Var tog de vägen?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Var tog de vägen?

Inlägg av Schwalbe » 12 november 2002, 17:18

Många tyskar flydde ju till sydamerika i krigets slutskede. Men jag har också läst att många for till arabvärlden, och fick höga befattningar inom militären bla.Ligger det någon sanning bakom det här?
Om inte annat så är ju arabvärldens antisemitism ganska uttalad, så de nazister med ett kanske inte helt rent förflutet kanske var välkommna där.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus

Inlägg av tyskaorden » 12 november 2002, 17:29

Det stämmer en del gamla nazister flydde till arabvärlden. I bl. a. Syrien skall det fortfarande finnas kvar en ökänd nazist, tror han heter Brunner/Bruckner eller något liknade. Israels underrättelsetjänst har ett flertal gången försökt komma åt honom men misslyckats.

Mvh,
Marcus Karlsson

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 12 november 2002, 17:38

Jag har för mig att en del flydde till Palestina. Vidare vet jag också att en dansk doktor som utförde experiment på homosexuella flydde till sydamerika.

/daniel

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 12 november 2002, 19:19

Rudel flydde till Argentina men kom senare tillbaks till västtyskland där han startade ett spa.

/daniel

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 november 2002, 12:48

Alla flydde inte saa laangt bort. Tre europeiska lander figurerade oxaa hogt i den har statistiken, Spanien, Portugal och Eire. Speciellt Spanien som under Franco-regimen kande en viss frandskap med nazisterna och gav den fristad eller fungerade som 'transito-station' paa vagen till Syd-Amerika.

e-rock
Ny medlem

Inlägg av e-rock » 19 november 2002, 23:34

Finns det nån officiel story vad som igentligen hände med Herr Mengele efter flykten? Förutom att han antagligen dog 79 i en drukningsolycka.
men tiden mellan 45 - 79 då? Nån som vet?

/ Erik

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 10 december 2002, 01:58

Ingen vad jag vet iaf...Trolig höll han väl en låg profil - jag har svårt att tro den iofs välskrivna boken (och filmen) Pojkarna från Brasilien - eftersom han rimligen visste vad som hänt Eichmann och andra.

Nu var det väl iofs andra orsaker - Israel grundades ju först 1948, tre år efter kriget var slut - som gjorde att nazisterna var välkomna till arabläderna och även Sydamerika.
De var i många fall väl utbildade tekniker, militärer och forskare, vilket var en bristvara i dessa länder.
När det gäller bl.a. Argetina så "uppmuntrade" man nazisterna att fly dit (ironiskt nog hade man även uppmuntrat invandring av flyktingar från Spanien i samband med inbördeskriget) för att med deras hjälp bygga upp industrin och armén. Jag misstänker starkt att araberna nyttjade nazisterna på samma sätt.

Skriv svar