Vilka har mest makt idag?
Vilka har mest makt idag?
En lite luddig fråga, men vilka har egentligen mest att säga till om?
USA? FN? Vatikanen? Opecländerna? EU? G8? Bill Gates?
-
Torbjörn J
- Medlem
Det kan variera beroende på vilket område det gäller, men om man verkligen ska "välja" en av dem får jag säga OPEC.
Olja är ju eftertraktat i världen och kontrollen över den betyder mycket. Ingen olja ger stora störningar i alla samhällen så jag skulle säga att OPEC har den största direkta makten att påverka allas liv.
/Torbjörn
Olja är ju eftertraktat i världen och kontrollen över den betyder mycket. Ingen olja ger stora störningar i alla samhällen så jag skulle säga att OPEC har den största direkta makten att påverka allas liv.
/Torbjörn
-
Gutekrigaren
- Medlem
Re: Vilka har mest makt idag?
Det beror på vad man menar med makt. Jürgen Habermas använder begreppet "globalt handlingskraftiga aktörer", och närmast det kommer antagligen USA. Men inte på alla områden, och för att vrida världen i en viss riktning krävs det att G8 är överens och att hela EU åtminstone inte sätter sig emot (vilket är självreglerande, de EU-medl. som är medl. i G8 kan inte gå emot EU-linjen i frågor med gemenskapskompetens ändå).Per-Erik Larsson skrev:En lite luddig fråga, men vilka har egentligen mest att säga till om?
Mvh Petter
George W Bush. Tveklöst. Följt av NATO, EU/FN.Per-Erik Larsson skrev:En lite luddig fråga, men vilka har egentligen mest att säga till om?
Det kanske inte är det mest politiskt korrekta att säga, men så ligger det till.
- Belisarius
- Medlem
Om man adderar ekonomisk + politisk + militär makt så blir det USA, tveklöst. Den sociologiskt sinnade kan lägga till "kulturell makt" också.
Som tvåa skulle jag nog placera EU snarare än NATO. Notera att EU t ex är part i mellanösternförhandlingarna. EUs politiska och (framförallt) ekonomiska makt ska inte föraktas, även om den utövas med lägre profil än USAs. Militärt har man redan en del kapacitet och mer är under uppbyggnad, även om man nog aldrig kommer att matcha USA fullt ut.
Som tvåa skulle jag nog placera EU snarare än NATO. Notera att EU t ex är part i mellanösternförhandlingarna. EUs politiska och (framförallt) ekonomiska makt ska inte föraktas, även om den utövas med lägre profil än USAs. Militärt har man redan en del kapacitet och mer är under uppbyggnad, även om man nog aldrig kommer att matcha USA fullt ut.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Som jag sade, vad är makt?
Militär makt: Om makt räknas i att snabbt slå ut ett anfall mot valfritt icke västland är USA överlägset, klart.
Ekonomisk makt: Knappast, här finns de stora handelsblocken runt USA, Japan och Europa. Mercosur på gång. Inom WTO-förhandlingarna blir G77 allt starkare med Indien och Brasilien i spetsen.
Om makt skall räknas som förmåga att ändra världen i den riktning man själv önskar, oavsett viljan hos övriga, är USA som sagt beroende av andra. Utan G8 är det omöjligt, och därmed också EU.
Mvh Petter
Militär makt: Om makt räknas i att snabbt slå ut ett anfall mot valfritt icke västland är USA överlägset, klart.
Ekonomisk makt: Knappast, här finns de stora handelsblocken runt USA, Japan och Europa. Mercosur på gång. Inom WTO-förhandlingarna blir G77 allt starkare med Indien och Brasilien i spetsen.
Om makt skall räknas som förmåga att ändra världen i den riktning man själv önskar, oavsett viljan hos övriga, är USA som sagt beroende av andra. Utan G8 är det omöjligt, och därmed också EU.
Mvh Petter
-
M Corleone
- Medlem
Jag tycker (trots mina bredsidor mot den ibland...) att Den Fjärde Statsmakten - dvs Media, harPer-Erik Larsson skrev:En lite luddig fråga, men vilka har egentligen mest att säga till om?
ett större inflytande på skeendet än vi ibland vill tro. Vilket är nyttigt - då de styrande, inte ens
'Pres Bush' - kan göra precis som dom vill. Vilket existensen av Noam Chomsky är ett bevis för.
Jag skulle vilja peka på maktinskränkningar i 'Chomsky-teorin' som centreras runt ett par andra
maktfaktorer. Den första är bankirväsendet, där man ibland undrar om Centralbankerna eller det
Privata bankväsendet är hund/svans - och vem som viftar på vem? En annan, ser jag som den
helt otroliga penningmakt och därmed inflytande - som skapats av Den Femte Statsmakten,
dvs den organiserade kriminaliteten, främst genom droghandeln - vars omsättning, vinster och
investeringsfonder säkert överstiger de flesta nationsstater i FN. Varjag
- Perra
- Medlem
Det tror jag inte, alla imperier faller förr eller senare och det kommer också USA att göra. Hur och när är däremot en helt öppen fråga...M Corleone skrev:Noam Chomsky uttryckte sig så här: "Sedan kalla krigets slut har USA uppnått sitt yttersta mål, att bestämma dagordningen för världens viktigaste frågor, USA har sålunda blivit det slutgiltiga imperiet"
-
M Corleone
- Medlem
Jo jag tyckte att han påstod det - den oroande aspekten var väl hans innerliga önskan att USA skulle få påM Corleone skrev:Alltså jag tror att chomsky menade att USA har nått den slutliga fasen i ett imperiebyggande, inte att det kommer att vara för evigt....
nöten så fort som möjligt. Att Chomsky's egna levnadsomständigheter därvid skulle kunna komma att förändras -
bekymrar honom, lika lite som andra fanatiker... Dessvärre, bärs ju aldrig bördan för sådana omvälvningar av akademiker
som Chomsky - utan av det arbetande amerikanska folk vid vars bröstvårta han närt sig......Varjag