Sverige rökfritt

Ekonomi, samhälle och kultur genom hela historien.
hilbert
Medlem

Sverige rökfritt

Inlägg av hilbert » 25 maj 2026, 07:17

Sverige har uppnått målet om att färre än fem procent av befolkningen röker regelbundet – och anses därmed vara rökfritt.

– Det är en otrolig utveckling att man kan minska ett skadligt beteende så här pass mycket, säger Mats Ramstedt, forskningsansvarig på Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning (CAN).
==
Samtidigt har det i Sverige de senaste åren skett en kraftig ökning av snusandet, vilket inte minst från tobaksbranschen brukar lyftas fram som en stor orsak till Sveriges låga andel rökare.

Snusets effekter
Vad vet ni om det?

– Då får man tänka på att rökningen har gått ner kraftigt även tidigare, när vi inte hade den här ökningen i snus. Det talar väl på sätt och vis emot att det ska ha varit en avgörande faktor för att minska rökningen, säger Mats Ramstedt.

– Min bedömning är att det saknas studier som visar det och jag skulle vidhålla att det handlar om de förebyggande åtgärderna i första hand.
Det är onekligen en väldigt snabb utveckling.
När jag gjorde lumpen 1976 hade vi en regementsläkare som rökte samtidigt som han tog emot patienter.
Och i början på 90 talet kände jag en socialsekreterare som rökte samtidigt som han träffade klienter.

https://www.svd.se/a/OkE6pA/sverige-rok ... utveckling

Patrik Öbrink
Medlem

Re: Sverige rökfritt

Inlägg av Patrik Öbrink » 25 maj 2026, 07:33

hilbert skrev:
25 maj 2026, 07:17

Och i början på 90 talet kände jag en socialsekreterare som rökte samtidigt som han träffade klienter.
I samma veva satt Göran Skytte i direktsänd teve och både rökte och drack öl. Det finns ett avsnitt där Skytte intervjuar Ingvar Kamprad och IKEA-grundaren ber att få låna Skyttes cigarett för att lukta på den. Kamprad hade gått över från pipa till snus på 70-talet med saknade doften.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 25 maj 2026, 12:07

Ja detta meriterar en tråd.

Jag född 1961 och rökare i Sverige 1984 (sen start, jag är korkad)-2003 tills jag emigrerade. Mina bägge föräldrar rökte. Stadsbussar var tillåtna då i min barndom. Och i praktiken överallt annars. Sjukhus med syrgas och tankning av flygplan samt bilar torde varit först med förbud. Kanske kruthantering också. Eller?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 25 maj 2026, 13:12

Bensinmackar hade rökfritt även när jag var en parvel på tidigt 80-tal vill jag minnas.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 25 maj 2026, 13:23

Sedan är källan lite part i målet:

Årliga mätningar Underlaget i CAN:s rap ... Källa: CAN

Hur gick urvalet av 18 000 personer till. Fanns det åldersgränser. Hur får man fram siffran mindre än 5%, vad har haft som referens? Och så vidare.

MVH

Hans

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 25 maj 2026, 14:29

von Adler skrev:
25 maj 2026, 13:12
Bensinmackar hade rökfritt även när jag var en parvel på tidigt 80-tal vill jag minnas.
Det är väl så än idag, skall man röka så får man gå tio meter från pumparna.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 25 maj 2026, 16:31

Jag gillar konkreta siffror, så jag letade fram lite statistik.

1990 rökte cirka 25% av den vuxna befolkningen i Sverige och det såldes ungefär 11,5 miljarder cigaretter.

2025 uppgav 5% av den vuxna befolkningen att de röker och det såldes cirka 4,5 miljarder cigaretter.

Baserat på befolkningsmängd över 18 år fanns det cirka 1,9 miljoner rökare år 1990 och cirka 400 000 år 2025.

Om jag räknat rätt innebär det att genomsnittsrökaren konsumerade 16 cigaretter per dag 1990 och 30 per dag 2025. Så antingen röker rökarna mer nu eller så röktes det mer smuggelcigarretter 1990. Eller så är det bara storrökarna kvar, alla andra har slutat, flyttat utomlands eller dött.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 25 maj 2026, 16:44

Patrik Öbrink skrev:
25 maj 2026, 16:31

1990 rökte cirka 25% av den vuxna befolkningen i Sverige och det såldes ungefär 11,5 miljarder cigaretter.

