Hendte det virkelig et folkemord i Armenia i 1915?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 5 februari 2004, 11:16

Det är alltid intressant med material från tryckta källor. :)

Finns det någon här som kan turkiska och kan avgöra om detta är samma telegram som finns här?
http://www.ermenisorunu.gen.tr/english/archive/061.html

Henrik

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 5 februari 2004, 14:51

Det är säkerligen problematiskt, eftersom det är skrivet med det arabiska alfabetet innan reformen till det Latinska alfabetet...

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 7 februari 2004, 04:28

Det var intressant inlägg där Dan - När det gäller Henkes fråga angående översättningen stämmer det som Dan skrivit om gammalturkiskan men så gott jag kan översätta (från de latinska bokstäver som fanns på dokumenten som du hade länkat till) :

http://www.ermenisorunu.gen.tr/english/archive/061.html

ARCHIVE DOCUMENTS:

Första dokumentets latinska bokstäver tyder: Andonien(?)s Halep(?) minister Mustafa Abdülhalik (beyé = Herr) påskrivna/skickade falska signatur.

ARCHIVE DOCUMENTS:

Andra dokumentets latinska bokstäver tyder: Med Haleps(?) minister Mustafa Abdülhaliks (beyé = Herr) signatur skickade dokument till inrikes minister 25 Januari 1331 - 7 februari 1916: dokument nummer är 718.

[25 Januari 1331 enligt den Islamiska tideräkningen!]

ARCHIVE DOCUMENTS:

Tredje dokumentet är på engelska

Måste säga att jag inte blev klokare av min översättning :D Kan inte säga att översättningen är 100 % korrekt men den kanske hjälper tänkte jag. Men det är nog de mest ointressanta delarna som går att översätta. Signatur eller vem som skickat/tagit emot vad - vart och när mm.

Mvh// Bedrettin

Användarvisningsbild
Tamar
Ny medlem

Folkmordet på armenierna 1915

Inlägg av Tamar » 30 mars 2004, 22:10

Hej på er allesammans,

Svar till:
viewtopic.php?t=12732&highlight=armenien

Jag vill bara klargöra vissa saker som folk har skrivit här. Jag förmodar att ni inte är så pålästa om vad som hände armenierna och andra kristna, assyrier och greker, i det historiska hemlandet armenien dvs. östra turkiet efter allt jag läst här.

Jag blir som är född i Sverige skäms över att folk är så omedvetna om vad som händer, det ända ni verkar tro på är det ni läser i DN och
om andra världskriget i svenska skolor, eftersom det är det ända som verkar viktigt nu för tiden...

Israel förnekar folkmordet eftersom dom är allierade med Turkiet, go figuer hur det lligger till efter det. Det är bara att kolla på vilka som är allierade med vilka, och hur dom handlar.

Och för guds skull, jag skäms att ni har publicerad turkiska propaganda sidor mot armenien!! Det är verkligen skrattretande!!
gå inte till ermenu hat sidorna, det är verkligen förolämpande mot en normal människa, och mot mig som armenier också.

Dom hävdar t.o.m att det var armenierna som hade folkmord på turkar.
Det är lätt för en minoritet som om vi ska ta det från början, som var helt obeväpnad(det var förbjudet helt enkelt för kristna), och dessutom ska en minoritet ha haft folkmord på "turkar" som var i stor majoritet!!!!?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Re: Folkmordet på armenierna 1915

Inlägg av Martin Tunström » 30 mars 2004, 22:45

Tamar skrev:Jag vill bara klargöra vissa saker som folk har skrivit här. Jag förmodar att ni inte är så pålästa om vad som hände armenierna och andra kristna, assyrier och greker, i det historiska hemlandet armenien dvs. östra turkiet efter allt jag läst här.
För det första är det inte alla här på Skalman som skrivit det där, så rikta då din kritik mot enskilda medlemmar och inte mot 2600 medlemmar. [Om att folk här inte är pålästa] För det andra är hela det här inlägget som du skrivit bara ett gnällinlägg på alla som inte har samma åsikt som dig. Du har inget att komma med, inga fakta som reviderar det som påståts i den tråd som upprör dig så, utan bara vanligt gnäll! [Bra start] :roll:
Jag blir som är född i Sverige skäms över att folk är så omedvetna om vad som händer, det ända ni verkar tro på är det ni läser i DN och
om andra världskriget i svenska skolor, eftersom det är det ända som verkar viktigt nu för tiden...
Jaså, har du några som helst belägg för att vi här på Skalman "verkar tro på är det ni läser i DN och om andra världskriget i svenska skolor", eller är det något du suttit och fabricerat ihop? :roll:
Och för guds skull, jag skäms att ni har publicerad turkiska propaganda sidor mot armenien!!

