Svenska kärnvapen

Magnus L
Medlem

Re: Svenska kärnvapen

Inlägg av Magnus L » 11 augusti 2010, 12:51

lampros skrev:
Så Palmes eftergivenhet mot Sovjet var bara en blåkopia av eftergifterna mot Nazityskland under AVK...?

Intressant. Skillnaden är väl bara att Sveriges försvar under AVK var sjufalt svagare än vad det var under Palmes tid. På 80-talet var det svenska försvaret starkt. Onödigt i så fall att krypa för Sovjet på det sätt han gjorde.

Sovjet hotade oss och inför hot kan man ju förstås "play safe". Men på 80-talet hade vi dock inte som under AVK fienden i besittning/hegemoni över alla våra grannländer, vi hade lite buffertzoner. Så jag förstår inte varför Palme då skulle knäppa svenska kritiker av Sovjet på näsan med "vi sysslar inte med anti-sovjetism"; jag förstår inte varför detta skulle vara höjden av ansvarsfull statskonst.

Att som granne till världens största militärmakt kritisera den var högst legitimt, en markering som sa "vi vill inte finlandiseras".

(Edit stavfel)
Nej det var självklart ingen blåkopia hur kan du få till det så galet? Var har jag skrivit det? Det är principen. Sverige gjorde eftergifter mot Tyskland - Sverige var naziztiskt/korkat/fegt har ju länge varit slutsatsen. I efterhand har man ju tänkt till lite och förstått att situationen var betydligt mer komplicerad än så. Dito med Sovjetsituationen.

Palme gillade och var fascinerad av USA, men kritiserade ofta dessa politik. Därför att han ansåg att kritiken mot en demokrati kan ha verkan, en demokrati vi hade många förbindelser med på många plan. Vi hade kanaler in och utbyte av olika slag. Med sovjet ansåg han att överdriven offentlig kritik skulle få motsatt verkan så därför gick han på dialoglinjen mot dessa för att inte helt låsa situationen. Och det har inget att göra med att han var Sovjetisk intresseagent eller var korkad. Det var den bedömning av läget han gjorde. Rätt eller fel, har du facit ?

Edit: Ser att några pratat om Finlandsfrågan, även den är viktig. Ett öppet totalrabiat Sverige gentemot Sovjetunionen skulle försvårat Finlands situation.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 11 augusti 2010, 14:05

Magnus L skrev:Rätt eller fel, har du facit ?
Nej. Har du facit?

Det åsido; jag kan förstå tolkningen att han ville hålla dialogen öppen med öst osv. Dock anser jag att Palme gick för långt; att t ex stämpla Sovjetkritik som "anti-sovjetism" tycker jag är att lägga locket på, ovärdigt en demokrati.

Magnus L
Medlem

Inlägg av Magnus L » 11 augusti 2010, 14:12

lampros skrev:
Magnus L skrev:Rätt eller fel, har du facit ?
Nej. Har du facit?

Det åsido; jag kan förstå tolkningen att han ville hålla dialogen öppen med öst osv. Dock anser jag att Palme gick för långt; att t ex stämpla Sovjetkritik som "anti-sovjetism" tycker jag är att lägga locket på, ovärdigt en demokrati.
Nej jag har inte facit. Men jag emotsade/nyanserade ens tåndpunkt som framlades som att det var facit.

Och återigen - att säga att han stämplade Sovjetkritik som "anti-sovjetism" är en väldigt grov förenkling av verkligheten. HELA verkligheten, inte enskilda fall.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem

Inlägg av FNP » 11 augusti 2010, 14:14

Politikern Olof Palme och hans politiska gärning är förvisso en intressant diskussion men är kanske värd en egen tråd?

Tuchatjevskij
Medlem

Inlägg av Tuchatjevskij » 7 september 2010, 21:45

Är det någon som känner till om vår Bandkanon1 kunde skjuta USA´s 155 mm. atomgranat W48?
http://en.wikipedia.org/wiki/W48

Granaten kom 1964, tre år före vår Bandkanon1 och borde varit välkänd under utvecklingsfasen av vår kanon. Med en skottvidd på hela 25 km vid den tiden så funderar man ju på sambandet? W48 var ju tänkt att skjutas från haubits -skulle den klara trycket i en kanon?
Följdfrågan blir också vilken verkan dess laddning på 0,072 kiloton kunde haft mot trupp förlagda i ståvärn med splitterskydd? Förre ÖB Bengt Gustafsson har ju skrivit att han själv på 50-talet var en av dem som utbildade soldaterna i att det gick alldeles utmärkt att överleva i skyddsgrop på 800m avstånd.

