Pilbåge vs flintlåsgevär

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 16 februari 2004, 20:58

Solitaire skrev:Var det inte uppkomsten av kanoner som gjorde långbågen föråldrad?
Vad menar du?

En annan fördel pilbågar saknar, man kan inte sätta en bajonett på dom! ;)

Användarvisningsbild
Leprazy
Medlem

Inlägg av Leprazy » 16 februari 2004, 21:06

Solitaire skrev:Var det inte uppkomsten av kanoner som gjorde långbågen föråldrad?
Betvivlar jag då jag då dåtidens kanoner inte hade samma effekt på långa vägar som t ex kanoner under Ivk!

(Bara apropå, visste ni om att man använde olja från valar till kanonernas granater under Ivk :wink: )

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 16 februari 2004, 21:49

Backis skrev:
Vad menar du?

En annan fördel pilbågar saknar, man kan inte sätta en bajonett på dom! ;)
Användes inte enheter med långbågar mer som artilleri än handeldvapen?

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 17 februari 2004, 14:24

Djinghis Khan skrev:
Ja77 skrev:Backis: Om bågen var ett sådant överlägset vapen, varför försvan den så fort? eller var mentaliten nu har vi nya skryt vapen som skrämer fienden mer än någon gammal båge.
Den försvann ju inte fort, Engelsmännen använde den fortfarande fram till 1640-talet och osmanerna använde bågar inpå 1800-talet

/DK M
I England så utfärdade Rådet (Privy Council) ett dekret 1595 som förbjöd bågen såsom vapen i de utvalda sk "Trained Bands" som utgjorde Englands enda övade väpnade styrka. (Oräknat värvade soldater i fransk och holländsk tjänst.) Bågskyttarna räkandes automatiskt som "untrained men" och ingick i den allmäna milisen. Året därpå avskaffades långbågen helt som vapen och alla bågskyttar skulle ombeväpnas med handeldvapen. Men redan långt innan det så hade bruket av bågar minskat. Visserligen så var 18% av fotsoldaterna som man samlade för att möta armadan 1588 bågskyttar. Men bland trupperna i Irland, frankrike och Nederländerna så var bruket av bågar mycket litet.

Den härdade krigsmanen och officeren Sir Roger Williams skrev att han hellre hade 500 musketörer än 1500 bågskyttar. Vidare beskrev han hur det bara gick 1500 stridsdugliga bågskyttar på 5000 bågskyttar. Och att efter 3 månaders fälttåg på vintern eller under en kall vår eller höst så kunde inte en bågskytt av tio behåll styrkan som krävde för att göra verkan på 240-280 yards

Någon bruk av långbågar i strid under 1600-talet bland engelska styrkor är jag mycket skeptiskt till, visserligen så skickades långbågar, "bills" och andra föråldrade vapen till milisen i de norra grevskapen under det sk 1:a Biskopskriget mellan England och Skottland men dessa bågar verkar aldrig ha använts. Efter det så finns det mig veterligen ingen uppgift om engelska bågskyttar som har överlevt källgranskning.
Delar av höglandskottarnas uppbåd under krigen på 1600-talet behöll däremot bågen som vapen in på 1650-talet men stridsvärdet på de uppbåden var lågt. De bästa enheterna var konvetionellt utrustade med musköt och pik.

/Daniel

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 17 februari 2004, 14:37

Långbågar användes under Engelska inbördeskriget... dock inte av Cromwell's NMA troligtvis. ;)

Vi pratar då förstås om MILIS, inte stående arméer.

Letar efter källhänvisningar...

-edit-
...och när jag verkligen läser din post så står det ju redan där...

F'låt... :oops:

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 17 februari 2004, 14:56

Backis skrev:Långbågar användes under Engelska inbördeskriget... dock inte av Cromwell's NMA troligtvis. ;)

Letar efter källhänvisningar...
Ser framemot att se dem, har studerat inbördeskrigen i england, skottland och irland länge själv och det här är IMHO vad forskning visar:
Som jag skrev ovan så har inga beskrivningar av långbågar i england under inbördeskrigen överlevt en granskning av källorna. Men myten lever kvar fortfarande, de bågar som brukades i strid användes av gaeliska höglands skottar och irländare under striderna i deras egna länder. Någon användning av långbågar finns inte belagd bland engelska förband oavsett om de var trofast royalister eller förrädiska parlamentariker. Så bågar användes under krigen men inte av engelsmän :wink:
Daniel

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 17 februari 2004, 15:54

Någon bruk av långbågar i strid under 1600-talet bland engelska styrkor är jag mycket skeptiskt till, visserligen så skickades långbågar, "bills" och andra föråldrade vapen till milisen i de norra grevskapen under det sk 1:a Biskopskriget mellan England och Skottland men dessa bågar verkar aldrig ha använts. Efter det så finns det mig veterligen ingen uppgift om engelska bågskyttar som har överlevt källgranskning.
Vad jag har hört så var det just engelska styrkor i Frankrike som hade kvar långbågarna på 1640-talet.