2025 uppgav 5% av den vuxna befolkningen att de röker och det såldes cirka 4,5 miljarder cigaretter.

Baserat på befolkningsmängd över 18 år fanns det cirka 1,9 miljoner rökare år 1990 och cirka 400 000 år 2025.

Om jag räknat rätt innebär det att genomsnittsrökaren konsumerade 16 cigaretter per dag 1990 och 30 per dag 2025. Så antingen röker rökarna mer nu eller så röktes det mer smuggelcigarretter 1990. Eller så är det bara storrökarna kvar, alla andra har slutat, flyttat utomlands eller dött.
Bra statistik.

Finns säkert en grupp som inte "är" rökare, men gärna feströker ett paket när de omoraliskt jästa dryckerna konsumerats. Har åtminstone ett par sådana vänner, och ska erkänna att jag ibland röker en cigarill mellan tillstånden lätt glädje och marken hoppade upp och slog mig i ansiktet.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 25 maj 2026, 17:39

Patrik Öbrink skrev:
...
Så antingen röker rökarna mer nu eller så röktes det mer smuggelcigarretter 1990. Eller så är det bara storrökarna kvar, alla andra har slutat, flyttat utomlands eller dött.
Jag är besvärlig, jag vet.

Varifrån kommer siffrorna?

Jag lever fortfarande. Jag har som sagt slutat men mer eller lagligt importerade cigaretter är nog inte helt ointressant, då eller nu, att ta med.

Och jag kan så mycket om statistik att jag vill veta metod och urvalsgrupp innan jag tror t.ex. på att 12.70 % av utlandssvenskar är hedningar.

MVH

Hans

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 25 maj 2026, 17:54

1990 - International Smoking Statitistics. 82 sidor att sätta tänderna i, varsågod - www.pnlee.co.uk/downloads/iss/iss-sweden_111024.pdf

Nyare siffror - CAN - bara två sidor, sorry - https://www.can.se/app/uploads/2024/12/ ... ummary.pdf

Här finns siffror från FHM - https://www.folkhalsomyndigheten.se/the ... -products/

Var något från SCB också, men hittar inte länken nu.

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 25 maj 2026, 23:02

von Adler skrev:
25 maj 2026, 16:44
Patrik Öbrink skrev:

Bra statistik.

Finns säkert en grupp som inte "är" rökare, men gärna feströker ett paket när de omoraliskt jästa dryckerna konsumerats. Har åtminstone ett par sådana vänner, och ska erkänna att jag ibland röker en cigarill mellan tillstånden lätt glädje och marken hoppade upp och slog mig i ansiktet.
Uppenbarligen är det något knasigt med det statistiska urvalet. Har man verkligen kompenserat nog för att det är hög andel helsvensk medelklass som svarar på enkäter (men inte röker)? Siffran 4,8 procent dagliga rökare känns lägre än min känsla. Man ser ju trots allt fortfarande folk som röker i Sverige.

Sedan har jag hört att man släppte någon form av rapport i mitten av 1960-talet som visade hur farlig rökningen var. Tidigare sågs i och för sig inte rökning som nyttigt, men man trodde väl liksom före 1960-talet att rökning inte var värre andra njutningsmedel som godis, snus, vin eller öl. Hursomhelst gjorde de nya insikterna på 1960-talet att många tonåringar aldrig började röka. Generationen där "alla" rökte är över 80 år nu och de flesta av dem har idag slutat röka eller är avlidna.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 26 maj 2026, 06:59

När jag var barn på 1970-talet så frågade min mor alltid efter en rökfri hörna och mötte ofta av frågande blickar. Ni som känner till Uppsala så fanns det en fik (krog?) inne på St Pergallerian som hade vit kakel på väggarna. Det var en fik vars personal som förstod mors förfrågan och ordnade alltid en plats åt oss. Det var också ett ställe som 70-talets a-lagare gick till eller de med alkoholproblem, minns en episod att det var två män i 40-50 årsåldern som ville ha kaffe, det blir ingen kaffe för er sa damen på detta inneställe.