Att vid behov ta in granater som tex. förhandslagrats i hemlighet i Norge, skulle ju kunna utgjort en sista reservlösning. Fördelen är ju att vi ej var kärnvapennation ifred men ändå skulle kunna levt under kärnvapenparaplyet i smyg. Dessutom så slapp ju USA och England bli sura på att vi utvecklade egna atomvapen vilket kanske skulle fryst importen av teknologi från USA (tex. Viggenprojektet).

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 september 2010, 21:53

Det sägs att bkan togs fram (eller kanske mer under projekteringen) för att kunna skjuta taktiska kärnladdningar i Skåne. Dock är detta bara hörsägen och jag har inte hittat nåt som kan bekräfta det.

Atombomb vänster---skydd höger övades åtminstone till mitten av 80-talet.
:)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 7 september 2010, 22:01

När det gäller artilleri så var det väl för svensk del C-stridsmedel som man tänkte sig skjuta med det snarare än kärnladdningar? Vi hade väl efter andra världskriget planer på att införa sarin i arsenalen, och om jag minns rätt från Agrells bok så studerande man möjligheten att använda artilleri för det liksom flygbomber.
Senast redigerad av 1 tryggve, redigerad totalt 7 gånger.

Tuchatjevskij
Medlem

Inlägg av Tuchatjevskij » 7 september 2010, 22:09

Var det inte först runt 1965 WP fick tillräckligt tonnage för att klara en landstigning och att det fram tills dess var främst Krigsfall 2 N (Norr) som gällde under projekteringsfasen som måste varit 5-10 år för Bkn1? Varför placerades alla vagnarna då i Norrland när Skåne, Bråviken och Gävle senare blev hetta? (En sak till -Vart tog vagn nr 25 och 26 vägen. De första 24 var ju placerade i artilleribataljonerna. (Någon säger sig nämnligen en gång sett några i numer rivna mobbföråd intill järnvägsspåren i Kortfors norr Kristinehamn. Sista reserven?)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 september 2010, 08:48

Tuchatjevskij skrev: (En sak till -Vart tog vagn nr 25 och 26 vägen. De första 24 var ju placerade i artilleribataljonerna. (Någon säger sig nämnligen en gång sett några i numer rivna mobbföråd intill järnvägsspåren i Kortfors norr Kristinehamn. Sista reserven?)
Vagn 25 och 26 var reservvagnar. Det fanns även en halv vagn nämligen chassit
Finns lite här om det.
:)

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 8 september 2010, 10:36

tryggve skrev:När det gäller artilleri så var det väl för svensk del C-stridsmedel som man tänkte sig skjuta med det snarare än kärnladdningar? Vi hade väl efter andra världskriget planer på att införa sarin i arsenalen, och om jag minns rätt från Agrells bok så studerande man möjligheten att använda artilleri för det liksom flygbomber.
Jo. Det 15,5 cm artillerisystem som var påtänkt för gasgranater var, såvitt jag vet, bara Haubits F. Atomladdningar för artilleri var såvitt jag minns inte så långt projekterade.

Men med tanke på att det vid gasinsats är högsta prioritet att snabbt få mycket eld i målet, innan truppen hunnit få på sig skyddsmasker och skyddskläder, så hade bkan varit en för ändamålet mycket lämplig plattform. Bkans trumfkort var ju den mycket höga eldhastigheten, vilket är en utmärkt egenskap för artillerield med såväl vanliga spränggranater som med gasgranater, men kanske inte riktigt för kärngranater. 14 taktiska kärnvapen i samma norrländska vägkorsning ter sig som en mindre lämplig användning av begränsade resurser...

Anledningen till att de fåtal bkan som producerades placerades i norr var naturligtvis att de hade bättre taktisk rörlighet än motsvarande dragna artilleripjäser. Sen skulle man säkert vilja haft fler, men det var ju en dyr pjäs att bygga så produktionen blev ytterst begränsad.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 8 september 2010, 15:36

Sarvi skrev:
Jo. Det 15,5 cm artillerisystem som var påtänkt för gasgranater var, såvitt jag vet, bara Haubits F. Atomladdningar för artilleri var såvitt jag minns inte så långt projekterade.

