AAR: Flottilj 22 - The Dhimari Campaign (Strike Fighters 2)

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: AAR: Flottilj 22 - The Dhimari Campaign (Strike Fighters

Inlägg av CvD » 29 augusti 2011, 20:40

Kan bara hålla med Hans :)

Kanske skulle göra ett försök och se om datorn klarar av lite flygspel. :)
Du råkar inte veta om Windows 7 klarar av Strike Fighters 2?

/CvD

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 29 augusti 2011, 21:45

Strike Fighters 2 är en uppgradering av Strike Fighters Project One, speciellt framtaget för just Windows Vista och Windows 7. Det går utmärkt att spela det hela på Windows 7.

Spelet kan inhandlas på http://www.thirdwire.com.
Det finns fyra delar - alla är standalone och kan spelas oberoende av varandra. SF2, SF2 Vietnam, SF2 Europe och SF2 Israel samt två expansionspaket. Har man fler delar så använder alla samma genväg. DLCs (Bland annat J34 Hawker Hunter) finns också.

Modifikationer finns det massor av - och spelet är gjort för dessa. Dessa kan hittas här:
http://combatace.com/files/category/388 ... thirdwire/

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 29 augusti 2011, 22:38

Tack och bock för informationen :)

/CvD

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 30 augusti 2011, 09:09

För er som äger SF2 har jag nu en liten överraskning:
http://combatace.com/files/file/12246-f ... 22-dhimar/

Detta är kampanjen som jag flugit, om än modifierad för att inte ha så många flygplan i sig. De flygplan som saknas är Vampire, Mustang & Spitfire - vilket gör att Dhimars flygvapen är lite modernare.

För att flyga J34 behöver man köpa J34 DLC från Thirdwire (https://store.thirdwire.com/store_dlc.htm) men Tunnan ingår i paketet, tillsammans med en field refit kallad "JA-29D" som skvadronen uppgraderar till istället för Draken.

Trevlig flygning.

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 30 augusti 2011, 19:51

Goda nyheter! Vi piloter har inte känt till det, men Dhimar och Jänkarna har tydligen planerat en stor överraskning för våra Paranska vänner. Det är allmänt känt att flera enheter ur Dhimariska Armén fortsätt avancera längst kusten, och de har nu nått sitt mål vid en av hamnstäderna som har ett namn jag inte kan stava till.

Där svängde de runt och tog Paranierna i ryggen. Samtidigt anföll Amerikanarna utbuktningen på vid front. Detta skedde samma natt som jag flög nattpatrull. För att understödja detta så har vi Drakar övervakat utbuktningen, men kejsaren verkar tro att hans trupper är förlorade, för fienden flyger inte över området. Vi har därför blivit utrustade med bomber, och den allmänna åsikten verkar vara att det inte spelar roll huruvida vi träffar med dem, bara Parans trupper ser det hela.

I understöd av den här operationen flög vi dessutom ett anfallsuppdrag mot en fientlig flygbas, där fienden anfölls med kanoner och bomber. Parans nya A4:or hade redan flugit före och slagit ut luftvärnet. Lätt som en plätt...

Luckan har nästan stängts omkring dem. Och vi kommer vara över dem.

Markanfall mot fientligt flygfält - Explosion av bränsledepå:
Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 30 augusti 2011, 21:36

Vad är detta, jag hade förväntat mig ett antal TU 16 eller liknande nerplockade :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 30 augusti 2011, 22:06

Hans skrev:Vad är detta, jag hade förväntat mig ett antal TU 16 eller liknande nerplockade :wink:

MVH

Hans
Sovjetunionen verkar inte vilja skiljas med dem. Med tanke på förlusterna i den här konflikten kan jag inte klandra dem ;-)

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 31 augusti 2011, 15:39

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 31 augusti 2011, 16:03

Now we're talking :D

Tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 31 augusti 2011, 22:07

Då jag reser bort och antagligen inte kommer uppdatera tills på Måndag, så får ni en liten bonus till, den här gången med ett annat av Flygvapnets Flygtyg: http://www.youtube.com/watch?v=yNkO3cJomcY