/DK M

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 17 februari 2004, 16:07

Djinghis Khan skrev:
Vad jag har hört så var det just engelska styrkor i Frankrike som hade kvar långbågarna på 1640-talet.

/DK M
Det förklara saken, det fanns nämligen inga engelska styrkor i Frankrike under 1640-talet.
Engelsmänen var fullt upptagna med krigen med skottarna, revolten på irland och inbördeskrigen. Tom huvuddelen av de engelska soldaterna i svensk och holländsk tjänst återvände hem under perioden.
Mvh
Daniel

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 17 februari 2004, 16:38

Kapten_Gars skrev:
Djinghis Khan skrev:

/DK M
Det förklara saken, det fanns nämligen inga engelska styrkor i Frankrike under 1640-talet.
Engelsmänen var fullt upptagna med krigen med skottarna, revolten på irland och inbördeskrigen. Tom huvuddelen av de engelska soldaterna i svensk och holländsk tjänst återvände hem under perioden.
Mvh
Daniel
Tja inte vet jag, jag ska försöka leta upp stället där jag läste det, eftersom jag inte gärna släpper ett påstående i första taget...

/DK M

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 20 februari 2004, 07:13

Ja77 skrev: Djinghis Khan: läste någonstans att britiska trupper blev anfallna av bågbrväpnade indiska rebeler under 1800-talet? och den engelska offisern sa ungefär att han föredrog att bli beskjuten av kulor än pilar.
Det är nog för att man hinner uppfatta att pilarna kommer flygande mot en som det känna otäckare att bli beskjuten med pilar än med kulor.

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 20 februari 2004, 12:46

Djinghis Khan skrev:
Tja inte vet jag, jag ska försöka leta upp stället där jag läste det, eftersom jag inte gärna släpper ett påstående i första taget...

/DK M
Skall bli intressant att läsa vad du får fram :) , får dock erkänna att jag är rätt säker på min sak eftersom krigen på de brittiska öarna 1639-1651 är ett av mina speciall intressen och jag har gott om källor.
Det kan inte vara så att det rör sig om undsättnings expidtionerna till La Rochelle på 1620-talet? Eller de statliga engelska armeerna som deltog i 30-åriga kriget 1621-1623 och 1631?
/Daniel

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 20 februari 2004, 13:19

Kapten_Gars skrev: Skall bli intressant att läsa vad du får fram :) , får dock erkänna att jag är rätt säker på min sak eftersom krigen på de brittiska öarna 1639-1651 är ett av mina speciall intressen och jag har gott om källor.
Det kan inte vara så att det rör sig om undsättnings expidtionerna till La Rochelle på 1620-talet? Eller de statliga engelska armeerna som deltog i 30-åriga kriget 1621-1623 och 1631?
/Daniel
hm... det jag hittar styrker din tes (1595), så jag ger mig.

Vad vet du om långbågsanvändning i flottan? :)

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 20 februari 2004, 13:38

Tyvärr inte så mycket då jag är en riktig landkrabba :D
Det jag vet är att det fanns långbågar ombord fram tom 1590-talet. Men antalet minskade hela tiden eftersom det var relativt ont om kvalificerade bågskyttar och man kunde lära vem som helst att skjuta med musköt.

Sedan så gällde 1595 och 1596 års beslut även flotta eftersom soldaterna hämtades från armen på olika sätt. Det är IMHO inte troligt att långbågen levde kvar särskilt länge efter 1600 helt enkelt därför att det inte fanns några bågskyttar att rekrytera. Det krävdes ju att en stor del av befolkningen övade ständigt och från barnsben för att ha en en tillräckligt stor grupp att rekrytera ifrån.

Fast det tog tid innan bågen helt försvann som vapen, sista gången någon dödades av en engelsk långbåge i strid var 1943(!).

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem

Inlägg av Djinghis Khan » 20 februari 2004, 13:48

Skall bli intressant att läsa vad du får fram :) , får dock erkänna att jag är rätt säker på min sak eftersom krigen på de brittiska öarna 1639-1651 är ett av mina speciall intressen och jag har gott om källor.
/Daniel
Det är nog mycket möjligt eftersom det var ett tag sedan jag läste det. Finns det uppgifter om bågskyttar vid de expeditionerna?
Fast det tog tid innan bågen helt försvann som vapen, sista gången någon dödades av en engelsk långbåge i strid var 1943(!).
När och var var det?

/DK M

Användarvisningsbild
Backis
Medlem

Inlägg av Backis » 20 februari 2004, 14:02

Jag har för mig att vissa Brittiska kommandotrupper affekterade långbågen. ;)

Det var väl nån stackars Tysk vakt på nån av kanalöarna. :?

Skriv svar