Stridsvagnsteckning

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Kontakt:

Stridsvagnsteckning

Inlägg av Sten Johnson » 1 februari 2009, 23:47

Hej Alla!

Som gammal pansarsoldat och numera tecknare, tänkte jag testa och lägga in en stridsvagnteckning. Kanske kan jag locka fram några andra stridfordonsteckningar. Kolla gärna min hemsida http://www.stentecknare.se, fast där finns inte så mycket stridsfordon.
1958 till 63 var jag yrkessoldat på P2 i Hässleholm. Teckningen visar en Centurion stridsvagn (strv 81) som den såg ut då. Det var en tid då "kalla kriget" var som varmast (Berlinkrisen, Cubakrisen mm). Tredje världskriget var inte långt borta. Det gällde för oss att vara så skickliga och farliga som möjligt. Varje tanke på, att dra in oss i stormaktskonflikten, skulle kosta mer än det smakade. Vi harvade runt på Hovdala, Revinge och Ravlunda och blev rätt duktiga. Hade någon försökt att invadera Skåne, så hade de fått med oss att göra och det hade inte varit roligt för dem. Vi trodde på det vi gjorde och som tur var slapp vi använda vår kunskap på riktigt. Skulle någon från den tiden se det här, så hör av Dig. Vi kan ta en fika och tala om gamla minnen, när Sverige hade en armé.

Med en extra hälsning till alla gamla P 2-are Sten Johnson i Malmö
Bild

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Re: Stridsvagnsteckning

Inlägg av lampros » 2 februari 2009, 08:52

Sweet.

Blyerts? Kol? Foto som förlaga?

Proffskvalitet skulle jag vilja säga.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 2 februari 2009, 11:22

Snyggt,

kanske lite kontrafaktiska bilder med samma vagn rullande förbi en utslagen T55'a?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Kontakt:

Inlägg av dc » 2 februari 2009, 16:54

Förbannat snygg...

Ritar du annat än pansar?

dc
No one can prevent me from raising towers in babylon

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 februari 2009, 17:09

Han verkar trevlig då jag bara såg några få båtar :P :wink: Kollar du länken finns både flyg och nakna bra...kvinnor :D samt män :|

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sten Johnson » 2 februari 2009, 17:32

Roligt med intresse för teckningen och tack för positiva omdömen. Först, ett svar på vilken penna jag använder. Man kan säga att det är en blandning mellan kol och blyerts, den heter NEGRO 350 1 (favoritpenna). Ger bra svärta men svår att sudda, man måste veta vad man skall göra. Jag har använt några gamla foton som förlaga. Nästa fråga; Jag tecknar det mesta, allt från rättegångsteckningar för TV, till tekniska ritningar för patentbyråer. Just nu tecknar jag mest flyg och jazz live (gamla intressen). Kolla hemsidan, klicka på pennan "FLYG" resp. "JAZZ". Teckningen på 81-an kom mest till för, att min dotter frågade mig vilken stridsvagn jag körde, efter ett besök på reg. dag i Revinge.

Hälsn Sten

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 2 februari 2009, 18:18

Välkommen förresten.

Du får mig att vilja börja fuska igen med att rita. Nu blir det mest snabba skisser eller målningar till sjuåringen och tidsbristen gör sig ständigt gällande.

Hursomhelst är vi imponerade av dina alster och ser gärna mer - om du inte bara avser att visa bilder på tånks så kanske tråden skulle flyttas till Militär Teknikhistoria, eller vad säger du?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Sten Johnson
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Sten Johnson » 3 februari 2009, 11:17

Trevligt forum. Här kommer en teckning till Er gamla infanterister, som blev pansarsoldater på slutet av 60-talet. Håll till godo och lev väl. Hälsn Sten som var med när de första Hägglundarna kom till Revinge 1962.

Bild

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 3 februari 2009, 17:45

Mycket snyggt!
Välkommen till forumet!
:)

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 4 februari 2009, 14:50

Snyggt!

Får du för dig att rita lite tungt lastade 13-bilar, 1112:or och varför inte en Strv 104 så har du teckant mina lumparminnen fint. :)

Mvh Petter

Skriv svar