Vad menar du?Solitaire skrev:Var det inte uppkomsten av kanoner som gjorde långbågen föråldrad?
En annan fördel pilbågar saknar, man kan inte sätta en bajonett på dom!
I England så utfärdade Rådet (Privy Council) ett dekret 1595 som förbjöd bågen såsom vapen i de utvalda sk "Trained Bands" som utgjorde Englands enda övade väpnade styrka. (Oräknat värvade soldater i fransk och holländsk tjänst.) Bågskyttarna räkandes automatiskt som "untrained men" och ingick i den allmäna milisen. Året därpå avskaffades långbågen helt som vapen och alla bågskyttar skulle ombeväpnas med handeldvapen. Men redan långt innan det så hade bruket av bågar minskat. Visserligen så var 18% av fotsoldaterna som man samlade för att möta armadan 1588 bågskyttar. Men bland trupperna i Irland, frankrike och Nederländerna så var bruket av bågar mycket litet.Djinghis Khan skrev:Den försvann ju inte fort, Engelsmännen använde den fortfarande fram till 1640-talet och osmanerna använde bågar inpå 1800-taletJa77 skrev:Backis: Om bågen var ett sådant överlägset vapen, varför försvan den så fort? eller var mentaliten nu har vi nya skryt vapen som skrämer fienden mer än någon gammal båge.
/DK M
Ser framemot att se dem, har studerat inbördeskrigen i england, skottland och irland länge själv och det här är IMHO vad forskning visar:Backis skrev:Långbågar användes under Engelska inbördeskriget... dock inte av Cromwell's NMA troligtvis.
Letar efter källhänvisningar...
Vad jag har hört så var det just engelska styrkor i Frankrike som hade kvar långbågarna på 1640-talet.Någon bruk av långbågar i strid under 1600-talet bland engelska styrkor är jag mycket skeptiskt till, visserligen så skickades långbågar, "bills" och andra föråldrade vapen till milisen i de norra grevskapen under det sk 1:a Biskopskriget mellan England och Skottland men dessa bågar verkar aldrig ha använts. Efter det så finns det mig veterligen ingen uppgift om engelska bågskyttar som har överlevt källgranskning.
Det förklara saken, det fanns nämligen inga engelska styrkor i Frankrike under 1640-talet.Djinghis Khan skrev:
Vad jag har hört så var det just engelska styrkor i Frankrike som hade kvar långbågarna på 1640-talet.
/DK M
Tja inte vet jag, jag ska försöka leta upp stället där jag läste det, eftersom jag inte gärna släpper ett påstående i första taget...Kapten_Gars skrev:Det förklara saken, det fanns nämligen inga engelska styrkor i Frankrike under 1640-talet.Djinghis Khan skrev:
Vad jag har hört så var det just engelska styrkor i Frankrike som hade kvar långbågarna på 1640-talet.
/DK M
Engelsmänen var fullt upptagna med krigen med skottarna, revolten på irland och inbördeskrigen. Tom huvuddelen av de engelska soldaterna i svensk och holländsk tjänst återvände hem under perioden.
Mvh
Daniel
Det är nog för att man hinner uppfatta att pilarna kommer flygande mot en som det känna otäckare att bli beskjuten med pilar än med kulor.Ja77 skrev: Djinghis Khan: läste någonstans att britiska trupper blev anfallna av bågbrväpnade indiska rebeler under 1800-talet? och den engelska offisern sa ungefär att han föredrog att bli beskjuten av kulor än pilar.
Skall bli intressant att läsa vad du får framDjinghis Khan skrev:
Tja inte vet jag, jag ska försöka leta upp stället där jag läste det, eftersom jag inte gärna släpper ett påstående i första taget...
/DK M
hm... det jag hittar styrker din tes (1595), så jag ger mig.Kapten_Gars skrev: Skall bli intressant att läsa vad du får fram, får dock erkänna att jag är rätt säker på min sak eftersom krigen på de brittiska öarna 1639-1651 är ett av mina speciall intressen och jag har gott om källor.
Det kan inte vara så att det rör sig om undsättnings expidtionerna till La Rochelle på 1620-talet? Eller de statliga engelska armeerna som deltog i 30-åriga kriget 1621-1623 och 1631?
/Daniel
Det är nog mycket möjligt eftersom det var ett tag sedan jag läste det. Finns det uppgifter om bågskyttar vid de expeditionerna?Skall bli intressant att läsa vad du får fram, får dock erkänna att jag är rätt säker på min sak eftersom krigen på de brittiska öarna 1639-1651 är ett av mina speciall intressen och jag har gott om källor.
Det kan inte vara så att det rör sig om undsättnings expidtionerna till La Rochelle på 1620-talet? Eller de statliga engelska armeerna som deltog i 30-åriga kriget 1621-1623 och 1631?
/Daniel
När och var var det?Fast det tog tid innan bågen helt försvann som vapen, sista gången någon dödades av en engelsk långbåge i strid var 1943(!).