Men med tanke på att det vid gasinsats är högsta prioritet att snabbt få mycket eld i målet, innan truppen hunnit få på sig skyddsmasker och skyddskläder, så hade bkan varit en för ändamålet mycket lämplig plattform. Bkans trumfkort var ju den mycket höga eldhastigheten, vilket är en utmärkt egenskap för artillerield med såväl vanliga spränggranater som med gasgranater, men kanske inte riktigt för kärngranater. 14 taktiska kärnvapen i samma norrländska vägkorsning ter sig som en mindre lämplig användning av begränsade resurser...

Anledningen till att de fåtal bkan som producerades placerades i norr var naturligtvis att de hade bättre taktisk rörlighet än motsvarande dragna artilleripjäser. Sen skulle man säkert vilja haft fler, men det var ju en dyr pjäs att bygga så produktionen blev ytterst begränsad.
Tack för infon, Sarvi, och du har ju en mycket viktig poäng i att bandkanonens höga eldhastighet hade passat för C-granater...

Tuchatjevskij
Medlem

Inlägg av Tuchatjevskij » 8 september 2010, 18:06

Stellan Bojerud skrev:Kustartilleriets rörliga 21 cm kanoner nämndes som lämpliga för utrustning med atomgranat.
Stod dessa enbart i Skåne?

För att förstärka kustartilleriets förmåga att möta hot efter olika krigsfall under andra världskriget köpte men från tjeckiska Skodawerke nio stycken kanoner med 21 centimeters kaliber. Historien bakom anskaffningen är unik.
http://kustartilleriet.gearhead.se/2142_gun.html

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 8 september 2010, 18:22

Läs din egen länk :wink:

Krigsförband

11. KA Batteriet, 3(4) -21 cm kanon m/42, Uppsatt 1944, KA4, Utgår 1980.
12. KA Batteriet, 3(4) -21 cm kanon m/42, Uppsatt 1944, KA4, Utgår 1982.
13. KA Batteriet, 3 -21 cm kanon m/42, Uppsatt 1944, KA4, Utgår 1956 när 4 - pjäsbatterier införs.

Under andra världskriget förbereddes grupperingsplatser vid Ålands hav, Bråviken, Kalmarsund, Karlshamn, Klagshamn, Kungsbackafjorden och Hakefjorden. 13 st utbyggda ställningar byggdes. Ordinarie- och växelpjäsplatser byggdes med pjäsfundament, splitterskyddade ammunitionsdurkar, sambandsförbindelser samt bombsäker sammanställningsplats. Cementrör lagrades vid varje grupperingsplats för byggande av splitterskydd. Vidare rekognoscerades grupperingsplatser på varje kuststräcka från Kalix till Strömstad. När omorganisation till 4-pjäsbatterier genomförs så ändrades grupperingsplatserna till Skåne. Ett batteri i sydöst med uppgift Bornholmsgattet och ett batteri i sydväst med uppgifter i södra Öresund.

MVH

Hans

Tuchatjevskij
Medlem

Inlägg av Tuchatjevskij » 8 september 2010, 18:57

Tackar!
Hittade den här också http://hem.bredband.net/rehpat4/bunker/ ... ch_MKV.htm
efter lite mer letande.
1 Skoda 1944 mars 11 Rörliga batteriet 1979 Till KA 2 Skåne 1972

2 Skoda 1944 mars 11 Rörliga batteriet 1979 Till KA 2 Skåne 1972

3 Skoda 1944 mars 11 Rörliga batteriet 1979 Till KA 2 Skåne 1972

4 Skoda 1944 maj 12 Rörliga batteriet 1979 Till KA 2 Skåne 1972

5 Skoda 1944 maj 12 Rörliga batteriet 1982 Till KA 2 Skåne 1972

6 Skoda 1944 maj 12 Rörliga batteriet 1982 Till KA 2 Skåne 1972

7 Skoda 1944 aug 13 Rörliga batteriet 1982 Förråd Falkasand Åsa

8 Skoda 1944 aug 13 Rörliga batteriet 1982 Till KA 2 Skåne 1972

9 Skoda 1944 aug 13 Rörliga batteriet 1979 Till KA 2 Skåne 1972

Förrådsställda på KA 4 och Falkasand Åsa. Utbildningen överförs till KA 2 1956 men pjäserna är kvar i Göteborgstrakten till 1972 då de flyttas till mobiliseringsförråd utanför Malmö och vid Glimmingehus.
1972 utgår 13 batteriet då man ändrar organisationen till två fyrpjäsbatterier.
Pjäserna moderniseras vid mitten av 60 talet med hydraulisk maskinriktning samt ammunitionshiss och ansättare.
Ballistikräknare 719 med servoriktinstrument monteras kring 1972.

Skriv svar