Kubakrisen

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Re: Kubakrisen

Inlägg av Blixten » 9 februari 2011, 15:14

Hans skrev:
Blixten skrev: LeMay
Någon som vet hur han fick 'Swedish Commander Grand Cross of the Royal Order of the Sword' och när?

MVH

Hans
Han fick visst en medalj av Japan också. Säga vad man vill om japanerna, men långsinta är dom inte.

Jackson
Utsparkad

Inlägg av Jackson » 10 februari 2011, 08:22

LeMay lär ha varit förebild för den här galningen i Dr. Strangelove.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 10 februari 2011, 11:37

Jackson skrev:LeMay lär ha varit förebild för den här galningen i Dr. Strangelove.
:lol: General ''Buck'' Turgidson.....
dr-strangelove-war-room.jpg
dr-strangelove-war-room.jpg (68.13 KiB) Visad 708 gånger
'dricker bara distillerat vatten' - dom lägger nåt i vattnet som gör bra män till kommunister! :roll:

Der Löwe
Medlem

Inlägg av Der Löwe » 10 februari 2011, 15:21

Nej det var den galne brigadören Jack Ripper som sökte "Purety of essance" POE som även var återkallningskoden för hans utsända B 52 orna. Generalen Buck var galen på sitt eget sätt.
http://www.imdb.com/title/tt0057012/

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 11 februari 2011, 19:21

I Aftonbladet 11/10 1971 "avslöjades" det f.ö. hur krisen kom att lösas på fredligt sätt. Wennerström hävdar alltså att han redan den 16 oktober fick information om att Kennedy skulle upprätta en blockad och att han skyndade sig att infomera ryssarna om detta. Detta gladde Chrusjtjov omåttligt eftersom KGB dittills totalt misslyckats med att avslöja de amerikanska planerna. Wennerström berättar därefter om hur han under stor vånda inväntade det amerikanska draget - var hans information korrekt? Stor blev hans glädje förstås när Kennedy 8 dagar senare proklamerade blockaden.
Stig.jpg
Stig.jpg (197.16 KiB) Visad 647 gånger

oxford
Tidigare medlem

Inlägg av oxford » 12 februari 2011, 11:28

Magnus L skrev:
Tuchatjevskij skrev:Tackar för svaren. I synnerhet länken om Curtis Lemay var intressant. :)
Ja verkligen - en äkta galning. "vi borde bomba Vietnam tillbaks till stenåldern" - Lemay. Hade han varit Ryss hade ni ju haft diagnosen klar - han var helt enkelt kommunist. Nu var han ju amerikan och vad säger det om det faktum att man släppte fram en sådan tok till en sådan post? En galen kapitalist kanske ?
Visst är världen orättviss... :roll:

Ben, hur säker kan man vara på Wennerströms uppgifter?

Jag tycker att det bland gamla spioner oftast finns en tendens att ge sig själv allt för stor betydelse till de historiska skeendena.

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 12 februari 2011, 13:00

oxford skrev:
Ben, hur säker kan man vara på Wennerströms uppgifter?

Jag tycker att det bland gamla spioner oftast finns en tendens att ge sig själv allt för stor betydelse till de historiska skeendena.
Detta är med största säkerhet ett sådant fall. Den 16 oktober (dagen då Wennerström skulle ha underrättat ryssarna om den amerikanska linjen) hade Kennedy precis inlett diskussionerna med sina rådgivare. Det fanns då en rad olika förslag och verkligen inget som helst beslut i någon riktning.

I "bästa" fall blandade Wennerström ihop dagarna, men troligare är att han drog en vals för Aftonbladets reporter.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 12 februari 2011, 13:10

I "bästa" fall blandade Wennerström ihop dagarna, men troligare är att han drog en vals för Aftonbladets reporter
Stämmer ju bra med hans ivran att vilja ''vara en viktigt bricka i det internationella spelet''.
En vidrig individs omskrivning för - högförräderi! Karl'n skulle utlämnats till USA - där dom hade haft k*k*n att hänga han!

Varjag

Ben
Medlem

Inlägg av Ben » 12 februari 2011, 13:18

I Wennerströms memoarer (utgivna året efter intervjun) är berättelsen betydligt nedtonad. Där säger han bara att han lyckades få iväg meddelandet om sjöblockaden innan den trädde i kraft. Vilket f.ö. inte var särskilt svårt eftersom Kennedy i förväg meddelade såväl Chrusjtjov som en rad andra regeringschefer på båda sidor om järnridån att han i ett tal skulle tillkännage inrättandet av en blockad.

Davian
Medlem

Inlägg av Davian » 14 mars 2011, 21:32

varjag skrev:
I "bästa" fall blandade Wennerström ihop dagarna, men troligare är att han drog en vals för Aftonbladets reporter
Stämmer ju bra med hans ivran att vilja ''vara en viktigt bricka i det internationella spelet''.
En vidrig individs omskrivning för - högförräderi! Karl'n skulle utlämnats till USA - där dom hade haft k*k*n att hänga han!

Varjag

jag kan mycket väl tänka mig att Stalin med flera resonerade ungefär likadant om väldigt många personer i Sovjetunionen på sin tid...

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 mars 2011, 23:46

jag kan mycket väl tänka mig att Stalin med flera resonerade ungefär likadant om väldigt många personer i Sovjetunionen på sin tid...
Det är mycket lite jag och Stalin är överens om, men behandling av förrädare - är en, Varjag

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Blixten » 16 mars 2011, 21:18

varjag skrev:
Det är mycket lite jag och Stalin är överens om, men behandling av förrädare - är en, Varjag
Underskatta aldrig en fiendes goda sidor! Tex skulle lite sharia-lagar på havets vågor göra processen (liksom piratens övre högra extremiet) kort! :-)

Skriv svar