Ett par petitesser:emmanuel skrev:Vi bör nog hålla isär begreppen Skandinavien och Norden. Som geografiskt begrepp omfattar Skandinavien endast den halvö som delas av Norge och Sverige ( nu får jag säkert massor av mothugg, men det ändrar inte på denna enkla sanning). Som språkligt begrepp (de skandinaviska språken) handlar det om norska, danska, isländska, färöiska, svenska och de i Finland och andra länder som talar varianter av denna nordgermanska språkgren.
Norden är ett betydligt vidare begrepp som har som kärna det skandinaviska språkområdet och Finland. Men för många balter, dvs. ester och letter, omfattar Norden nordvästra Europa förutom Ryssland. Det är åtminstone en självklar attityd hos de lettiska studenter som jag haft glädjen att undervisa i utbytesprogram under flera år. De som redovisar andra erfarenheter kanske har pratat med i Lettland boende ryssar?
1 Jag brukar få skäll om jag säger att isländska och färöiska är skandinaviska språk, så det är tydligen inte allas uppfattning. De vill kalla dem nordiska/nordgermanska men låta skandinaviska begränsas till sv-no-da (vilket jag tycker är oriktigt men ... ).
2 Du menar nog " ... omfattar Norden norra Europa förutom Ryssland.