Karta av rohan
Karta av rohan
Har någon en fin karta över rohan som man skulle kuna få? den får vara falsk (någon annan som ritat ner den med hjälp av bökerna eller kartor) och äkta. tack på förhand
/Magnus
/Magnus
- Halifírien
- Medlem
- Usquebaugh
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
- Halifírien
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Jo, men det tycker inte mi schwiziska kompis. Av vad hopn berättat så är det riktigt mycket harkärlek mellan länderna, ex. vis i sport (skidor tror jag) satt hela hennes familj och skrek Bara inte österrike vinner! eller något liknande. 
Fast jag har märkt att Tolkien inte ritade gränser på sina kartor, utan lär länderna ha naturliga gränser som berg, floder och skogar.
Fast jag har märkt att Tolkien inte ritade gränser på sina kartor, utan lär länderna ha naturliga gränser som berg, floder och skogar.
hehe midgård påminner om ett och annat oxå skulle jag vilja säga 8)
Placera fylke i england och dra ut skalan så midgård blir europa. Då hamnar Mordor i mellanöstern. I Mordor och det andra landet i söder bor det elaka, svartmuskiga och bråkiga folkslag.
Undra om det är en återspegling av Tolkiens fördomar
Placera fylke i england och dra ut skalan så midgård blir europa. Då hamnar Mordor i mellanöstern. I Mordor och det andra landet i söder bor det elaka, svartmuskiga och bråkiga folkslag.
*Suck* Vad bevisar det?robnil skrev:hehe midgård påminner om ett och annat oxå skulle jag vilja säga 8)
Den riktiga ondskans hemvist -- Morgoths fäste -- låg långt i norr. Skulle du tolka det som att Tolkien hade fördomar mot grönlänningar eller möjligen islänningar?
Sauron var en maia. Maiar var ursprungligen bosatta i Valinor på den tiden då Valinor fortfarande låg inuti Arda. Valinor låg i väster, på andra sidan Havet. Skulle du tolka det som att Sauron var en amerikansk diktator som hade tagit över Mellanöstern?
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Ni förvränger det jag skrev. Jag skrev:
/Tomas
Jag skrev ingenting om hans fördomar, ingenting om hans sätt att sortera in de olika folkslagen eller något annat. Allt jag sa var att Rohan påminner lite om Österrike. För om ni jämför med kartan Gothmog visade så måste ni faktiskt hålla med om det. Formen på Rohan är förmodligen oavsiktlig, vilket gör det ännu roligare.Jag skrev:Inte för att dra några slutsatser eller så, men Rohan påminner till formen lite om Österrike.
Försöker du insuinera något eller?Martinus skrev:Och Italien liknar en stövel och Danmark liknar en gubbe i högerprofil. Nej, det kan man sannerligen inte dra några slutsatser av.
/Tomas
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Jo, men då Martinus citerade mig antar jag att han syftar på mig. Men anledningen till att jag skrev mitt inläg var inte att starta en diskussion om varför Tolkien gjorde si eller så, utan bara för att jag personligen fann en viss likhet mellan de bägge länderna, om än bara till formen, för jag tycker då inte att Rohan och Österrike liknar varann varken till kulur eller terräng. 
Måste ni va så allvarliga
det är ju ändå fiktion vi snackar om här. Hoppa in i de verkliga gamla civilisationerna så kan vi va allvarliga så sånt.
För övrigt så låg väl den verkliga ondskan längre norr ut i mordor? eller har jag helt fel? Om inte så kan det väl ändå knappast va islänningar? Möjligtvis ryssar eller nått
För övrigt så låg väl den verkliga ondskan längre norr ut i mordor? eller har jag helt fel? Om inte så kan det väl ändå knappast va islänningar? Möjligtvis ryssar eller nått
Ursäkta mig; menade inte att trycka till dig -- jag tyckte bara att jämförelsen var irrelevant.Tomas Ibsen skrev:Jo, men då Martinus citerade mig antar jag att han syftar på mig. Men anledningen till att jag skrev mitt inläg var inte att starta en diskussion om varför Tolkien gjorde si eller så, utan bara för att jag personligen fann en viss likhet mellan de bägge länderna, om än bara till formen, för jag tycker då inte att Rohan och Österrike liknar varann varken till kulur eller terräng.
Förmodligen har jag blivit en smula skadad av Ohlmarks' Tolkien och den svarta magin, där ÅO drar en massa extremt lösa paralleller mellan vår värld och Tolkiens och presenterar det som gudomlig sanning. Bland annat hävdar ÅO att Saruman är Hitler, och den som påstår något annat har fel. "Beviset" skulle vara att Saruman uppenbarligen är "SA-man" med ett inskjutet forngermanskt "ruhm" som betyder ära. Om man hade talat om den korrekta förklaringen för honom -- att det kommer av fornengelska "searu" som betyder "slug" -- hade han avfärdat det som nonsens.