Stefan

Patrik Öbrink
Medlem

Inlägg av Patrik Öbrink » 26 maj 2026, 07:11

a81 skrev:
25 maj 2026, 23:02

Uppenbarligen är det något knasigt med det statistiska urvalet. Har man verkligen kompenserat nog för att det är hög andel helsvensk medelklass som svarar på enkäter (men inte röker)? Siffran 4,8 procent dagliga rökare känns lägre än min känsla. Man ser ju trots allt fortfarande folk som röker i Sverige.
Antalet sålda cigarretter tyder ju på att 4,8% inte riktigt stämmer överens med verkligheten. Försäljningen borde ha minskat mer i så fall.

hilbert
Medlem

Inlägg av hilbert » 26 maj 2026, 08:41

Här i Sverige har man ju gradvis minskat möjligheterna att röka , både genom lagstiftning och att arbetsgivare tagit bort rökrum.
Många bostadsbolag har också infört rökförbud åtminstone i nyproducerade lägenheter.

Här kan man se Sahlgrenska sjukhusets rökpolicy.
Rutinen omfattar
• Rökfria miljöer för alla Sahlgrenska Universitetssjukhusets verksamheter, inom- och utomhus.
Med miljöer utomhus avses område i anslutning till sjukhusets lokaler. Gäller oavsett om det i
lokalen bedrivs patientnära arbete eller stödverksamhet/administrativ verksamhet.
• Rökfri arbetstid gäller för sjukhusets medarbetare och studerande. Det innebär att rökning endast
är tillåten utanför arbetstid och i civila kläder som inte används i patientkontakt. Arbetstid är tiden
som en medarbetare står till arbetsgivarens förfogande för att utföra arbetsuppgifter. Pauser och
måltidsuppehåll är arbetstid. Rast är inte arbetstid.
Det innebär tex att nattpersonal inte får röka överhuvudtaget under sina arbetspass , då har man nämligen inga raster utan bara måltidsuppehåll.
Att man gjort det svårare att hitta platser där man får röka , har säkert haft sin betydelse.

Rökförbudet på restauranger fick fö en del märkliga konsekvenser.
På en del håll började det lukta illa när rökarna försvann.
Det berodde på att väggarna absorberat fett från matoset, så lukten kom från härsket fett.
Tidigare drunknade den lukten i tobaksröken :) .

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 26 maj 2026, 12:25

hilbert skrev:
26 maj 2026, 08:41
Här i Sverige har man ju gradvis minskat möjligheterna att röka , både genom lagstiftning och att arbetsgivare tagit bort rökrum.
Många bostadsbolag har också infört rökförbud åtminstone i nyproducerade lägenheter.

Här kan man se Sahlgrenska sjukhusets rökpolicy.
Rutinen omfattar
• Rökfria miljöer för alla Sahlgrenska Universitetssjukhusets verksamheter, inom- och utomhus.
Med miljöer utomhus avses område i anslutning till sjukhusets lokaler. Gäller oavsett om det i
lokalen bedrivs patientnära arbete eller stödverksamhet/administrativ verksamhet.
• Rökfri arbetstid gäller för sjukhusets medarbetare och studerande. Det innebär att rökning endast
är tillåten utanför arbetstid och i civila kläder som inte används i patientkontakt. Arbetstid är tiden
som en medarbetare står till arbetsgivarens förfogande för att utföra arbetsuppgifter. Pauser och
måltidsuppehåll är arbetstid. Rast är inte arbetstid.
Det innebär tex att nattpersonal inte får röka överhuvudtaget under sina arbetspass , då har man nämligen inga raster utan bara måltidsuppehåll.
Att man gjort det svårare att hitta platser där man får röka , har säkert haft sin betydelse.

Rökförbudet på restauranger fick fö en del märkliga konsekvenser.
På en del håll började det lukta illa när rökarna försvann.
Det berodde på att väggarna absorberat fett från matoset, så lukten kom från härsket fett.
Tidigare drunknade den lukten i tobaksröken :) .
Ja, jag minns hur det på sommaren plötsligt luktade både fis och svett på krogen när rökningen försvann.

Skriv svar