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 5 september 2011, 17:11

Dessa Amerikanare. Det får stå som ett faktum, för det är också var det är. När vi den här morgonen steg in vår hangar så visade det sig att deras flygtekniker som tidigare förevisats Flygplan 35 av våra var fullt sysselsatta med dessa att montera tingestar i flygplanen. Vi frågade lätt vad i helvete de höll på med, ty vi är milt ointresserade av nya karronger på våra flygplan - speciellt när de monterats av främmande makt.

En av våra mekaniker kom över och förklarade att de bett amerikanarna om detta. Sedan inneslutningen av fienden fortgått och deras styrkor rusat mot Parans gräns så är det troligt att vi får flyga fler attackuppdrag - speciellt då fienden börjar få mindre av sina frontlinjeflygplan och de äldre versionerna - samt eventuellt träningsflygplan i form av Yak modeller - kommer börja synas över den blåa skyn.

Vad teknikerna monterat är helt enkelt en styrningsanordning för Attackrobot.

Jag vet att ni antagligen hört om utvecklingen av A-32 Lansen (Det övervägdes om sådant skulle skickas ner hit) och Robot 04 som skulle ge Sovjeten en rejäl simtur om han försökte ta sig över. Jänkarna har också utvecklat liknande saker, och utan att vi blivit informerade har vi fått ner en laddning Attackrobot för utvärdering.

Det var mig ett fantastiskt sjå att montera det hela. Att montera mer än en är uteslutet på grund av vikten, men det ger oss ändå en fördel, då våra Draken inte är så bra på att sikta in bomber. Det betyder dock att vi kan bära en robot per flygplan, och beväpna resten av planet med Jaktrobot. Vi flyger inte så bra med en Robot 04 under ena vingen, och planet drar åt hållet som roboten är monterad på - men det är ändå långt bättre än våra erfarenheter med bomber.

Bifogar en bild på första testturen!

Bild

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 6 september 2011, 12:45

Ser med spänning fram emot rapporterna från de första uppdragen!
Regimus Neque Hostis
"Vi bestämmer - inte fienden" (Södermanlands regemente 1627-2005)
En kamrats livsfilosofi:
"Jag latar mig inte. Jag avvaktar kraftfullt!"

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 6 september 2011, 12:50

Får en 04'a rent fysiskt plats under en 35'a? Markfrigången är ju inte den allra bästa speciellt i samband med start.

MVH

Hans

Edit: Typ en 18 sekunder in i filmen i länken jag fick ovan http://www.youtube.com/watch?v=mEFa-rvUSnc

Användarvisningsbild
Bromma_Herman
Medlem

Inlägg av Bromma_Herman » 6 september 2011, 13:03

Den får rent fysiskt plats - prövade först att placera den under flygplanet men då slog den i landningsstället och det kunde inte lyfts (spelet gör det ändå, men jag vill ha ett visst mått av realism då jag ändå hoppar halvvägs över hajen med Robot 04 på J35)

Fysikmotorn i spelet är inställd på "normal", dvs den är lite snällare än verkligheten när det handlar om att lyfta, men slår jag i en del under start - vilket inte är så svårt med J35 och ännu troligare med robot 04 som tynger ner. Jag har faktiskt prövat flera metoder - men enklast är att ta det lilla lugna när man tar planet från banan.

Att pröva att landa med åbäket vill jag helst inte ens pröva på.

Att den gör att flygplanet drar åt ena hållet är det största problemet. Det är uteslutet att ha på den under luftstrid.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 6 september 2011, 13:14

Hade det inte varit enklare att skicka ner några A32:or som fick stå för attacken medan J35 stod för eskort/jakt?
Fast Sverige försöker kanske spara lite på utgifterna i scenariot. Flera flygplan, dessutom av olika modeller, gör ju inte saker och ting billigare. :)

/CvD

Skriv svar