Tyska soldater

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 12 februari 2003, 16:50

Patrik skrev:
Björn E skrev:Angående stridsvagnar så hade tyskarna på det stora hela bättre utrustning än sina motståndare.
Helt felaktigt, de tyska stridsvagarna var generellt sett sämre fram till 1942 - utom på ett iofs avgörande sätt (d.v.s. de var utrustade med radio) - än sina motståndare.
Vad som fällde avgörandet inledningsvis var skicklighet (i en bra taktik) och en jävla massa tur.
Det kanske var ett lite förhastat uttalande, men jag anser att tyskt pansar i början av kriget var mycket bra. De enda som egentligen kunde sätta något mot dem var T-34:orna - vilka inte var utrustade med radio - , KV-serien och några brittiska (matilda? jag kommer inte ihåg vad de heter). Om man Bortser från dessa, som inte fanns i särskilt stora antal så var tyskt pansar klart överlägset (enligt min ringa mening.).

Patrik skrev:
Björn E skrev:De mest kända är naturligtvis Tiger, Königstiger och Panthern men den tank jag tror gjorde mest för Tyskland måste vara Pzkpfw IV (varianterna med lång kanon).
Men dessa stridsvagnar kommer på tok försent, med undantag för PV IV:an, för att överhuvudtaget kunna göra någon som helst inverkan på utgången.
Problemet är att man stirrar sig blind på dessa formidabla stridsvagnar och glömer bort att merparten av de tyska stridsvagnarna ända fram till slutet var tämligen dåliga kontra sina motståndares.
Jag var lite stressad när jag skrev och hann inte läsa genom det. Vad jag menade var just det du skriver, att Pz IV var en mycket bra vagn och att de andra drog alltför mycket resurser från den.

Angående hopblandingen av Hitlers och Stalins order så ber jag om ursäkt för misstaget. Vad jag menade var naturligtvis att Hitler gav en motsvarande order.
Patrik skrev:
Björn E skrev:Till skillnad från de flesta andra nationer insåg tyskarna redan under mellankrigstiden man inte kunde utnyttja pansarvagnens största styrka - snabbheten - om man band den till infanteriet.
Inte riktigt korrekt, det var faktiskt britterna som började titta på stridsvagnarnas möjligheter, tyvärr föll inte dessa exeperiment på Salisbury fields i smak för politikerna (dels därför att det efter första världskriget fanns en stark nedrustningslobby i Storbritannien).
Men precis som du skriver så föll ideérna inte de brittiska politikerna i smaken, därför anser jag att de inte insåg detta faktum, till skillnad från tyskarna.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 12 februari 2003, 16:50

"Du blandar och ger verkligen, vilket är lite synd, för du har många intressanta synpunkter.
Hitler var (till skillnad från Stalin) inledningsvis inte speciellt klåfingrig (med undantag för stoppet utanför Dunkirk), utan lät sina generaler hållas. "

Det där om Stalin är väl HELT fel. det jag har hört är att talin INTE la sig i vad militären gjorde....

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 12 februari 2003, 16:54

"Det kanske var ett lite förhastat uttalande, men jag anser att tyskt pansar i början av kriget var mycket bra. De enda som egentligen kunde sätta något mot dem var T-34:orna - vilka inte var utrustade med radio - , KV-serien och några brittiska (matilda? jag kommer inte ihåg vad de heter). Om man Bortser från dessa, som inte fanns i särskilt stora antal så var tyskt pansar klart överlägset (enligt min ringa mening.). "

Öhm... Tyskarna hade väl knappt några tanks, exempel vi invasionen av Polen hade de såvitt jag ved ca 600 tanks var av ca hälften var Tjeckiska. Dessa om jag INTE kom ihåg fel anses av många experter varit bättre än panzer kamp vagn ? vilken hade konstruerats mer eller mindre MED soviet i hemlighet medans de "följde" versaille fördraget.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 12 februari 2003, 17:22

Radiolänkgruppchefen skrev:Öhm... Tyskarna hade väl knappt några tanks, exempel vi invasionen av Polen hade de såvitt jag ved ca 600 tanks var av ca hälften var Tjeckiska. Dessa om jag INTE kom ihåg fel anses av många experter varit bättre än panzer kamp vagn ? vilken hade konstruerats mer eller mindre MED soviet i hemlighet medans de "följde" versaille fördraget.
Andra världskriget dag för dag skrev: I september 1939 kan alltså 6 pansardivisioner sättas in med 288 stridsvagnar var(1728 sammanlagt och inte 600), varav hälften är s k Pz Kw-1(864st) på bara 6 ton och bestyckade med två kulsprutor. De fick ökennamnet "sardinburkar" på grund av det tunna pansaret på bara 8-13 mm. Den verkligt effektiva stridsvagnen, nämligen typen Pz Kw-4 på 20 ton med 25 mm kanon, ingår med 24 enheter i varje divison(allt som allt 144) Resten av stridsvagnarna består av typerna Pz Kw-2 och Kw-3.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 12 februari 2003, 17:43

Radiolänkgruppchefen skrev:"Du blandar och ger verkligen, vilket är lite synd, för du har många intressanta synpunkter.
Hitler var (till skillnad från Stalin) inledningsvis inte speciellt klåfingrig (med undantag för stoppet utanför Dunkirk), utan lät sina generaler hållas. "

Det där om Stalin är väl HELT fel. det jag har hört är att talin INTE la sig i vad militären gjorde....
Snarare du som har helt fel, inlednings viss la sig Hitler inte i sina generalers arbete! Något som Stalin gjorde, vilket resulterade i ett totalt fiasko i Kiev för ryssarna! Senare under kriget lätt Stalin sina generaler skötta det militära mer och mer.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 12 februari 2003, 19:43

Hmm det jag har hört om Stalin är att han pga att han INTE hade några militära kunskaper lätt generalerna göra jobbet.

