Karta av rohan

Diskussioner kring J.R.R. Tolkien och hans verk.
Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Karta av rohan

Inlägg av Zagat » 10 augusti 2004, 13:03

Har någon en fin karta över rohan som man skulle kuna få? den får vara falsk (någon annan som ritat ner den med hjälp av bökerna eller kartor) och äkta. tack på förhand
/Magnus

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 10 augusti 2004, 18:34

http://www.glyphweb.com/arda/r/rohan.html

Den bästa jag känner till.

Användarvisningsbild
Usquebaugh
Medlem
Inlägg: 896
Blev medlem: 12 december 2003, 12:18
Ort: Sverige

Inlägg av Usquebaugh » 10 augusti 2004, 19:07


Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 20 augusti 2004, 15:34

Inte för att dra några slutsatser eller så, men Rohan påminner till formen lite om Österrike.

Användarvisningsbild
Halifírien
Medlem
Inlägg: 308
Blev medlem: 8 mars 2004, 17:02
Ort: Linköping

Inlägg av Halifírien » 20 augusti 2004, 23:51

Österrike är ett fint land... :wink:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 21 augusti 2004, 10:21

Jo, men det tycker inte mi schwiziska kompis. Av vad hopn berättat så är det riktigt mycket harkärlek mellan länderna, ex. vis i sport (skidor tror jag) satt hela hennes familj och skrek Bara inte österrike vinner! eller något liknande. :lol:

Fast jag har märkt att Tolkien inte ritade gränser på sina kartor, utan lär länderna ha naturliga gränser som berg, floder och skogar.

Användarvisningsbild
Gothmog
Medlem
Inlägg: 1427
Blev medlem: 1 april 2002, 20:33
Ort: Sveriges centrum, Örebro

Inlägg av Gothmog » 23 augusti 2004, 00:59

Tomas Ibsen skrev:Inte för att dra några slutsatser eller så, men Rohan påminner till formen lite om Österrike.
Hade det inte varit för norra Rohans "horn" så kanske...

Bild

Bild

robnil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 augusti 2004, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av robnil » 24 augusti 2004, 15:07

hehe midgård påminner om ett och annat oxå skulle jag vilja säga 8)

Placera fylke i england och dra ut skalan så midgård blir europa. Då hamnar Mordor i mellanöstern. I Mordor och det andra landet i söder bor det elaka, svartmuskiga och bråkiga folkslag.

Undra om det är en återspegling av Tolkiens fördomar :)

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 24 augusti 2004, 18:38

robnil skrev:hehe midgård påminner om ett och annat oxå skulle jag vilja säga 8)

Placera fylke i england och dra ut skalan så midgård blir europa. Då hamnar Mordor i mellanöstern. I Mordor och det andra landet i söder bor det elaka, svartmuskiga och bråkiga folkslag.

Undra om det är en återspegling av Tolkiens fördomar :)
*Suck* Vad bevisar det?

Den riktiga ondskans hemvist -- Morgoths fäste -- låg långt i norr. Skulle du tolka det som att Tolkien hade fördomar mot grönlänningar eller möjligen islänningar?

Sauron var en maia. Maiar var ursprungligen bosatta i Valinor på den tiden då Valinor fortfarande låg inuti Arda. Valinor låg i väster, på andra sidan Havet. Skulle du tolka det som att Sauron var en amerikansk diktator som hade tagit över Mellanöstern?

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 24 augusti 2004, 18:40

Tomas Ibsen skrev:Inte för att dra några slutsatser eller så, men Rohan påminner till formen lite om Österrike.
Och Italien liknar en stövel och Danmark liknar en gubbe i högerprofil. Nej, det kan man sannerligen inte dra några slutsatser av.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 augusti 2004, 19:18

Ni förvränger det jag skrev. Jag skrev:
Jag skrev:Inte för att dra några slutsatser eller så, men Rohan påminner till formen lite om Österrike.
Jag skrev ingenting om hans fördomar, ingenting om hans sätt att sortera in de olika folkslagen eller något annat. Allt jag sa var att Rohan påminner lite om Österrike. För om ni jämför med kartan Gothmog visade så måste ni faktiskt hålla med om det. Formen på Rohan är förmodligen oavsiktlig, vilket gör det ännu roligare. :)
Martinus skrev:Och Italien liknar en stövel och Danmark liknar en gubbe i högerprofil. Nej, det kan man sannerligen inte dra några slutsatser av.
Försöker du insuinera något eller?

/Tomas

Användarvisningsbild
Zagat
Medlem
Inlägg: 282
Blev medlem: 28 april 2004, 20:11
Ort: svealand

Inlägg av Zagat » 24 augusti 2004, 19:46

det är inte dig dom syftar på.
det är robnil skulle jag tro.

/Magnus

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Inlägg: 3626
Blev medlem: 5 mars 2003, 15:27
Ort: Gotland.
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 augusti 2004, 20:40

Jo, men då Martinus citerade mig antar jag att han syftar på mig. Men anledningen till att jag skrev mitt inläg var inte att starta en diskussion om varför Tolkien gjorde si eller så, utan bara för att jag personligen fann en viss likhet mellan de bägge länderna, om än bara till formen, för jag tycker då inte att Rohan och Österrike liknar varann varken till kulur eller terräng. :D

robnil
Medlem
Inlägg: 66
Blev medlem: 5 augusti 2004, 23:34
Ort: Sverige

Inlägg av robnil » 24 augusti 2004, 20:49

Måste ni va så allvarliga :) det är ju ändå fiktion vi snackar om här. Hoppa in i de verkliga gamla civilisationerna så kan vi va allvarliga så sånt.

För övrigt så låg väl den verkliga ondskan längre norr ut i mordor? eller har jag helt fel? Om inte så kan det väl ändå knappast va islänningar? Möjligtvis ryssar eller nått

Martinus
Medlem
Inlägg: 231
Blev medlem: 11 november 2003, 19:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Martinus » 24 augusti 2004, 20:59

Tomas Ibsen skrev:Jo, men då Martinus citerade mig antar jag att han syftar på mig. Men anledningen till att jag skrev mitt inläg var inte att starta en diskussion om varför Tolkien gjorde si eller så, utan bara för att jag personligen fann en viss likhet mellan de bägge länderna, om än bara till formen, för jag tycker då inte att Rohan och Österrike liknar varann varken till kulur eller terräng. :D
Ursäkta mig; menade inte att trycka till dig -- jag tyckte bara att jämförelsen var irrelevant.

Förmodligen har jag blivit en smula skadad av Ohlmarks' Tolkien och den svarta magin, där ÅO drar en massa extremt lösa paralleller mellan vår värld och Tolkiens och presenterar det som gudomlig sanning. Bland annat hävdar ÅO att Saruman är Hitler, och den som påstår något annat har fel. "Beviset" skulle vara att Saruman uppenbarligen är "SA-man" med ett inskjutet forngermanskt "ruhm" som betyder ära. Om man hade talat om den korrekta förklaringen för honom -- att det kommer av fornengelska "searu" som betyder "slug" -- hade han avfärdat det som nonsens.

Skriv svar