Men kom med fakta för det då, i stället att gappa om att du skäms. :roll:
gå inte till ermenu hat sidorna, det är verkligen förolämpande mot en normal människa, och mot mig som armenier också.
Där kom det, du är armenier och då har du rätt och alla andra har fel, särskilt svenskar och andra som inte är armenier. [Att ditt inlägg bara är ett gnällinlägg stärker mitt resonemang]

/Martin

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 31 mars 2004, 00:47

Tamar skrev:Hej på er allesammans,

Svar till:

Jag vill bara klargöra vissa saker som folk har skrivit här. Jag förmodar att ni inte är så pålästa om vad som hände armenierna och andra kristna, assyrier och greker, i det historiska hemlandet armenien dvs. östra turkiet efter allt jag läst här.
hej Tamar: du förmodar fel.

Allt pekar på att du blev medlem på skalman bara för att skriva det där
inlägget, *host* vajnande *host* Så du har ingen aning om vad skalman är, vilka som finns här, vad dem står för, jag tycker du ska be om ursäkt till alla andra då du egentligen pekar på mig med ditt vajnande, men du vågar ju knappt skriva det. Ditt inlägg var det första du skrivit på skalman, därför tror jag att du pratar i nattmössan men jag kan ju ha fel. Sen blundar du för resultatet av debatten kring folkmordet på armenier. Jag som turk erkänner folkmordet. Det är hur fel som helst att förneka det, sen om mina fakta är fel och att jag bedömmer allt så hemskt dåligt får väl du förbättra med lite riktig fakta än att vajna och tro att du är professor i "armenien-kunskap" Det skulle vara mer intressant om du hade skrivit någonting nytt och konstruktivt, mer givande.
Tamar skrev: Jag blir som är född i Sverige skäms över att folk är så omedvetna om vad som händer, det ända ni verkar tro på är det ni läser i DN och
Är det något speciellt att du som född i Sverige skäms från en som är född i Argentina? Hur kan folk vara omedvetna om vad som händer om dem läser DN, en tidning? Sen hur dem värderar det som händer och källan är väl en annan sak. Om inte du går på svensk skola, vart går du då? Du kan väl upplysa oss om vad som är viktigare "nu för tiden"?

Tamar skrev: Israel förnekar folkmordet eftersom dom är allierade med Turkiet, go figuer hur det lligger till efter det. Det är bara att kolla på vilka som är allierade med vilka, och hur dom handlar.
Skulle detta vara någonting nytt?

Tamar skrev: Och för guds skull, jag skäms att ni har publicerad turkiska propaganda sidor mot armenien!! Det är verkligen skrattretande!!

Det är lätt för en minoritet som om vi ska ta det från början, som var helt obeväpnad(det var förbjudet helt enkelt för kristna), och dessutom ska en minoritet ha haft folkmord på "turkar" som var i stor majoritet!!!!?
Ok om dem är propaganda sidor så borde du faktist peka på vilka du menar, för att det finns faktist riktigt bra hemsidor om Armenien här, hur kan du missa dem, du som är expert. Du som är bättre än oss borde länka till bra hemsidor också. Du har förolämpat 2600 medlemmar med ett inlägg, det visar ju på att du är i lika låg nivå som jag då, fast du är betydligt mer trångsynt.

MVH//Artificial

Säg mig vad du egentligen tillfört oss?

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 31 mars 2004, 01:08

Låt inte denna tråd spåra ur till ett gräl.

Jag ser fram emot att ni i lugn och ro lägger fram era olika synpunkter, eftersom ämnet är intressant och flera kompletterande synvinklar ökar vår förståelse för både sakernas tillstånd och deras komplexitet.

Användarvisningsbild
Tamar
Ny medlem

Inlägg av Tamar » 31 mars 2004, 02:54

Artificial skrev:
Tamar skrev:Hej på er allesammans,

Svar till:

hej Tamar: du förmodar fel.

Allt pekar på att du blev medlem på skalman bara för att skriva det där
inlägget, *host* vajnande *host* Så du har ingen aning om vad skalman är, vilka som finns här, vad dem står för, jag tycker du ska be om ursäkt till alla andra då du egentligen pekar på mig med ditt vajnande, men du vågar ju knappt skriva det. Ditt inlägg var det första du skrivit på skalman, därför tror jag att du pratar i nattmössan men jag kan ju ha fel. Sen blundar du för resultatet av debatten kring folkmordet på armenier. Jag som turk erkänner folkmordet. Det är hur fel som helst att förneka det, sen om mina fakta är fel och att jag bedömmer allt så hemskt dåligt får väl du förbättra med lite riktig fakta än att vajna och tro att du är professor i "armenien-kunskap" Det skulle vara mer intressant om du hade skrivit någonting nytt och konstruktivt, mer givande.
Tamar skrev: Jag blir som är född i Sverige skäms över att folk är så omedvetna om vad som händer, det ända ni verkar tro på är det ni läser i DN och
Är det något speciellt att du som född i Sverige skäms från en som är född i Argentina? Hur kan folk vara omedvetna om vad som händer om dem läser DN, en tidning? Sen hur dem värderar det som händer och källan är väl en annan sak. Om inte du går på svensk skola, vart går du då? Du kan väl upplysa oss om vad som är viktigare "nu för tiden"?

