Det är onekligen en väldigt snabb utveckling.Sverige har uppnått målet om att färre än fem procent av befolkningen röker regelbundet – och anses därmed vara rökfritt.
– Det är en otrolig utveckling att man kan minska ett skadligt beteende så här pass mycket, säger Mats Ramstedt, forskningsansvarig på Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN).
==
Samtidigt har det i Sverige de senaste åren skett en kraftig ökning av snusandet, vilket inte minst från tobaksbranschen brukar lyftas fram som en stor orsak till Sveriges låga andel rökare.
Snusets effekter
Vad vet ni om det?
– Då får man tänka på att rökningen har gått ner kraftigt även tidigare, när vi inte hade den här ökningen i snus. Det talar väl på sätt och vis emot att det ska ha varit en avgörande faktor för att minska rökningen, säger Mats Ramstedt.
– Min bedömning är att det saknas studier som visar det och jag skulle vidhålla att det handlar om de förebyggande åtgärderna i första hand.
När jag gjorde lumpen 1976 hade vi en regementsläkare som rökte samtidigt som han tog emot patienter.
Och i början på 90 talet kände jag en socialsekreterare som rökte samtidigt som han träffade klienter.
https://www.svd.se/a/OkE6pA/sverige-rok ... utveckling