
Vad tror ni? Trailern ser i mina ögon ganska bra ut. Det är delar av forna Troja television som ligger bakom.
http://www.sveatv.se/productions.php?pr ... &content=2
Bör kanske nämna att jag är lite jävig i frågan då jag varit med och spelad sjuk i lungpest, suttit med på banketten inför Stockholms blodbad samt blivit avrättad i Linköpings blodbad.
Re: Sveriges historia på TV4
Vad säger folk om första avsnittet? Finns att se här http://www.tv4play.se/aktualitet/sverig ... =1.1618565
- WEst Kennet Long Barrow
- Medlem
Det var okej tycker jag. Ingen wow-känsla men det hade jag inte förväntat mig heller. Speakern var dock inte bra och frågan är om han behövs eller om det hade fungerat med bara Dick?
- Fredrik Andersson
- Medlem
Jag kan väldigt lite om den period som behandlades så jag kan väl mer tycka om programmet som sådant.
Det är intressant att höra Dick men jag köper inte Timells deltagande fullt ut. Kändes lite som om han larvade sig lite redan i första avsnittet genom att jämföra neolitisk klädedräkt med en "misslyckad Pocahontas".
En bra blandning som jag tror tilltalar många som tidigare inte varit så insatta i den svenska historien. De "dramadokumentära inslagen" såg bra ut tycker jag. Det ska bli intressant att se hur kommande historiska epoker skildras.
Vad jag förstår så är serien uppdelad i två säsonger, den ena delen sänds nu i vår och nästa våren 2011. Hade nog hellre sett att den sändes som en helhet, men det är jag det.
Det är intressant att höra Dick men jag köper inte Timells deltagande fullt ut. Kändes lite som om han larvade sig lite redan i första avsnittet genom att jämföra neolitisk klädedräkt med en "misslyckad Pocahontas".
En bra blandning som jag tror tilltalar många som tidigare inte varit så insatta i den svenska historien. De "dramadokumentära inslagen" såg bra ut tycker jag. Det ska bli intressant att se hur kommande historiska epoker skildras.
Vad jag förstår så är serien uppdelad i två säsonger, den ena delen sänds nu i vår och nästa våren 2011. Hade nog hellre sett att den sändes som en helhet, men det är jag det.
-
Leopold Von Ranke
- Medlem
Jag håller med Sgt 83 Pluton. Det är svårt att uttala sig om första programmet då man inte känner till de senaste rönen för den perioden.
När det gäller speakern och produktionen så lever den oftast ett eget liv, vilket gör att Dick kan säga en sak medan speakern säger något helt annat. Enligt Dick själv - har han fått gått in flera gånger i produktionen och stoppat flera felaktiga inslag. Personer har kommit in i felaktiga epoker och orimliga teorier har lanserats av produktionsteamet. Så vi får se om Dick lyckats ta bort de värsta felaktigheterna.
När det gäller speakern och produktionen så lever den oftast ett eget liv, vilket gör att Dick kan säga en sak medan speakern säger något helt annat. Enligt Dick själv - har han fått gått in flera gånger i produktionen och stoppat flera felaktiga inslag. Personer har kommit in i felaktiga epoker och orimliga teorier har lanserats av produktionsteamet. Så vi får se om Dick lyckats ta bort de värsta felaktigheterna.
-
Camilla.dk
- Medlem
Hvilken dag og tid sendes programmet? Jeg kan se tv4 og vil gerne se det, jeg missede det sidst.
- Kai Robert
- Medlem
Du kan se avsnitt 1 på tv4-playCamilla.dk skrev:Hvilken dag og tid sendes programmet? Jeg kan se tv4 og vil gerne se det, jeg missede det sidst.
/ Kai
- Fredrik Andersson
- Medlem
Sedan när är den akademiska världen positiv till populistiska prodkuktioner? Jämför med schismen mellan Herman Lindqvist och historie-etablisemanget på 1990-talet.Ben skrev:Viss skepsis hos en del arkeologer:
http://tingotankar.blogspot.com/2010/04 ... ologs.html
Inte övertygad om att Dick Harrison skulle bli entusiastisk över den jämförelsen.Sgt 83 Pluton skrev:Sedan när är den akademiska världen positiv till populistiska prodkuktioner? Jämför med schismen mellan Herman Lindqvist och historie-etablisemanget på 1990-talet.Ben skrev:Viss skepsis hos en del arkeologer:
http://tingotankar.blogspot.com/2010/04 ... ologs.html
-
Krappfiskarn
- Medlem
Det stora samtalsämnet blev ju Dicks ord om att det inte finns några ursprungsbefolkningar i Sverige. Tog lite hus i helvete hos många på diverse forum. Här försöker Dick trösta en sårad same:
http://www.tv4.se/1.1618572/2010/04/29/ ... d_tittarnaMagnus Kroik: Är inte Samerna ursprungs befolkning? Eller du kanske inte vet det?
Dick Harrison: Ingen vet det. Eller rättare sagt: samerna kan mycket väl vara ursprungsfolk i vissa delar av landet. Andra kan vara det i andra delar av landet. Ingen - INGEN - vet vem som var allra först.
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010
Uppdaterad 9/11/2010
Hänger inte riktigt med i Dicks resonemang (utvecklat på http://blogg.svd.se/kungabloggen?id=19174). Poängen verkar vara att folk en gång vandrat in, men då blir ju "ursprungsbefolkning" en meningslös term (annat än kanske någonstans i Afrika). Hans definition verkar vara, att de utgör de första bosättarna i landet och deras ättlingar. Enligt samma definition blir ju islänningarna sitt lands "ursprungsbefolkning" (med reservation för de osäkra munkarna).Krappfiskarn skrev:Det stora samtalsämnet blev ju Dicks ord om att det inte finns några ursprungsbefolkningar i Sverige.
-
Camilla.dk
- Medlem
Tak for det!Ori skrev:Torsdagar 21:00-22:00
@ Kai Robert - jeg ved det, men vil gerne se når det kommer i fjernsynet
Känns lite som att Harrison och Timell är gisslan i TV-producentens vilja att visa sin version av Sveriges historia. Minimun av seriositet kräver att Harrisson är någon slags av historisk guide, en man som i olika inslag intervjuar experter/arkeologer, ställer frågor och håller inte med ibland. Eftersom han är en tråkmåns köper jag Timell rent TV-mässigt, historien om Sverige är inte bara dokumenterade fakta utan också fixa, trixa, gissa, tycka, snacka och skoja.
Historiker som deras expert på stenåldern, då kan kanalen låta en gammal handbollsspelare vara fotbolls- och ishockeykommentator i sina andra program.
Historiker som deras expert på stenåldern, då kan kanalen låta en gammal handbollsspelare vara fotbolls- och ishockeykommentator i sina andra program.