Tamar skrev: Israel förnekar folkmordet eftersom dom är allierade med Turkiet, go figuer hur det lligger till efter det. Det är bara att kolla på vilka som är allierade med vilka, och hur dom handlar.
Skulle detta vara någonting nytt?

Tamar skrev: Och för guds skull, jag skäms att ni har publicerad turkiska propaganda sidor mot armenien!! Det är verkligen skrattretande!!

Ok om dem är propaganda sidor så borde du faktist peka på vilka du menar, för att det finns faktist riktigt bra hemsidor om Armenien här, hur kan du missa dem, du som är expert. Du som är bättre än oss borde länka till bra hemsidor också. Du har förolämpat 2600 medlemmar med ett inlägg, det visar ju på att du är i lika låg nivå som jag då, fast du är betydligt mer trångsynt.

MVH//Artificial

Säg mig vad du egentligen tillfört oss?
Ja! Jag skrev här bara för att jag såg det här inlägget och blev förbannad.
Uräskta mig..

Jag BEDÖMER att det du skrivit är en massa babbel.
Jag säger att jag är från Sverige eftersom jag vill betona att jag br här och jag skäms över att DU inte har så mkt kunskap om armeniska folkmordet att ni också hänvisar till turkiska sidor om armenier.

Användarvisningsbild
Tamar
Ny medlem

Inlägg av Tamar » 31 mars 2004, 03:11

Det minsta jag kan göra är att bidra med en länk till en hemsida :oops: :
http://www.genocide1915.info/articles.asp
http://www.cilicia.com
http://home.tiscali.se/nilsloew/SvD%20-%20Folkmord.htm
En artikel skriven av Nils Löw.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 31 mars 2004, 03:26

Tamar skrev:Ja! Jag skrev här bara för att jag såg det här inlägget och blev förbannad.
Uräskta mig..

Jag säger att jag är från Sverige eftersom jag vill betona att jag br här och jag skäms över att DU inte har så mkt kunskap om armeniska folkmordet att ni också hänvisar till turkiska sidor om armenier.
Jag hoppas verkligen inte att du menar att allt jag skrivit inom folkmordet på armenier är massa "babbel" :? och vad menar du med "jag såg det här inlägget och blev förbannad." har du läst allting precis?

Om vi ska ha riktigt bra kunskap om vartenda folkmord så får vi sitta och finstudera varje dag. svara mig lilla tamar, hur många andra folkmord känner du till? dessutom finns det inga garantier på att du faktist kan någonting om folkmordet på armenier heller, du visar ju inte det direkt. Självklar hänvisar jag till turkiska sidor, med tanke på att dem är ena parten av denna konflikt.

1. visa mig dina kunskaper om folkmordet på armenier.
2. visa mig källor, som inte redan finns här.

Jag bryr mig inte om du skäms eller inte. Det berör mig inte alls. Det är så klassiskt att anklaga någon för att vara okunnig inom ett område, såvida du inte visar bättre tänker jag inte sitta och byta ut köttet på mitt ben mot benrangeln du visar upp för mig. Skriv inte när du är full, och inte heller när du är förbannad då du skriver under känsloutbrott. Nästa gång ursäktar jag dig inte.

Oceanic815
Tidigare medlem

Inlägg av Oceanic815 » 31 mars 2004, 03:32

Tamar skrev:Det minsta jag kan göra är att bidra med en länk till en hemsida :oops: :
http://www.genocide1915.info/articles.asp
http://www.cilicia.com
http://home.tiscali.se/nilsloew/SvD%20-%20Folkmord.htm
En artikel skriven av Nils Löw.
Ska titta genom dem.

Med vänliga hälsningar//Artificial

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 31 mars 2004, 05:47

Varför tar du inte fram fakta som bekräftar att Artificials argumentation kring folkmordet är "babbel, i stället för att bara säga att det är babbel, hur givande är det i en debatt?
Vilka "ni", Sammtidigt som du betonade att du var född i Sverige så betonande du att du var armenier, hur ska du ha det?

/Martin

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 31 mars 2004, 11:04

Folkmordet i Armenien har skapat konflikter i senare tid.
  • ***Konflikten kring Nagarno-Karabach i modern tid:***

Bakgrunden
    De indoeuropeiska armenierna (kristna) blev utsatta för ett folkmord 1915, i slutet av första världskriget, från det ottomanska Turkiet. Armenien var en sovjetrepublik under kommunisttiden, som angränsade till en annan sovjetrepublik, vid namn Azerbazdzjan.
    Azerierna är ett folk närbesläktat med det turkiska folket. Det är här konflikten börjar.

