Det kanske var ett lite förhastat uttalande, men jag anser att tyskt pansar i början av kriget var mycket bra. De enda som egentligen kunde sätta något mot dem var T-34:orna - vilka inte var utrustade med radio - , KV-serien och några brittiska (matilda? jag kommer inte ihåg vad de heter). Om man Bortser från dessa, som inte fanns i särskilt stora antal så var tyskt pansar klart överlägset (enligt min ringa mening.).Patrik skrev:Helt felaktigt, de tyska stridsvagarna var generellt sett sämre fram till 1942 - utom på ett iofs avgörande sätt (d.v.s. de var utrustade med radio) - än sina motståndare.Björn E skrev:Angående stridsvagnar så hade tyskarna på det stora hela bättre utrustning än sina motståndare.
Vad som fällde avgörandet inledningsvis var skicklighet (i en bra taktik) och en jävla massa tur.
Jag var lite stressad när jag skrev och hann inte läsa genom det. Vad jag menade var just det du skriver, att Pz IV var en mycket bra vagn och att de andra drog alltför mycket resurser från den.Patrik skrev:Men dessa stridsvagnar kommer på tok försent, med undantag för PV IV:an, för att överhuvudtaget kunna göra någon som helst inverkan på utgången.Björn E skrev:De mest kända är naturligtvis Tiger, Königstiger och Panthern men den tank jag tror gjorde mest för Tyskland måste vara Pzkpfw IV (varianterna med lång kanon).
Problemet är att man stirrar sig blind på dessa formidabla stridsvagnar och glömer bort att merparten av de tyska stridsvagnarna ända fram till slutet var tämligen dåliga kontra sina motståndares.
Angående hopblandingen av Hitlers och Stalins order så ber jag om ursäkt för misstaget. Vad jag menade var naturligtvis att Hitler gav en motsvarande order.
Men precis som du skriver så föll ideérna inte de brittiska politikerna i smaken, därför anser jag att de inte insåg detta faktum, till skillnad från tyskarna.Patrik skrev:Inte riktigt korrekt, det var faktiskt britterna som började titta på stridsvagnarnas möjligheter, tyvärr föll inte dessa exeperiment på Salisbury fields i smak för politikerna (dels därför att det efter första världskriget fanns en stark nedrustningslobby i Storbritannien).Björn E skrev:Till skillnad från de flesta andra nationer insåg tyskarna redan under mellankrigstiden man inte kunde utnyttja pansarvagnens största styrka - snabbheten - om man band den till infanteriet.