sverige fegt?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 2 oktober 2003, 11:12

Som min otroligt skickliga historie lärare utryckte det.

Man kan säga vad man vill om Sveriges Neutralitet, men om du åker till något annat land europa, så känner varje person någon som stupade i kriget.
Vad vill han säga med detta? Att människor dog? Ja, folk dör faktiskt i krig. Det är det som liksom är mening med krig, att döda fienden, en fiende som vill döda dig.

Andreas:
rädslan för krig och själva krigets helvete.
Jo, alla människor är väl rädda för krig, ingen vill dö. Men förklara för mig hur de polska soldaterna tänkte, eller de amerikanska fallskärmsjägarna som kastade sig själv ut ur ett flygplan. Dessa unga grabbar var precis som du och jag. Eller var de inte rädda för döden?

När Westerplatte föll och de tyska trupperna intog kasernerna på området så tillfångatogs radiotelegrafisten (kommer inte ihåg hans namn). Han vägrade att avslöja koderna och anropsnamnen till andra befästa positioner, framförallt till Hel. Trots att de tyska utfrågarna hotade med döden så vägrade han. Så småningom drogs han ut och fick ett skott i nacken, men koderna hade han inte avslöjat. Hur skulle du, Andreas, beskriva den här soldatens agerande? Vad tänkte han på? Hade han drömmar om framtiden? Barn? Var han hjärntvättat som gav sitt liv?

Han dog för sitt land. Han dog för sina kämpande kamrater ute vid Hel och andra positioner. Jag vet att de allra flesta på Forumet kommer komma med smarta kommentarer om vad jag har skrivit.

Många er skrattar säkerligen lite när hjältemod visas i krigsfilmer, ni tänker, så var det inte. Cyniska kommentarer, förringanden, förlöjliganden, sånt hör man ofta efter ett biobesök i en svenska salong efter en krigsfilm. Men soldater i alla armeer offrar sig, och enligt mig är det beundransvärt. Att dö är i sig inte beundransvärt, men att utsätta sig själv för fara i syfte att rädda andra, det är beundransvärt. Att förlöjliga det, är tecken på bristande insikt och att man själv kanske egentligen skulle vilja vara modigare men inte vågar.

Beträffande det andra som Andreas skriver, så är jag benägen att hålla med. Det var tur för Sverige att man inte drogs med i kriget. Och att diskutera huruvida Sveriges agerande var riktigt eller ej, det är efterklokhet, och efterklokhet ska inte historiker syssla med.

Diskussioner om den svenska järnmalmens betydelse, om kullagrens betydelse osv är också meningslösa. Hitlertyskland behövde de svenska produkterna och Sverige tillhandahöll dem. punkt.

Mvh artur

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 2 oktober 2003, 15:01

sonderling skrev: Men jag anser att Sverige agerade oftare till Tyskarnas för mån en till de allierades.
Självklart, vårt land befann sig bara några mil från själva Tyskland och man satt omslutten av Tyska landområden, hade det varit tvärtom (att Enland hade varit några mil från Sverige och vi befann oss omringade runt England) så hade vi varit mer inställda till att blikta England framför Tyskland.

Detta kan inte bara förklaras av att vi var ”rädda” för Tyskland, eftersom man i många fall gick ett steg längre en vad som krävdes för att vara tillmötes gående.
Tex?

/Anno

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 2 oktober 2003, 20:36

stanislav skrev:Men soldater i alla armeer offrar sig, och enligt mig är det beundransvärt.
Är det beundransvärt om det står en äcklig NKVD-kommunist bakom ryggen på dig, och skjuter dig om du vill retirera? Då gör man det väl av ren överlevnadsinstinkt? :?
Soldaterna i Röda armén hade nog inte särskilt mycket att vara stolta över, särskilt inte dom som gick in och våldtog kvinnor i Karelen eller Ostpreussen. Alla gjorde visserligen inte såna här övergrepp, men slogs de verkligen för "det goda"?

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 2 oktober 2003, 21:17

Löwe skrev:
stanislav skrev:Men soldater i alla armeer offrar sig, och enligt mig är det beundransvärt.
Är det beundransvärt om det står en äcklig NKVD-kommunist bakom ryggen på dig, och skjuter dig om du vill retirera? Då gör man det väl av ren överlevnadsinstinkt? :?
Soldaterna i Röda armén hade nog inte särskilt mycket att vara stolta över, särskilt inte dom som gick in och våldtog kvinnor i Karelen eller Ostpreussen. Alla gjorde visserligen inte såna här övergrepp, men slogs de verkligen för "det goda"?
det där att dom sköt folk när dom retirerade, förekom väl inte så ofta? rätta mej om jag har fel. samt så var inte tyskarna helt oskyldiga dom heller när det gällde våldtäkter :P

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 2 oktober 2003, 21:44

var det inte ryssarna som dödade alla i några byar som hämnd och pl¨gade invånarna till döds.. jag läste det i nån tråd.. kanske är någe som nazisterna hittat på?.. rätta mig om jag har fel..