I samband med Sovjetunionens gränsdragningar 1923, så fick området Nagarno-Karabach lyda under Baku (oljestaden vid Kaspiska havet, som likväl också är den azeriska huvudstaden). Detta skapade stor bitterhet hos de kristna armenierna, eftersom det bodde en stor armenisk befolkning där.

Azerbazdzjan är ett ganska så multietniskt land, det bor (förutom azeri) även ryssar och kurder där. Men ryssarna hade ju trots allt centralmakten att fall tillbaka på, medan kurderna är sunnimuslimer, och har haft lättare att bli assimilerade.

Hur som helst, så har armenierna betraktat sig missgynnade, eftersom området Nagarno-Karabach oftast hade sackat efter de andra regionerna i Azerbazdzjan. Folk hade i regel lägre levnadsstandard, mindre tillgång till kultur och utbildning, social trygghet med mera.

Glasnost
    Länge hade de armenska azermedborgarnas krav tystats ner av Moskva, nationella särkrav skulle ju inte få finnas i det kosmopolitiska Sovjetunionen. Alla var sovjetmedborgare, rent officiellt, men naturligtvis inte i praktiken.

Saken hade ändrats i samband med Gorbatjovs lansering av Glasnost. Nu hade det blivit tillåtet att kritisera bland annat Stalins roffarpolitik i Baltikum, och då tyckte man att det även borde vara fritt fram att kritisera azerernas förtryck av armenierna i Nagarno-Karabach.
    Armenierna fick Gorbatjovs stöd, och i Jerevan (Armeniens huvudstad) demonstrerade studenter för att Nagarno-Karabach skulle återförenas med Armenien. Däremot fick azererna stöd av mer konservativa stalinistpolitiker och militärer, som stödde den traditionella indelningen i kaukasus.

Sovjetisk författning - mer bluff än realitet
    Enligt den dåvarande sovjetiska författningen skulle en gränsrevidering godkännas av båda delrepubliker, dels av centrala politbyrån i Moskva.

Ytterligare försvårades en sådan palatsjusering - d.v.s. en fredlig gränsförflyttning - av det faktum att republikerna Armenska SSR och Azerbazdzjanska SSR administrativt inte hörde samman. Enligt den dåvarande administrativa indelningen i Sovjetunionens delrepubliker, så tillhörde Armenien den transkaukasiska gruppen, omfattande Georgien, Moldavien (Bessarabien), och Armenien. Azerbazdzjan däremot var underordnat den centralasiatiska gruppen, som förutom Azerbazdzjan omfattade Kazakhstan, Uzbekistan, Turkmenistan och Kirghizistan.

Det kulturella avståndet var ganska stort mellan dessa två grupper, som de flesta säkert känner till, så kännetecknades Sovjetunionen av regionala motsättningar latent hela tiden. Dusjanbe låg en bra bit ifrån Tblisi. :wink:
Källa:
Världspolitikens dagsfrågor: Nationella motsättningar i Sovjet, Kristian Gerner, Utrikespolitiska Institutet, 1988

Kartor över Regionen:
http://www.ui.se/fakta/europa/armenien.htm
http://www.eia.doe.gov/emeu/cabs/azerbjan.html
Regionen Nagarno-Karabach syns med streckad gräns inom Azerbazdzjan, ganska nära Armenien.

Användarvisningsbild
Tamar
Ny medlem

Inlägg av Tamar » 31 mars 2004, 23:32

Martin Tunström skrev:
Varför tar du inte fram fakta som bekräftar att Artificials argumentation kring folkmordet är "babbel, i stället för att bara säga att det är babbel, hur givande är det i en debatt?
Vilka "ni", Sammtidigt som du betonade att du var född i Sverige så betonande du att du var armenier, hur ska du ha det?

/Martin

8O Du kanske ska ska börja sätta artiklar såsom Subjekt, Predikat osv. och strukturera mina meningar också??
Du verkar ju finna stor nöje i det :)

Mitt svar om Armeniska Folkmordet var riktat till den här disskussionen, viewtopic.php?t=12732&highlight=khomeini

Användarvisningsbild
Tamar
Ny medlem

Inlägg av Tamar » 1 april 2004, 00:00

Till artifical angående att det finns två sidor i konflikten.

Folkmord,, betyder att det är ett systematisk planerat genomfört syftande till att utrota en nation/ras. Det begreppet grundades med anledning till armeniska folkmordet genomfört av osmanska ungturkiska regeringen på armenier 1915-... i FN.

Skriv svar