När det kommer till Hitler så väl han inblandad i planerna inför invasionen av Polen. Hitler var givet ALLTID med när det gällde strategin på ett större plan. Menar du att Stalin var med på ett militärt plan trots att han inte hade mycket av kunskap....

Sedan till stridsvagnarna. Jag blandar ihop siffrorna. Men jag VET att tyskarna använde tjeckiska stridsvagnar men grejen är att de DÖPTE om dem till panzer kam vag 40 eller nåt liknande när de gick in i tysk tjänst

återkommer om det.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 12 februari 2003, 19:48

Här har du lite info om det

" By May 22nd, 1939 the first nine LT vz.38 tanks had left the gates of the CKD factory in Praque, Czechoslovakia, but never entered service with the Czech army before the seizure of the country by Germany. The Germans renamed the tank the PzKpfw 38(t). The letter 't' in brackets meant that the tank was of Czech design (the German for Czech is 'tschechisch').
The PzKpfw 38(t) was a light tank, intended mostly for reconnais sance purposes, but at the beginning of World War  II it was succesfully used as a main battle tank. Reasonably well protected, capable of a high speed and adequately armed, the PzKpfw 38(t) was a worthy adversary of the enemy's light tank."

"The PzKpfw 38(t) was first used in action by the Germans during the Polish campain in 1939 and then in France in 1940. The PzKpfw 38(t) tanks from the 8th Panzer Division took part in the battles in Balkans in 1941 and according to the plan of Operation Barbarossa the Germans fielded 623 tanks of this type as well as 41 command PzBfwg 38 (t) tanks. The PzKpfw 38(t) tanks were the basis of the 7th, 8th, 12th, 19th and 20th Panzer Divisions of the Wehrmacht."

http://www.fortunecity.com/business/sto ... /praga.htm

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 12 februari 2003, 19:48

Radiolänkgruppchefen skrev:Men jag VET att tyskarna använde tjeckiska stridsvagnar men grejen är att de DÖPTE om dem till panzer kam vag 40 eller nåt liknande när de gick in i tysk tjänst
Det var Panzerkampfwagen 35(t) och Panzerkampfwagen 38(t), t står naturligtvis för att de var tjeckiska.

/Marcus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 12 februari 2003, 19:58

Kan nog stämma att det fanns Panzerkampfwagen 35(t) som deltog i Polen-kampanjen, men inte så många eftersom produktion kom igång knappt 4 månader innan(22 maj) Tyskland invaderade Polen!(1 sep)

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 12 februari 2003, 20:04

Det står i mitt förra inlägg att panzer kamp vagn 38(t) användes i Polen

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 12 februari 2003, 20:12

Anno skrev:Kan nog stämma att det fanns Panzerkampfwagen 35(t) som deltog i Polen-kampanjen, men inte så många eftersom produktion kom igång knappt 4 månader innan(22 maj) Tyskland invaderade Polen!(1 sep)
Enligt mina referenser så förfogade tyskarna över 164 35(t) vagnar i fältförbanden samt 34 i reserv den 1 september 1939. Antalet 38(t) anges vara 57 hos fältarmén, 5 hos reservförbanden.

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 12 februari 2003, 20:14

Här är siffror på hur många som användes i Polen

"there were 215 command tanks and other armored vehicles including 202 ex-Czech PzKpfw 35(t) and 78 PzKpfw 38(t). Along with tanks,"

http://www.achtungpanzer.com/polcamp.htm
Senast redigerad av 1 Radiolänkgruppchefen, redigerad totalt 12 gånger.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 12 februari 2003, 20:18

Henric Edwards skrev:
Anno skrev:Kan nog stämma att det fanns Panzerkampfwagen 35(t) som deltog i Polen-kampanjen, men inte så många eftersom produktion kom igång knappt 4 månader innan(22 maj) Tyskland invaderade Polen!(1 sep)
Enligt mina referenser så förfogade tyskarna över 164 35(t) vagnar i fältförbanden samt 34 i reserv den 1 september 1939. Antalet 38(t) anges vara 57 hos fältarmén, 5 hos reservförbanden.

~Henric Edwards
Då var dom alltså som Panzerkampfwagen 4, i minoritet!

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 12 februari 2003, 20:21

Massor av fakta om LT-35

" LT-35 was comparable to German PzKpfw III and was an important addition to the Panzerwaffe."

http://www.achtungpanzer.com/pzcz1.htm

"LT-38 drew on the experience from earlier LT-35 and became the most successful product of the Czechoslovak industry. LT-38 in different variants was exported to many countries and gained an excellent reputation among its foreign users such as Sweden (THN Sv), Iran / Persia (TNH), Peru (LTP), Switzerland (LTH - Pz39) and Lithuania (LTL). "

" the LT-38 became one of the most important tanks used by the Panzertruppe and was retained in production as a tank until June of 1942. "

http://www.achtungpanzer.com/pzcz.htm

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 12 februari 2003, 20:24

Anno skrev:
Henric Edwards skrev:

~Henric Edwards
Då var dom alltså som Panzerkampfwagen 4, i minoritet!
Japp. Men antalet Pz IV var 208 mot 99 Pz III.

~Henric Edwards

Skriv svar