Quiz: Medeltid
I början av 700-talet av ett nomadfolk från Sudan(?)(Beja?) Adulis var en handelsstad i Eritrea(?)vevaphon skrev:Försöker mig väl på en fråga då.
Vilket år ödelades den afrikanska staden Adulis och vilka var det som ödelade den?
/B
Vevaphon, jag tvivlar på att du kommer få ett svar, i alla fall inte om folk skall följa quizets regler. Det är ju kunskap direkt ur minnet som gäller när man svarar, utan att kolla i böcker och på nätet. Själv har jag gett upp för länge sen (har aldrig varit bra på afrikansk historia) och gjort en sökning på nätet. Hittade många intressanta saker om Aksum-riket som jag inte vetat innan, så det var ju kul, men exakt årtalsangivelse för invasionen av Adulis har jag bara hittat på ett ställe. De flesta nöjer sig med att ange, precis som UrsusRex, "början av 700-talet". Vilket får åtminstone mig att tro att det exakta årtalet är omtvistat, och i vilket fall ganska okänt. Tvivlar på att någon har det i huvudet utan att fuska.
Jag utgår från att jag har hyffsat rätt i vart fall och ställer en fråga?
Men om nån vet mer om varför de anföll Adulis om det nu var Beja, så varför?
Jag kollade på Jean´dÁrc igår kväll på trean. Hon är ju rätt känd men en annan kvinna som stred var Eleonora av Akvitanien. Hon startade bland annat ett uppror mot sin make Henrik II av England. Men hon stred också på ett annat ställe eller för en annan sak ska jag säga för jag vet inte riktigt var.
Men frågan lyder vad är Eleonora av Akvitanien känd för att ha deltagit i?
(En rätt lätt fråga om man tänker efter)
En annan kvinna som stred var grevinnan av Bretagne som 1341 "med en mans mod ochh ett lejons djärvhet" försvarade sin makes borg och sedan ledde en motattack.
Mvh
Björn
Men om nån vet mer om varför de anföll Adulis om det nu var Beja, så varför?
Jag kollade på Jean´dÁrc igår kväll på trean. Hon är ju rätt känd men en annan kvinna som stred var Eleonora av Akvitanien. Hon startade bland annat ett uppror mot sin make Henrik II av England. Men hon stred också på ett annat ställe eller för en annan sak ska jag säga för jag vet inte riktigt var.
Men frågan lyder vad är Eleonora av Akvitanien känd för att ha deltagit i?
(En rätt lätt fråga om man tänker efter)
En annan kvinna som stred var grevinnan av Bretagne som 1341 "med en mans mod ochh ett lejons djärvhet" försvarade sin makes borg och sedan ledde en motattack.
Mvh
Björn
Alldeles rätt med stjärna i kanten...jag har förstått det som att hon faktiskt deltog i strider också.Engan skrev:Hon och ett antal andra kvinnor hängde väl med på andra korståget, för att vårda sårade? Vet inte om hon någonsin personligen stred, men ganska kaxigt var det onekligen
Påven tyckte inget vidare om detta, så inför nästa korståg blev det väl officiellt förbjudet för kvinnor att delta.
Din tur
Mvh
Björn
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Den Irländska missionen började i England på 500-talets början och den påvliga missionen vid slutet av 500-talet. Landet blev Slutligen kristet under 600-talet. Kungen var desto klurigare att komma på, jag gissar på den mytomspunne Artur, med risk för att göra bort mig
. Satt inte den gode Artur som kung runt 500-600?
/Robert Sköld
/Robert Sköld