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 3 oktober 2003, 01:39

mrvector skrev:det där att dom sköt folk när dom retirerade, förekom väl inte så ofta? rätta mej om jag har fel. samt så var inte tyskarna helt oskyldiga dom heller när det gällde våldtäkter :P
Enligt Anthony Beevors bok "Stalingrad" så avrättades (om jag minns rätt) runt 11.000 ryska soldater för feghet under striden. Det motsvarar en infanteridivision, så det är nog att betrakta som "ofta"...

Användarvisningsbild
volgar
Medlem

Inlägg av volgar » 3 oktober 2003, 08:33

det är ofta.. Och det var bara i stalingrad.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 3 oktober 2003, 11:25

mrvector skrev:det där att dom sköt folk när dom retirerade, förekom väl inte så ofta? rätta mej om jag har fel. samt så var inte tyskarna helt oskyldiga dom heller när det gällde våldtäkter
Helt oskyldiga nej. Men det var nog ovanligt med gruppvåldtäkter så som ryssarna gjorde. I och för sig är all våldtäkt hemsk, så det kanske är dumt att jämföra, men ändå.
De tyskar och finnar som gjorde brott blev i regel ställda inför rätta. I Sovjet brydde sig inte regimen om detta, eftersom de inte brydde sig om offren.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem

Inlägg av Luno » 3 oktober 2003, 12:54

Löwe skrev:
mrvector skrev:det där att dom sköt folk när dom retirerade, förekom väl inte så ofta? rätta mej om jag har fel. samt så var inte tyskarna helt oskyldiga dom heller när det gällde våldtäkter
Helt oskyldiga nej. Men det var nog ovanligt med gruppvåldtäkter så som ryssarna gjorde. I och för sig är all våldtäkt hemsk, så det kanske är dumt att jämföra, men ändå.
De tyskar och finnar som gjorde brott blev i regel ställda inför rätta. I Sovjet brydde sig inte regimen om detta, eftersom de inte brydde sig om offren.
Det där att tyskarna ställde inför rätta som begick övergrepp är fruktansvärt fell.
Tror du verkligen Tyskarna skulle bry sig om soldaten Müller skött ner en gammal tant som råkade va Jude eller zigenare.. och det var inte ovanligt med att Tyska soldater begick gruppvåldtäckt det finns flera exempel på det från Nürnberg-rättegången

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 3 oktober 2003, 13:46

Vänligen håll dig ifrån detta språkbruk här Löwe.
r det beundransvärt om det står en äcklig NKVD-kommunist bakom ryggen på dig, och skjuter dig om du vill retirera? Då gör man det väl av ren överlevnadsinstinkt?
/Robert Sköld

Användarvisningsbild
zjukov
Medlem

Inlägg av zjukov » 3 oktober 2003, 17:32

börjar väl komma ganska långt från ämnet nu... börja en ny tråd istället

/greger

Användarvisningsbild
Relay
Medlem

Inlägg av Relay » 3 oktober 2003, 18:04

Andreas Wien skrev:Jag tycker att det är nästan pinsamt att vissa debattörer, som inte ens var påtänkta när kriget pågick, kommer in och kommenterar att vi var fega när vi idag nästan omöjligen kan sätta oss in i den dåvarande världspolitiska stämningen, rädslan för krig och själva krigets helvete.

Så sent som i går natt såg jag (ännu) en dokumentär där gamla tyska och ryska veteraner gråtande satt och berättade krigets fasor på östfronten 1945. Om dessa krigsveteraner skulle ha kunnat få välja mellan att bo i ett ej krigförande land som Sverige eller att strida på östfronten, så skulle de gladligen ha valt att ha ett normalt liv med sina anhöriga i Sverige.

Vi i Sverige kan tacka våran lyckliga stjärna att vi har haft turen och omständigheterna med oss att ha klarat oss i från både det första och andra världskriget. Glöm inte att detta var en stor anledning till att vi kom att få ett sådant stort socialt uppsving i landet efter kriget.

Krig är bara romantiska i filmer. I verkligheten är ett krig obeskrivbart. Det råder endanst bråd död, lidanade och sorg och alla "hjältar" är lämlästade eller försvunna...

Sverige gjorde det ända rätta att försöka hålla oss utanför denna obeskrivliga tragedi...

Mvh Andreas Wien
Måste komma inbrytande här med en fråga
Tycker du Sverige skulle gått med i kriget på dom allierades sida om kriget skulle förkortatas med en eller två månader tack vare Sveriges medverkan?

Svara ärligt nu.

Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 3 oktober 2003, 23:44

Angående Sveriges feghet... USA var lika fegt som Sverige (om inte fegare) med tanke på deras makt och läge. Kriget skulle blivit mycket kortatre om USA gick med i kriget 1939.

Panzerfaust
Utsparkad

Inlägg av Panzerfaust » 3 oktober 2003, 23:58

Missupfattning

Användarvisningsbild
maTen
Ny medlem

Inlägg av maTen » 4 oktober 2003, 14:31

Jag tycker att man kan kalla frankrike som lite "halv" fega. För om dom bara hade gått in med sin armé i Tyskland när Hitler var med hela sin armé i Polen så hade AVK blivt mycket kortare.

Skriv svar